Ergenlik dönemindeki bireylerde bilgi işleme kapasitesinin obsesif-kompulsif belirtiler ve disosiyasyonla ilişkisi.
dc.contributor.advisor | Boysan, Murat | |
dc.contributor.author | Aka, Pinar | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T12:45:21Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T12:45:21Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/703288 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma ergenlik dönemindeki bireylerde bilgi işleme kapasitesinin obsesif kompulsif (OK) belirtiler ve disosiyasyonla ilişkisini incelemek üzere yapılmıştır. Örneklem grubunu 10-16 yaş aralığındaki 515 ergen birey oluşturmuştur. Verilerin elde edilmesi için bireylere Leyton Obsesyon Ölçeği –Çocuk Versiyonu (LOÖ-ÇV), Ergen Disosiyatif Yaşantılar Ölçeği (A-DES), Beck Anksiyete Ölçeği (BAÖ), Epidemiyolojik Araştırmalar Merkezi Çocuklar için Depresyon Ölçeği (EAM-ÇDÖ) ve Çocukluk Çağı Depresyon Envanteri (ÇDE) uygulanmıştır.Çalışmada araştırmaya katılan gençlerin LOÖ-ÇV ve A-DES puanları standardize edilmiş z puanlarına dönüştürüldükten sonra, her iki ölçme aracından da +1Z ve üzerinde puan alanlar disosiyatif obsesifler grubu içinde sınıflanmış, her iki ölçme aracında da -1ZSE ve altında puan alanlar ise normal grubu içinde sınıflanmıştır. Denekler gruplara seçkisiz şekilde dağıtılmış ve dağılım yapılırken cinsiyet, yaş, anne ve baba eğitimine göre grup farkları minimize edilmiştir.Obsesif kompulsif ve disosiyatif belirtilerin düşük ve yüksek çıktığı kız ve erkeklerden oluşan 25'er kişilik gruplar oluşturularak bu bireylere Stanford Binet Zeka Testi uygulanmıştır. Uygulanan zeka testi sonucunda bireylerin farklı bilişsel alanları Binet alt ölçekleri hesaplanmıştır.Gruplar arası farkların incelendiği Mann Witney-U analizlerinde Binet alt ölçekleri arasında manidar bir gruplar arası fark bulunamamıştır. Bununla birlikte, sadece kontrol grubunda Binet alt ölçekleriyle OKB belirtileri arasında orta düzeyde korelasyonlar olduğu görülmüştür. Bu dönemde düşük disosiyasyon OKB grubunda, obsesif belirtilerin soyut düşünceye geçişle birlikte normatif bir artış gösterebildiği değerlendirilmiştirAnahtar Sözcükler: Nöropsikolojik değerlendirme; gelişim psikolojisi; gelişimsel psikopatoloji; okul psikolojisi; önleyici psikolojik danışmanlık | |
dc.description.abstract | This study was conducted to investigate the correlation between information processing capacity of individuals during adolescence period and obsessive-compulsive (OC) symptoms and dissociation. The sample group consisted of 515 adolescents between 10-16 years old. Leyton Obsessional Inventory - Child Version (LOI-CV), Adolescent Dissociative Experiences Scale (A-DES), Beck Anxiety Inventory (BAI), The Center for Epidemiological Studies Depression Scale for Children (CES-DC), and the Childhood Depression Inventory (CDI) was applied for data collection. In the study, the LOI-CV and A-DES scores of the sample were converted to standardized z scores, and individuals having +1z and above points in both measurement instruments were classified into the dissociative OCD group, and the young people having -1z and below points in both measurement tool were classified into the normal group. Subjects were divided into groups randomly, and the differences between the groups in terms of gender, age, and parental education were minimized. Groups of higher and lower obsessive-compulsive and dissociative symptoms, consisting 25 females and males, were formed and Stanford Binet Intelligence test was applied to these individuals. As the results of the Intelligence test, individuals' different cognitive areas, Binet sub-scales were calculated In the Mann-Whitney U-test analysis, performed to analyze differences between the groups, no significant differences were found between the Binet sub-scale scores of the groups. On the other hand, moderate correlations were found between OCD and Binet sub-scales only in the control group. It was concluded that, obsessive symptoms in the low dissociation group OCD group may show a normative increase with the transition to abstract thinking during this period.Keywords: Neuropsychological assessment, developmental psychology, developmental psychopathology, school psychology, preventive counseling. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Ergenlik dönemindeki bireylerde bilgi işleme kapasitesinin obsesif-kompulsif belirtiler ve disosiyasyonla ilişkisi. | |
dc.title.alternative | Relationship betwen the i̇nformation proceessing capasity of i̇ndividuals i̇n the adolescent period and obsessive-compulsive symtomps and dissociation | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Adolescents | |
dc.subject.ytm | Puberty | |
dc.subject.ytm | Information processing | |
dc.subject.ytm | Obsessive compulsive disorder | |
dc.subject.ytm | Development psychology | |
dc.subject.ytm | Neuropsychology | |
dc.identifier.yokid | 10111700 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 435311 | |
dc.description.pages | 93 | |
dc.publisher.discipline | Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı |