Monizm ve düalizme karşı biyolojik doğalcılık: John Searle
dc.contributor.advisor | Kavlak, Ahmet | |
dc.contributor.author | Beyaz, Mehtap | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T12:45:29Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T12:45:29Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/703349 | |
dc.description.abstract | Analitik zihin felsefesi tarihindeki baskın görüşler olan materyalizm ve düalizmden farklı bir yaklaşım sergileyen Searle'ün biyolojik doğalcılık teorisi, bu çalışmanın temel konusunu oluşturmaktadır. Zihinsel olanı fiziksele indirgemeyen ve aynı anda zihne farklı bir ontolojik kategori atfetmeyen biyolojik doğalcılığa göre, zihin beynin üst seviye bir özelliğidir. Zihin anlayışının merkezine bilinci yerleştiren Searle'ün ana amacı, bilincin öznelliğinin zihnin bilimsel incelenmesinde bir sorun yaratmayacağını göstermektir. Zihin felsefesindeki hâkim görüşler ile zıtlık oluşturan bu iddiayı temellendirmek adına materyalizm ve düalizm ile bir hesaplaşma içerisine giren Searle, bu akımlarda var olduğunu iddia ettiği kavramsal yanlışlıklardan yola çıkarak alternatif bir bakış açısı geliştirmektedir. Bu bakış açısının en önemli unsurlarından bir tanesini de yapay zekâ argümanına karşı öne sürdüğü Çin odası düşünce deneyi oluşturmaktadır. Çin odası düşünce deneyi Searle'ün bütüncül zihin anlayışını kavramak açısından önemli iddialar içermektedir. Bu deneyle Searle'ün esas hedefi, bilgisayar programları gibi sentaktik işleyişe sahip olan yapıların, anlamsal içeriğe sahip olamadıklarından onlara ait bir zihnin varlığından söz etmenin yanlış olacağını gerekçelendirmektir. Bu çalışmada, bu gerekçelendirmenin sistematik yapısı ayrıntılı olarak ele alınacak olup, iddialarına karşı sunulan anti-tezlerin haklılıkları da objektif bir yaklaşım ile değerlendirilmeye çalışılacaktır. Searle'ün başka zihinler problemi hakkındaki muhtemel görüşleri de Çin Odası argümanından hareketle yorumlanacak ve biyolojik doğalcılık içerisine adapte edilmeye çalışılacaktır. Son olarak Searle'ün zihin felsefesindeki özgün duruş noktasının çağdaşları üzerinde bıraktığı etkiler ile birlikte alanı içerinde bulunduğu konum değerlendirilecek ve öznellik, niyetlilik, nedensellik, niteliksellik gibi kavramlar üzerine kurduğu zihin teorisinin sunduğu argümanlar eleştirel bir bakış açısıyla ele alınacaktır. Bu bağlamda, zihin felsefesi alanında geleneksel yaklaşımlardan farklı bir tarzı benimseyen Searle'ün bütüncül zihin anlayışının analitik değerlendirilmesinin yapılması ile Türkiye'deki yetersiz sayıdaki zihin felsefesi çalışmalarına mütevazı bir katkı yapılması hedeflenmektedir.Anahtar Kelimeler: John Searle, Biyolojik Doğalcılık, Zihin, Bilinç | |
dc.description.abstract | The main topic of this study is Searle's theory of biological naturalism differing from materialism and dualism which are dominant views in the history of analytical philosophy of mind. According to biological naturalism, which does not reduce mental into physical and does not utter a separate ontological category to mental at the same time, mind is the upper level property of the brain. Searle, by centralizing consciousness to his understanding of mind, aims to indicate that subjectivity of consciousness does not create a problem for the scientific investigation of mind. This view contradicts with the traditional views in philosophy mind. In order to construct a ground for his claims, Searle argues materialism and dualism in a critical way and tries to develop a new point of view by claiming that these two movements include conceptual falsities. Chinese Room Argument, which is proposed against artificial intelligence, is one of the most important elements of Searle's theory of mind. Chinese room argument involves significant claims in terms of comprehending Searle's integrative understanding of mind. The main target of Searle by this thought experiment is to justify his claim that it is wrong to talk about computers' mind because they just have syntactical operations and never have semantic content. In this study, the systematical structure of this justification will be evaluated in detail and the counter-arguments of Chinese room argument will be critically analyzed. Searle's possible thoughts on other minds problem will also be interpreted by the way of Chinese room argument and these thoughts will be adapted into biological naturalism. As a concluding idea, Searle's position in philosophy of mind will be evaluated by his effects on other contemporary philosophers and the arguments proposed by his mind theory grounding upon the concepts like intentionality, subjectivity, causality and qualitativity will be handled critically. In this respect, it is aimed to provide a humble contribution for insufficient studies of philosophy of mind in Turkey by analyzing Searle's understanding of mind which is different from traditional approaches. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Felsefe | tr_TR |
dc.subject | Philosophy | en_US |
dc.title | Monizm ve düalizme karşı biyolojik doğalcılık: John Searle | |
dc.title.alternative | Biological naturalism against monism and dualism: John Searle | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Felsefe Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Searle, John | |
dc.subject.ytm | Biological naturalism | |
dc.subject.ytm | Mind of philosophy | |
dc.subject.ytm | Mind | |
dc.subject.ytm | Dualism | |
dc.subject.ytm | Monism | |
dc.identifier.yokid | 10050809 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YILDIRIM BEYAZIT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 386020 | |
dc.description.pages | 128 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |