Üniversite öğrencilerinin facebook kullanımının narsisizm ve saldırganlık düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Kılıç, Eylem | |
dc.contributor.author | Koşan, Yavuz | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T12:45:29Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T12:45:29Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/703348 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada; üniversite öğrencilerinin Facebook'a yoğun katılımı ve kişilik yapısı ile psikolojik durumlarının incelenmesi amacıyla; Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesinde eğitimine devam eden öğrencilerin narsisizm ve saldırganlık düzeylerinin Facebook'taki davranış örüntüleri ile çeşitli demografik değişkenlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği tespit edilmeye çalışılacaktır. Araştırmanın örneklemi 2012–2013 Eğitim-Öğretim yılı Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi 1, 2, 3 ve 4. sınıflarında okuyan 618 öğrenci ile yapılan çalışmalardan oluşturulmuştur.Bu araştırma betimsel yöntemli ilişkisel tarama modelli bir yordama çalışması niteliğindedir. Veri toplama araçları olarak, Kişisel Bilgi Formu, Facebook Davranış Örüntüleri Anketi, Buss Perry Saldırganlık Ölçeği ve Narsisistik Kişilik Envanteri kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Veriler tek yönlü ANOVA ve CHAID analizi kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırma bulguları incelendiğinde; ailelerinin aylık gelir düzeyi yüksek olan katılımcıların narsisizm toplam, narsisizm otorite, narsisizm sömürücülük ve narsisizm üstünlük düzeyleri;ailelerinin aylık geliri düşük olanlardan yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ailelerinin aylık geliri yüksek olanların fiziksel saldırganlık düzeylerinin daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Facebook arkadaş sayısı fazla olan katılımcıların narsisizm toplam, narsisizm teşhircilik ve narsisizm üstünlük puanlarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Narsisizm toplam puanı üzerinde en fazla etki eden değişkenin `başarılarımı Facebook'ta paylaşırım` durumu, saldırganlık toplam puanı üzerinde ise en fazla etki gösteren değişkenin `kişisel destek çabası` durumu olduğu belirlenmiştir. Köylerde yaşayan bireylerin saldırganlık toplam, sözel saldırganlık ve fiziksel saldırganlık puanları; şehirlerde yaşayan bireylerden daha yüksek düzeyde olduğu sonucu elde edilmiştir. Araştırmada genel olarak katılımcıların Facebook davranışlarının narsisizm ve saldırganlık üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca demografik değişkenlerin bir kısmının hem saldırganlık hem de narsisizmle ilişkili olduğu belirlenmiştir.Anahtar Sözcükler:Facebook, Narsisizm, Saldırganlık, KiĢisel Destek, Sosyal Ağ Siteleri, Facebook DavranıĢ Örüntüleri | |
dc.description.abstract | In this research, in order to examine the psychological situation, personality structure and the intense participation of the university students to Facebook; it will be studied to determine whether the narcissism and aggression levels of the students of Muş Alparslan University, Faculty of Education show significant differences according to Facebook behaviour patterns and particular demographic variables. The sample of the research consists of 618 students of 1st, 2nd, 3rd, 4th grade students who attend Muş Alparslan University, Faculty of Education in 2012-2013 Academic Year.This research is a kind of predictive study having a descriptive method and a relational scanning model. Personal Data Form, Facebook Behaviour Patterns Questionnaire, Buss Perry Aggression Scale and Narcissistic Personality Inventory are used as data collecting tools.The SPSS program was used to analyse the data. Data were analysed using one way ANOVA and CHAID analysis.When the findings of the research are examined, it is seen that narcissism summation, narcissism authority, narcissism exploitation and narcissism superiority levels of the students whose families have high level of incomes are higher than those whose families have low levels of income. It has been concluded that those whose family have high levels of income have a higher level of physical aggression. It has been found that the participants who have more Facebook friends have higher levels of narcissism summation, narcissism exhibitionism and narcissism superiority. It has been determined that the variable which has the greatest impact on the total score of Narcissism is `I share my success on Facebook` and the variable which has the greatest impact on the total score of aggression is `seek of self-support `. It has been concluded that the total aggression, verbal aggression and physical aggression scores of individuals who live in villages are higher than the individuals who live in the cities. In the research, it is seen that, in general, Facebook behaviours are effective on narcissism and aggression. Moreover, it has been concluded that some parts of the demographic variables are related to both aggression and narcissism.Key WordsFacebook, Narcissism, Aggression, Social Network Sites, Self-Support, Facebook Behaviours Patterns | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Üniversite öğrencilerinin facebook kullanımının narsisizm ve saldırganlık düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of the relationship of the university students' using Facebook with narcissism and aggression levels | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Social networks | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Narcissism | |
dc.subject.ytm | Internet | |
dc.subject.ytm | Psychological status | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.subject.ytm | Aggressiveness | |
dc.subject.ytm | ||
dc.identifier.yokid | 10066325 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 385958 | |
dc.description.pages | 162 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı |