Çağdaş ütopyaların yaratılmasında görsel medyanın gücü
dc.contributor.advisor | Güngör, Ahmet Şefik | |
dc.contributor.author | Kahyaoğlu, Betül | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T12:10:11Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T12:10:11Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/700361 | |
dc.description.abstract | Modernliğin bir getirisi olan kitle iletişim araçları, bütün toplumların yaşamlarında etkin bir şekilde yer almaktadır. Görsel egemen çağımızda, günlük hayatta insanlar, sayısızca görsele maruz kalmaktadır. Görsellerin aktarılmasında etkin rol oynayan görsel medya, egemen ideolojinin hedef ve tasarısı doğrultusunda onu izleyenleri etkilemektedir. Kitle ve tüketim kültürünün bir sonucu olarak toplumlar egemen ideoloji tarafından belirlenmiş kavramlar etrafında toplanmaktadır. Bu kavramlar da görsel medyada kullanılan görsellerin desteklenmesiyle toplumda çağdaş ütopyalara dönüşmektedir ve bu dönüşümde de görsel medyanın etkin bir rolü vardır. Bu çalışma, küreselleşme ile birlikte dünyada etkin olmaya başlayan ve devam eden kitle kültürü, kültür endüstrisi ve tüketim kültürünü deneyimleyen toplumlarda, imgelerin ve görselliğin kitle iletişim araçlarıyla ve özellikle de görsel medya ile giderek daha fazla arttığını, çağımızda da çağdaş ütopyaların yaratılmasında görsel medyanın nasıl bir rol oynadığını belirlemeyi amaçlamaktadır.Çağdaş ütopyaların yaratılmasında görsel medyanın nasıl etkin bir rol oynadığı, modernite ile birlikte başlayan kültür değişimleri ve kitle iletişim araçlarının bu değişimdeki yerini dile getiren Frankfurt Okulu düşünürlerinin eleştirel kültürel ve medya kuramları ile Alhtusser'in ideoloji ve Gramsci'nin hegemonya kuramları çerçevesinde incelenmiştir. Bu çalışmada ise çağdaş ütopyaların yaratılmasında görsel medyanın nasıl etkin bir rol oynadığı bilim kurgu filmleri özelinde ele alınmıştır. Bu bağlamda da bilimkurgu sinemasında oldukça yoğun bir şekilde işlenen ütopya kavramının, görsel medya ile nasıl yaratıldığına örnek temsil eden The Island/Ada ve Surrogates/Suretler filmleri görsel ve metin analizi yapılarak incelenmiştir.Çözümlemede, toplumun daha iyi bir yaşam vaadi olarak bilimsel ve teknolojik gelişmelerin görsel medya ile sunulduğu, görsel medya ile tüketimi teşvik edilen hipergerçeklikle toplumda mutluluk vaadinin yaratıldığı ve mğkemmel modern toplumsal düzenin yaatılmasında tek-tipleştirmenin görsel medya ile gerçekleştirildiği sonuçlarına varılmıştır. | |
dc.description.abstract | As a result of modernity, mass communication plays a significant role in all societies. In the age of visual domination, people are exposed to numerous visuals in their daily lives. Visual media, which play an active role in the transfer of visuals, affect the ones who observe them in the direction and design intention of the dominant ideology. As a consequence of mass and consumption culture, societies accumulate around the concepts determined by the dominant ideology, and these concepts convert to contemporary utopias in societies through the support of the visuals used in visual media, which has an effective part in this conversion. This study aims to indicate that the number of the images and the visuals presented via mass communication and especially visual media in the societies experiencing the mass culture, culture industry and consumption culture which have started and continued to be effective with globalization throughout the world has increased a lot; how visual media play a role in creation of the contemporary utopias in this era. It has been analyzed how effective a role visual media have had in the creation of contemporary utopias within the scope of the critical cultural and media theories of the Frankfurt school philosophers who express cultural changes started with the modernity, alongside the ideology theory of Atlhusser and the hegemony theory of Gramsci. In this study, how visual media play a role in creation of the contemporary utopias has been discussed in limitation of science fiction movies. In this regard, movies named The Island and Surrogates were analyzed with visual and text analysis.In the analysis, it has been deduced that society has been convinced how important both science and technology are for a better life via visual culture, how hyper-reality presented by visual media creates the promise of happiness in the society, and how effectively visual media take place in the creation of a perfect social structure with the standardization of the society. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Sahne ve Görüntü Sanatları | tr_TR |
dc.subject | Performing and Visual Arts | en_US |
dc.subject | İletişim Bilimleri | tr_TR |
dc.subject | Communication Sciences | en_US |
dc.title | Çağdaş ütopyaların yaratılmasında görsel medyanın gücü | |
dc.title.alternative | The power of visual media in creating contemporary utopias | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İletişim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Visual communication | |
dc.subject.ytm | Visual items | |
dc.subject.ytm | Visual communication | |
dc.subject.ytm | Mass media | |
dc.subject.ytm | Science-fiction | |
dc.subject.ytm | Film | |
dc.subject.ytm | Utopia | |
dc.subject.ytm | Visual culture | |
dc.subject.ytm | Modernity | |
dc.subject.ytm | Media | |
dc.identifier.yokid | 10073720 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YAŞAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 425134 | |
dc.description.pages | 175 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |