Show simple item record

dc.contributor.advisorIşık, Halil
dc.contributor.authorDelen, Elif
dc.date.accessioned2021-05-08T12:45:18Z
dc.date.available2021-05-08T12:45:18Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/703256
dc.description.abstractAraştırmanın amacı Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin öz yeterlik algılarını ve mesleğe karşı tutumlarını belirlemektir. Genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 akademik yılında Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesine devam eden Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, İlköğretim Matematik Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği, Fen Bilgisi Öğretmenliği, Türkçe Öğretmenliği, BÖTE, Okulöncesi Öğretmenliği, İngilizce Öğretmenliği birinci sınıf normal öğretim gören 427 öğrenciden 414 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerin öz yeterlik algılarını ölçmek için Çapanın (2005) Türkçe çevirisini yaptığı `Öğretmenlik Öz Yeterlik Ölçeği` kullanılmıştır. Öğrencilerin mesleğe karşı tutumlarını belirlemek için de Çetin'in (2003) geliştirdiği ` Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği` kullanılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde istatistik programı kullanılmıştır. Dağılımın normalliği Kolmogorov Smirnov testi ile sınanmış ve dağılımın normal olmadığı gözlenmiştir. Toplam puana ilişkin dağılımın normal olmaması nedeniyle verilerin analizinde, iki alt gruptan oluşanlar için Mann-Whitney U Testi, ikiden fazla alt grubu olanlar için de Kruskal Wallis Testi, ilişkinin belirlenmesinde Spearman Brown Sıra Farkları korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Sonuçların yorumlanmasında 0.05 anlamlılık düzeyi dikkate alınmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular şöyledir; öğretmen adaylarının öz yeterlik algılarının ve mesleğe yönelik tutumlarının cinsiyet değişkenine göre farklılık gösterdiği, bayan adayların erkek adaylara göre öz yeterlik algılarının daha yüksek ve tutumlarının daha olumlu olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca adayların okudukları bölümlere göre de öz yeterlik algısı ve mesleğe yönelik tutumlarında farklılıklar olduğu, genel itibariyle okulöncesi öğretmenliği okuyan adayların öz yeterlik algılarının ve mesleğe yönelik tutumlarının yüksek olduğu gözlenmektedir. Eğitim fakültesine devam eden birinci sınıf öğrencilerinin öz yerlilik algıları ile mesleğe karşı tutumları arasındaki ilişkiye bakıldığında aralarında pozitif, düşük fakat anlamlı bir ilişki bulunmuştur.Anahtar Sözcükler:Öz yeterlilik, tutum, algı.
dc.description.abstractThe aim of this research is to determine own-qualification perception and position against the job of the 1st grade students of Faculty of Education in YYU Van. It is relational shading model from general shading models. The working group of research has been consisted of 414 students from the 1st grade 427 students who have studied formal education of English language teaching, social sciences teaching, the primary school of Mathematics, General class teaching, science teaching, Turkish teaching, Preschool teaching, The computer and education technology.In the research, it was used 'Teaching own-Qualification Scale' which Çapa(2005) translated to Turkish; in order to measure own-qualification perception of the students. For identifying students' position against the job, it was used ' Position Scale For Teaching'which Çetin(2003) provided. A statistic programme was used in resolving datas achieved. The normalcy of allocation was tested with Kolmogorov Smirnov Test and it is shown that tha allocation was not normal. Because of not to be normal the allocation about the total point, Mann- Whitney U Test for consisting of two sub-groups, Kruskal Wallis Test for consisting of more than two sub-groups and Spearman Brown's Rank Correlation Coefficient for detemining the relation were used in analayzing datas achieved. 0,05 signifance level was taken into account in interpretation the results.The evidences from the research are: It is accured that the nominees' own qualification perception and positions against the job are different according to gender, and the female nominees have higher own qualification perception and their positions are more positive than men. In addition, it is shown that there are dissimilarities in the nominees' own-qualification perceptions and positions against the job according to their departments and the nominees who have studied in preschool teaching department generally have higher own qualification perceptions and positions againts the job. When it was looked at the relation between the own-qualification perceptions and positions against the job of the 1st grade students who have been studying, a positive, low but meaningful relation was found between them.Key Words: Self sufficiency, position and perception.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleEğitim fakültesi öğrencilerinin mesleki öz yeterlilik algıları ve mesleğe karşı tutumları arasındaki ilişki (Yüzüncü Yıl Üniversitesi örneği )
dc.title.alternativeThe relation between the faculty of education students' own-qualification perception and position against the job( The instance of Yüzüncü Yıl Universtiy)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmEducation faculties
dc.subject.ytmCandidate teachers
dc.subject.ytmProfessional competence
dc.subject.ytmSelf-efficacy
dc.subject.ytmSelf-efficacy belief
dc.subject.ytmVocational attitude
dc.subject.ytmUniversity students
dc.identifier.yokid10118951
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityYÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid435300
dc.description.pages40
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess