Bohuslav Martinu flüt sonatı üzerine çalışma kılavuzu önerisi
dc.contributor.advisor | Usta, Özge | |
dc.contributor.author | Çenberci, Senim | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T12:09:45Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T12:09:45Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/700128 | |
dc.description.abstract | 20. yy.'ın en üretken bestecileri arasında yer alan Bohuslav Martinu'nun Flüt Sonatı, flüt repertuvarında önemli bir yere sahiptir. Eser, ritmik zenginliği ile flütün geniş teknik olanaklarını sunma imkânı sağlamakta ve içerdiği melodik öğeler ile çekici bir konser parçası niteliği taşımaktadır. Çalışmanın birinci bölümünde, Bohuslav Martinu'nun biyografisi ve tarihsel perspektifte bestecilik kimliği ele alınmıştır. Besteci Çekoslavakya'da doğmuş; ancak yaşamının büyük bir kısmını Batı Avrupa'da ve Amerika'da, vatanına her daim hasret duyarak geçirmiştir. Yaşadığı yıllarda, 1. Dünya Savaşı, 2. Dünya Savaşı ve Soğuk Savaş gibi tarihe yön veren büyük olaylara tanık olmuş; bu olaylar Martinu'nun hayatını ve bestecilik kimliğini doğrudan etkilemiştir. Yaşamını Paris'te, Amerika'da ve ardından Batı Avrupa'da göçebe olarak geçirmesiyle Martinu, çağdaşları arasında en kozmopolit bakış açısına sahip figür olmuştur. Besteci yaşadığı yerlerin kültürlerine, müzik ve genel anlamda sanat akımlarına karşı kayıtsız kalmamış; bu etkileri farklı türlerde ve stillerdeki müzikler ile harmanlamıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde bestecinin etkilendiği müzik akımları, etkilendiği besteciler ve bu etkilerle oluşturduğu çok çeşitli türlerdeki müzikler kısaca anlatılmıştır. Martinu'nun müzikal kimliğinin ele alındığı bu bölüm, Flüt Sonatı üzerindeki etkiler ve eser içinde kullanılan teknikler hakkında fikir vermektedir. Çalışmanın üçüncü bölümünde Flüt Sonatı yapısal açıdan incelenmiş ve bestecinin müzik sanatına en büyük katkılarından biri olarak kabul edilen özgün `germinal development (oluşum aşamasındaki motifsel gelişme)` tekniğinden söz edilmiştir. Bu teknik küçük bir motifin işlenerek bölüm veya eser içinde çok farklı şekillerde kullanılmasına dayalıdır ve Flüt Sonatı, bestecinin bu tekniği en ustaca kullandığı eserleri arasında yer almaktadır. Çalışmanın dördüncü bölümü ise, eser içinde karşılaşılabilecek teknik sorunlara çözüm önerileri sunmasıyla, çalıcılara kılavuz olma amacı taşımaktadır. Anahtar Kelimeler: Bohuslav Martinu, Oluşum Aşamasındaki Motifsel Gelişme, Martinu Flüt Sonatı, Tamamlayıcı Teknik. | |
dc.description.abstract | The First Sonata by Bohuslav Martinu, who was regarded one of the most prolific composers of the 20th century, has an outstanding place in the flute repertoire. With its rhymical diversity, this sonata allows the artist to present the wide technical capabilities of flute and qualifies as an attractive concert piece due to its melodical elements. In the first part of the study, the biography of Bohuslav Martinu and his identity as a composer in historical perspective, are dealt with. The Composer was born in Czechoslovakia, but he spent a considerable part of his lifetime in Western Europe and America, invariably in nostalgia. He witnessed important historical events such as WWI, WWII and the Cold War, and these events affected Martinu's life and his professional identity as a composer directly. Spending his life as a nomad in Paris, America and Western Europe, Martinu became a figure who acquired the most cosmopolitan viewpoint among his contemporaries. The composer was never indifferent to the culturel values, musical trends and general artistic currents of the places he lived and he combined these influences with various genres of music. In the second part of the study, influences of the musical trends on Martinu, influences of the other composers on Martinu and various kind of musical productions he composed under these influences, are briefly presented. This part in which the musical identity of Martinu is evaluated also illuminates us about influences on the First Sonata and the techniques referred to within the work.In the third part of the study, the First Sonata is dealt with structurally and it is mentioned the `germinal development`, which is regarded as one of his most prominent contributions to the music. This technique is based on the processing of a tiny motive and its application in various forms in the work. The First Sonata is one of the works in which Martinu used this technique skillfully. The fourth part of the study aims at being a guide by offering solutions to the problems likely to be encountered in the First Sonata, for those who study it. Keywords: Bohuslav Martinu, Germinal Development, Martinu's First Sonata, Dovetailing Technique. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Müzik | tr_TR |
dc.subject | Music | en_US |
dc.title | Bohuslav Martinu flüt sonatı üzerine çalışma kılavuzu önerisi | |
dc.title.alternative | A study guide suggestions on Bohuslav Martinu's first sonata | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Sanat ve Tasarım Ana Sanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Martinu, Bohuslav | |
dc.subject.ytm | Flute | |
dc.subject.ytm | Sonata | |
dc.subject.ytm | Instrumentation techniques | |
dc.identifier.yokid | 10113456 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YAŞAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 435344 | |
dc.description.pages | 115 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |