Show simple item record

dc.contributor.advisorUsta, Özge
dc.contributor.authorGündüç, Gözde
dc.date.accessioned2021-05-08T12:08:54Z
dc.date.available2021-05-08T12:08:54Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-03-05
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/699505
dc.description.abstractFrederick Matthias Alexander'ın aktörlük kariyeri, sahnede sesini kaybetmeye başlamasıyla durma noktasına geldiğinde, adıyla anılacak tekniğin temelleri de atılır. Alexander kendi problemine çözüm ararken, bedenin yanlış kullanılmasından kaynaklanan diğer birçok sağlık sorununa da çare bulduğundan tekniği hızla yayılır. Gereksiz yorgunluklardan ve yanlış kullanımın sebep olduğu ağrılardan arındırılmış bir beden, parlak ve tutarlı bir performansa imkân verdiğinden, Alexander'ın hayatta olduğu dönemden bu yana teknik müzisyenlerin ilgisini de çeker, hatta dünyanın önde gelen konservatuvarlarının müfredatına alınır.Alexander Tekniği'nin viyolonsel çalarken nasıl uygulanabileceğine yoğunlaşan bu tezin ilk bölümünde ise 12. yüzyıldan itibaren enstrümanın geçirdiği fiziki değişim ele alınmış, viyolonselin müzisyenin vücuduyla uyumunun önemine ve bu uyumun müzikaliteyi nasıl artırdığına dikkat çekilmiştir. Alexander'ın hayatı ile tanımlar ve içerik açısından Alexander Tekniği'nin ele alındığı ikinci bölümde de tekniğin kimler için uygun sayılabileceği ve müzisyenlerin neden bu kişiler arasında bulunduğu incelenmiş, daha önceki bilimsel araştırmaların bulguları aktarılmıştır.Tezin temelini oluşturan son bölümde ise önceki bölümlerin ortaya koydukları bir arada değerlendirilip Alexander Tekniği'nin viyolonsel çalarken nasıl fark yaratacağı gösterilmiş, bulgular Londra'da viyolonsel alanında Alexander Tekniği eğitimi veren Prof. Dr. Selma Gökçen'in görüşleriyle desteklenmiştir.
dc.description.abstractFrederick Matthias Alexander's acting career was about to come to an end when he started suffering from a hoarse voice on stage; but that was also the first base of a technique that will be remembered by his name. Alexander who was trying to find a cure to his suffering, without intending so, has found a remedy for many other health problems as well. Those health problems including his, were the outcome of the misuse of self; and because they were very common, his technique quickly spread across the globe. Just because a body, which is set free from the unnecessary tension and the pain which is a result of the misuse of self, is the key to brilliant and consistent performance, the Alexander Technique attracts musicians before and after Alexander's death. Moreover, many outstanding music academies have included the technique to their curriculum.This thesis, which focuses on the application of the Alexander Technique to cello playing, firstly discusses the physical change of the instrument from the end of the 12th century to the present times; afterwards, emphasizes the importance of the harmony between the instrument and the musician's body, then the effects of the harmony on the musicality.The second chapter which speaks the life history of Alexander, also clarifies the definitions and content of the Alexander Technique. This chapter then reveals the groups who can benefit from the technique and why musicians are on the top of that list; afterwards narrates the findings of the former scientific studies.The last chapter which is the keystone of this thesis, evaluates the previous chapters in relation to each other and shows how the Alexander Technique can make a difference while playing cello. The arguments of the last chapter are supported by Prof. Dr. Selma Gokcen's reviews. Gokcen teaches the Alexander Technique to the cello students in London.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMüziktr_TR
dc.subjectMusicen_US
dc.titleAlexander tekniği`nin viyolonsel çalarken uygulanması
dc.title.alternativeThe application of the Alexander technique to cello playing
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-03-05
dc.contributor.departmentSanat ve Tasarım Ana Sanat Dalı
dc.subject.ytmMusical instruments
dc.subject.ytmInstrumentation techniques
dc.subject.ytmCello
dc.subject.ytmAlexander, Frederick Matthias
dc.identifier.yokid10193095
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityYAŞAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid505063
dc.description.pages56
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess