Show simple item record

dc.contributor.advisorBaydar Artantaş, Aylin
dc.contributor.authorDemir, Esra
dc.date.accessioned2021-05-08T12:43:12Z
dc.date.available2021-05-08T12:43:12Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2019-11-23
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/702590
dc.description.abstractAmaç: Çalışmanın amacı, üniversitemizde hemşirelik ve tıp eğitimi gören öğrencilerin sağlığı geliştirme davranışlarının değerlendirilmesi ve bu davranışları etkileyen sosyodemografik özelliklerin saptanmasıdır.Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Tıp Fakültesi ve Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümünde okuyan 534 öğrenci oluşturdu. Veriler, isimsiz olarak bir anket formu ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları (SYBD-II) ölçeği ile Mart -Mayıs 2016 tarihleri arasında toplandı.Bulgular: Çalışmaya katılan bireylerin %26,8' i (n=143) erkek, %73,2' si (n=391) kadındır. Bireylerin 283'ü Tıp bölümünde, 251'i Hemşirelik bölümünde yer almaktadır. Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-II ölçeği puan ortalamasının orta düzeyde olduğu (130.00 ± 17.62), en yüksek puanın tinsellik, en düşük puanın fiziksel aktivite alt ölçeğinden alındığı saptandı. Hemşirelik öğrencilerinin genel ölçek, sağlık sorumluluğu, beslenme, kişilerarası ilişki puanları tıp öğrencilerinden anlamlı olarak daha yüksek olduğu saptandı. Sağlık sorumluluğu ve kişilerarası ilişki puanı kadınlarda, fiziksel aktivite puanı erkeklerde istatistiksel olarak daha yüksektir. Anne ve/veya babasıyla kalan öğrencilerin SYBD ölçek, sağlık sorumluluğu, beslenme, kişilerarası ilişki alt boyut puanları anne ve/veya babasıyla kalmayan öğrencilere göre anlamlı olarak daha yüksektir. Kronik hastalığı olan bireylerin Sağlık Sorumluluğu alt boyut puanı olmayanlara göre anlamlı olarak daha yüksek olduğu saptanmıştır. Sonuç: Tıp ve hemşirelik öğrencilerini kapsayan çalışmamızda sağlıklı yaşam davranışlarının uygulanması orta düzeyde bulunmuştur. Sağlık bilincini artırmaya yönelik programların düzenlenmesi, mevcut olan sağlık bilincini artırmaya yönelik eğitim programlarının gözden geçirilip geliştirilmeleri, fiziksel aktivite programlarının yaygınlaştırılması gerekmektedir.Anahtar kelimeler: Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği-II (SYBD-II), Tıp öğrencileri, Hemşirelik öğrencileri
dc.description.abstractPurpose:The purpose of this study is to evaluate the health development behaviors of students in nursing and medical education and to determine the sociodemographic attributes which affect these behaviors. Material and Method: Researchsample is constituted by 534 students studying in YildirimBeyazit University Medical Faculty and Faculty of Health Sciences Department of Nursing. Data are gathered in March-May 2016 anonymously with a survey and Healthy Lifestyle Behavior (HLB-II) scale. Findings: Among the individuals participating in the study, 26.8 % of them (n=143) are men, 73.2 % of them (n=391) are women. 283 of them are from Medical Faculty, 251 of them are from Department of Nursing. It is determined that Healthy Lifestyle Behavior-II scale score average is medium level (130.00 ± 17.62), highest score is taken from the subscale of spirituality, and lowest score is taken from the subscale of physical activity. It is significantly determined that general scale, health responsibility, nutrition, interpersonal relationship scores are higher in nursery students compared to medical students. Health responsibility and interpersonal relationship scores are higher in women; physical activity score is higher in men. Students staying with their parents have significantly higher HLB scale, health responsibility, nutrition, interpersonal relationship sub-dimension scores than the students who do not stay with their parents. Individuals with a chronic illness have significantly higher health responsibilitysub-dimension scores than the ones who do not have a chronic illness. Result: In our study including medical and nursery students, it is found that healthy lifestyle behaviors are medium level. It is necessary to arrange programs to increase health awareness, to review and develop existing programs aiming to increase health awareness, to extend the physical activity programs.Key Words: Healthy Lifestyle Behavior (HLB-II), medical students, nursery studentsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectAile Hekimliğitr_TR
dc.subjectFamily Medicineen_US
dc.titleYıldırım Beyazıt Üniversitesi Tıp fakültesi ve sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik bölümü öğrencilerinde sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının değerlendirilmesi
dc.title.alternativeEvaluation of sanitary living form behaviour of the students of Yildirim Beyazit University faculty of medicine and faculty of health sciences department of nursing
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2019-11-23
dc.contributor.departmentAile Hekimliği Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmHealth
dc.subject.ytmHealth surveys
dc.subject.ytmHealth and disease
dc.subject.ytmHealthy life
dc.subject.ytmLife style
dc.subject.ytmStudents-medical
dc.subject.ytmStudents-nursing
dc.subject.ytmScales
dc.identifier.yokid10130522
dc.publisher.instituteTıp Fakültesi
dc.publisher.universityYILDIRIM BEYAZIT ÜNİVERSİTESİ
dc.type.submedicineThesis
dc.identifier.thesisid443786
dc.description.pages86
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess