Show simple item record

dc.contributor.advisorBoysan, Murat
dc.contributor.authorAka, Pinar
dc.date.accessioned2021-05-08T12:45:21Z
dc.date.available2021-05-08T12:45:21Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/703288
dc.description.abstractBu çalışma ergenlik dönemindeki bireylerde bilgi işleme kapasitesinin obsesif kompulsif (OK) belirtiler ve disosiyasyonla ilişkisini incelemek üzere yapılmıştır. Örneklem grubunu 10-16 yaş aralığındaki 515 ergen birey oluşturmuştur. Verilerin elde edilmesi için bireylere Leyton Obsesyon Ölçeği –Çocuk Versiyonu (LOÖ-ÇV), Ergen Disosiyatif Yaşantılar Ölçeği (A-DES), Beck Anksiyete Ölçeği (BAÖ), Epidemiyolojik Araştırmalar Merkezi Çocuklar için Depresyon Ölçeği (EAM-ÇDÖ) ve Çocukluk Çağı Depresyon Envanteri (ÇDE) uygulanmıştır.Çalışmada araştırmaya katılan gençlerin LOÖ-ÇV ve A-DES puanları standardize edilmiş z puanlarına dönüştürüldükten sonra, her iki ölçme aracından da +1Z ve üzerinde puan alanlar disosiyatif obsesifler grubu içinde sınıflanmış, her iki ölçme aracında da -1ZSE ve altında puan alanlar ise normal grubu içinde sınıflanmıştır. Denekler gruplara seçkisiz şekilde dağıtılmış ve dağılım yapılırken cinsiyet, yaş, anne ve baba eğitimine göre grup farkları minimize edilmiştir.Obsesif kompulsif ve disosiyatif belirtilerin düşük ve yüksek çıktığı kız ve erkeklerden oluşan 25'er kişilik gruplar oluşturularak bu bireylere Stanford Binet Zeka Testi uygulanmıştır. Uygulanan zeka testi sonucunda bireylerin farklı bilişsel alanları Binet alt ölçekleri hesaplanmıştır.Gruplar arası farkların incelendiği Mann Witney-U analizlerinde Binet alt ölçekleri arasında manidar bir gruplar arası fark bulunamamıştır. Bununla birlikte, sadece kontrol grubunda Binet alt ölçekleriyle OKB belirtileri arasında orta düzeyde korelasyonlar olduğu görülmüştür. Bu dönemde düşük disosiyasyon OKB grubunda, obsesif belirtilerin soyut düşünceye geçişle birlikte normatif bir artış gösterebildiği değerlendirilmiştirAnahtar Sözcükler: Nöropsikolojik değerlendirme; gelişim psikolojisi; gelişimsel psikopatoloji; okul psikolojisi; önleyici psikolojik danışmanlık
dc.description.abstractThis study was conducted to investigate the correlation between information processing capacity of individuals during adolescence period and obsessive-compulsive (OC) symptoms and dissociation. The sample group consisted of 515 adolescents between 10-16 years old. Leyton Obsessional Inventory - Child Version (LOI-CV), Adolescent Dissociative Experiences Scale (A-DES), Beck Anxiety Inventory (BAI), The Center for Epidemiological Studies Depression Scale for Children (CES-DC), and the Childhood Depression Inventory (CDI) was applied for data collection. In the study, the LOI-CV and A-DES scores of the sample were converted to standardized z scores, and individuals having +1z and above points in both measurement instruments were classified into the dissociative OCD group, and the young people having -1z and below points in both measurement tool were classified into the normal group. Subjects were divided into groups randomly, and the differences between the groups in terms of gender, age, and parental education were minimized. Groups of higher and lower obsessive-compulsive and dissociative symptoms, consisting 25 females and males, were formed and Stanford Binet Intelligence test was applied to these individuals. As the results of the Intelligence test, individuals' different cognitive areas, Binet sub-scales were calculated In the Mann-Whitney U-test analysis, performed to analyze differences between the groups, no significant differences were found between the Binet sub-scale scores of the groups. On the other hand, moderate correlations were found between OCD and Binet sub-scales only in the control group. It was concluded that, obsessive symptoms in the low dissociation group OCD group may show a normative increase with the transition to abstract thinking during this period.Keywords: Neuropsychological assessment, developmental psychology, developmental psychopathology, school psychology, preventive counseling.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleErgenlik dönemindeki bireylerde bilgi işleme kapasitesinin obsesif-kompulsif belirtiler ve disosiyasyonla ilişkisi.
dc.title.alternativeRelationship betwen the i̇nformation proceessing capasity of i̇ndividuals i̇n the adolescent period and obsessive-compulsive symtomps and dissociation
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmAdolescents
dc.subject.ytmPuberty
dc.subject.ytmInformation processing
dc.subject.ytmObsessive compulsive disorder
dc.subject.ytmDevelopment psychology
dc.subject.ytmNeuropsychology
dc.identifier.yokid10111700
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityYÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid435311
dc.description.pages93
dc.publisher.disciplinePsikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess