Show simple item record

dc.contributor.advisorTanhan, Fuat
dc.contributor.authorAltintaş, Ayşegül
dc.date.accessioned2021-05-08T12:45:28Z
dc.date.available2021-05-08T12:45:28Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/703346
dc.description.abstractAraştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin sahip oldukları benlik kurguları ile travmatik stres belirti düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesidir. İlişkisel tarama modelli bir araştırmadır. Araştırmaya, Hakkari Üniversitesi'nde okuyan 511 fakülte öğrencisi katılmıştır. Öğrencilerden, 308'i Çukurova Üniversitesi'nde misafir öğrenci olarak eğitim almaktadır. Bu nedenle araştırma Adana ve Hakkari illerinde yapılmıştır. Katılımcılar, araştırmacı tarafından hazırlanan, kişisel bilgi formu, Özerk- İlişkisel Benlik Ölçeği(ÖİBÖ) ve Travmatik Stres Belirtileri Ölçeği(TSBÖ)'ni kullanmışlardır. Verilerin analizinde, ÖİBÖ ve TSBÖ puanlarına ilişkin normal dağılıp dağılmadığını görmek amacıyla, Kolmogorov-Smirnov testi uygulanmıştır. Ölçek verilerine ilişkin betimsel istatistikler kullanılmıştır. ÖİBÖ ve TSBÖ, ölçek puanları arasındaki ilişki non-parametrik korelasyon testlerinden Sperman Rho tekniği ile analiz edilmiştir. İkili kategorilerde, bağımsız değişkenler için t testi, ikiden fazla kategorilerin bulunduğu değişkenlerde ise, tek yönlü varyans analizi(ANOVA) testleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen analizler, benlik kurgularının, travmatik stres belirti düzeyleri ve irrasyonel inançlar açısından anlamlı bir farklılık göstermediğini ortaya koymuştur. Diğer bazı değişkenlerle benlik kurguları arasında ise pozitif bir ilişki vardır. Araştırma sonunda, benlik kurguları alt boyutlarından, ilişkisel benlik kurgusu puan ortalamalarının kadınlarda daha yüksek olduğu bulunmuştur. Erkeklerin de özerk benlik kurgusu puan ortalamaları daha yüksektir.Anahtar Kelimeler: Benlik kurguları, travmatik stres belirtileri, özerk-ilişkisel benlik kurgusu, ilişkisel benlik kurgusu, özerk benlik kurgusu.
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate the self construct and the level of traumatic stress of the university students with regard tovarious variables. It is a study of relational screening model. 511 students in Hakkari University participated in this study. 308 of them were extension students in Çukurova University. That's why, the study was conducted in Adana and Hakkari. The participants fulfilled personal information form, Autonomous-Relational Self Scale (ARSS) and Traumatic Stress Symptom Scale (TSSS). In order to determine if scores are normal distributed or not, Kolmogorov-Smirnov Test was conducted. Descriptive statistics were used for the data. To see the reletionship between the scores of ARSS and TSSS Sperman Rho, a nonparametric corelation test, was administered. While independent t test was used for two variables, Anova was employed for more than two variables.The results indicated that students' self-constructs did not have a significant difference with respect to the levels of traumatic stress symptoms and irrational beliefs. However, a positive relation between self-consruct and some other variables were detected. The study showed that students' relational self constructs, as a subdminension of self-construct, were higher among women. On the other hand, autonomous self-constructs of males were found to be higher.KeyWords: Self consruct, Traumatic Stress Symptoms, Autonomous Self Construct, Relational Self Contruct, Automous Self Constructen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinin benlik kurguları ile travmatik stres belirti düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi
dc.title.alternativeThe investigation of university students' self-constructs and the levels of traumatic stress symptoms with regard to some variables
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmSelf-contruals
dc.subject.ytmSelf concept
dc.subject.ytmStress
dc.subject.ytmTrauma
dc.subject.ytmRelational processes
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmUniversity students
dc.identifier.yokid10079058
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityYÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid413646
dc.description.pages80
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess