Fagot entonasyonunu pesleştiren aparat için yeni bir öneri
dc.contributor.advisor | Usta, Özge | |
dc.contributor.author | Trofimov, Anton | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T12:10:18Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T12:10:18Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/700389 | |
dc.description.abstract | Tahta nefesli enstrümanlar ailesinin en pes sese sahip enstrümanı olan fagot,temel anlamda gövde, es borusu ve kamış olmak üzere birbirinden farklımalezemeden üretilmiş üç bölümden oluşmaktadır. Fagotta es borusu kamışta olduğugibi, kullanılan malzemeye ve üretim kalitesine göre enstrümanın entonasyonunuolumlu ya da olumsuz yönde etkileyen bir parçadır. Hem tiz hem pes sesleri çok iyiçıkartan bir es borusu nadiren bulunduğundan dolayı fagot sanatçıları, icra ettiklerieserin niteliğine göre birbirinden farklı ebatlarda en az üç farklı es borusukullanmaktadır.Sıfır numaralı es borusu en kısasıdır; bu nedenle entonasyonun tiz çıkmasınısağlamaktadır. Numaralar arttıkça es borusunun uzunluğu artmakta ve bu, sesin dahapes çıkmasını sağlamaktadır. En sık kullanılan es borularından ilki genellikle ikinumaralı es borusudur. İki numaralı es borusunun pesleri iyi olmakla birlikte tiz sesperdelerinde çok olumlu sonuçlar vermemekte; konçertolar, sonatlar ve soloeserlerde tercih edilmektedir. En sık kullanılan ikinci es borusu ise sıfır numaradır.Sıfır numaralı es borusu tiz seslerin yoğun olarak kullanıldığı eserlerde ve 20. yy.'danitibaren bestelenen çağdaş yapıtlarda daha çok tercih edilmektedir. Fagotta kullanılanüçüncü es borusu üç numaralı borudur. Bu boru genellikle oda müziğinde ve orkestraeserlerinde kullanılmaktadır. Her es borusu, ses tınısı, karakteristik özellik,entonasyon, renk, ton ve en önemlisi üfleme rahatlığı açısından farklıdır. Bu durum, eserlerin yorumlanmasında bir sorun teşkil etmektedir; çünkü tek bir eserde fagoticracıları her üç es borusunu da kullanmak durumunda kalabilmektedir.Tez çalışmasının konusu olan `Es borusunu pesleştiren aparatlar`ın, bir, ikive üç numara olmak üzere üç farklı uzunlukta olması ve çelik, pirinç veya gümüşmadenlerinin birinden üretilmesi düşünülmüştür. Bir numaralı aparat en kısa, ikinumaralı aparat orta uzunlukta ve üç numaralı aparat en uzun aparat olaraküretilmiştir.Fagot entonasyonunu pesleştiren aparatın, icra edilen eserde sadece bir tanesıfır numaralı es borusu kullanılarak icra esnasındaki entonasyon sorununu ortadankaldırması planlanmıştır. Söz konusu aparat, üç tane es borusunu bir es borusundatopladığı için icracıların performanslarının artmasını sağlamıştır. | |
dc.description.abstract | From the family of woodwind instruments comes the bassoon which has thehighest low pitch, in addition to a main body, a bocal and reed made from differentmaterials and separated with three sections. As with the bocal and reeds, thematerials and quality of production can affect the tone of the instrument in a positiveor negative manner. According to the piece, bassoonist can use different sizes as agood bocal that can produce high as well as low pitch, is rarely found.The zero bocal is the shortest thus producing high pitched intonations. As thenumber of the bocal increase, the pitch lowers. The bocal most used, in is the numbertwo bocal since it has the most satisfactory high and low pitch. So it is preferablyused when solo pieces, sonats and concertos are played. The next most often used isthe zero bocal, it is preferred for use in modern contemporary work and compositionswritten since the 20th century. The number three bocal used by the bassoon is mostlyused for orchestra and chamber music.as each bocal has its own unique pitch,character, intonation and the most importantly is easy and comfortable to use. Sotherefore in order to make a satisfactory interpretation of any composition,bassoonists need to use three bocals in one piece.The joints that lower the pitch are thought one, two and three bocals, havethree different length and are made from different elements; steel, brass or silver. It'splanned that the shortest joint is the number one and so number three is the longest.The zero bocal is the apparatus that controls the intonation and can correctaccording to the piece. So as fore mentioned, this bocal can be added to all threebocals to create a satisfactory performance. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Müzik | tr_TR |
dc.subject | Music | en_US |
dc.title | Fagot entonasyonunu pesleştiren aparat için yeni bir öneri | |
dc.title.alternative | A suggestion for the apparatus that lower the pitch | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Sanat ve Tasarım Ana Sanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Instrumentation techniques | |
dc.subject.ytm | Wind instruments | |
dc.subject.ytm | Intanation | |
dc.subject.ytm | Basson | |
dc.subject.ytm | Music | |
dc.subject.ytm | Musical instruments | |
dc.subject.ytm | Music education | |
dc.identifier.yokid | 10074600 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YAŞAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 425102 | |
dc.description.pages | 92 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |