Show simple item record

dc.contributor.advisorGümüşoğlu, Şevkinaz
dc.contributor.authorSeçkin Halaç, Duygu
dc.date.accessioned2021-05-08T12:10:29Z
dc.date.available2021-05-08T12:10:29Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2020-03-05
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/700435
dc.description.abstractTeknoloji oryantasyonu, stratejik pazarlama alanında en çok kabul görmüş stratejik oryantasyonlardan bir tanesidir. Teknoloji oryantasyonu en genel hali ile Araştırma-Geliştirme?ye (AR&GE) olan bağlılık, yeni teknolojilerin firma bünyesine kazandırılması ve son teknolojilerin firma prosedürlerine adapte edilmesi ile tanımlanmaktadır. Bu bağlamda, teknoloji oryantasyonunun mevcut literatürde, tek boyutlu bir yapıda ele alındığı ve üretim/AR&GE departmanları ile eşleştirildiği göze çarpmaktadır. Ayrıca, literatürde hem kavramsal hem de ampirik çalışmalarda teknoloji oryantasyonun tek başına ele alınmadığı da ortadadır.Bu doktora tezi ile kültür tabanlı bir stratejik oryantasyon olan teknoloji oryantasyonun firma ya da stratejik iş birimleri düzeyinde çok boyutlu bir yapıda ele alınması gerektiği savunulmaktadır. Bu doğrultuda, çalışmanın temel amacı, teknoloji oryantasyonun çok boyutlu yapısını ortaya koyabilmektir. Dahası, firm seviyesinde bir stratejik oryantasyon olarak teknoloji oryantasyonun hem innovatif performans hem de işletme performansı üzerindeki etkileri de araştırılmıştır.Derinlemesine bir literatür taraması ardından, anket yönetiminin kullanıldığı kapsamlı bir saha çalışması yürütülmüştür. İzmir ilinde üretim yapan firmalar çalışmaya konu olurken, analiz seviyesi firma olarak ele alınmıştır. Sonuçta, 147 firmadan 224 çalışan çalışmada gönüllü olarak yer almıştır. Keşifsel faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi, çoklu regresyon analizi ve yapısal modelleme kullanılarak analiz süreci tamamlanmıştır.Analizler sonunda, dört boyutlu teknoloji oryantasyonuna ulaşılmıştır. Bu boyutlar, üst yönetim yetenekleri, teknolojik yetenekleri, öğrenmeye bağlılık ve değişime bağlılık olarak adlandırılmıştır. Araştırma hipotezleri kısmen desteklenmiştir. Yapısal modelin işaret ettiği önemli bulgulardan bir tanesi teknolojik yeteneklerin varlığının tek başına işletme performansına etkisinin olmadığıdır. Bir diğer bulgu ise, öğrenmeye bağlılığın ancak değişime olan bağlılık ile birlikte yürümesinin innovatif performans artışını sağlayabileceğidir.Anahtar Kelimeler: Teknoloji Oryantasyonu, Çok Boyutlu Faktör Yapısı, Firma Performansı, Üretim Firmaları, Yapısal Model
dc.description.abstractTechnology orientation is one of the mostly acknowledged strategic orientations in the field of strategic marketing management. In a narrow sense, technology orientation is characterized by the degree of commitment to R&D, acquisition of new technologies and applications of the latest technologies. In this regard, technology orientation has mostly been associated with manufacturing and R&D departments of the organizations and considered as a single dimensional structure. In addition, technology orientation studies, both narrative and empirical, have not been investigated solely in the literature.This dissertation proposed that, as being a culture-based strategic orientation, technology orientation needs to be taken into account at firm/strategic business units (SBU) level and studied in a multi-dimensional construct. Thus, the main objective of this dissertation is to constitute and operationalize the multidimensional construct of technology orientation, and even to redefine technology-orientation if necessary. Besides, as a firm-level strategic orientation, the effects of technology orientation on both innovative performance and business performance was also investigated.After a comprehensive literature review, a comprehensive field study, in which a survey method was preferred, has been conducted. Manufacturing firms in Izmir were in the focus of the study where firm-level analysis was done. 224 employees from 147 firms participated into this dissertation. Exploratory factor analysis (EFA), confirmatory factor analysis (CFA), multiple regression analysis and structural modelling were executed throughout the analysis process.Four-dimensional technology orientation construct was achieved where the dimensions were named as top management capability, technological capability, commitment to learning and commitment to change. Research hypotheses were partially supported. Structural model indicated that technological capability alone has no effects on business performance. Moreover, being committed to learning does not lead to an increase in innovative performance unless being committed to change.Key words: Technology Orientation, Multidimensional Factor Construct, Firm Performance, Manufacturing Firms, Structural Modeen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleThe effects of technology orientation on firm performance
dc.title.alternativeTeknoloji oryantasyonun firma performansı üzerine etkisi
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-03-05
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmTechnology
dc.subject.ytmPerformance
dc.subject.ytmFirm performance
dc.subject.ytmOrientation
dc.subject.ytmTechnological developments
dc.identifier.yokid10020943
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityYAŞAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid378697
dc.description.pages163
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess