Show simple item record

dc.contributor.advisorÖner, Adalet
dc.contributor.authorÖztürk, Güler
dc.date.accessioned2021-05-08T12:08:02Z
dc.date.available2021-05-08T12:08:02Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/698930
dc.description.abstractBu tezde İzmir Metro ulaşım sisteminin büyük ölçekli bir benzetim modeli geliştirilmiştir. Model, kesikli-olay simülasyon yaklaşımı ile ARENA programını kullanılarak oluşturulmuştur. Çalışmanın amacı metro operasyonlarının analizi ve etkinliğinin değerlendirilmesidir.Performans kriterleri enerji maliyeti, yolcuların ortalama bekleme süreleri ve konforudur.Çalışma klasik simulasyon çalışmalarında olduğu gibi veri toplama, girdi analizi, modelin kurulması, geçerliliğinin sağlanması & doğrulama, deneysel tasarım ve çıktı analizi bölümlerinden oluşmaktadır.Yolcuların istasyonlara gelişlerine ilişkin son 15 ayı içeren 50milyondan fazla kayıt analiz edilerek ARENA modeline girdi olarak kullanılmıştır. Yolcuların gelişleri ?non-stationary? Poisson prosesine göre modellenmiştir. Model günde 135,000 den fazla yolcuyu yaratarak işlemektedir. Modelin koşturulması sonunda her seferde trenlerdeki ortalama yolcu sayıları, yolcuların istasyonlardaki ortalama bekleme sürelerigibi metro yönetiminin daha önce sahip olmadığı bilgiler edinilmiştir.Ayrıca operasyon etkinliğini arttıracak önerilerde bulunulmuştur.
dc.description.abstractThis study concerns with developing a large-scale simulation model of Izmir metro transportation system. The model is based on discrete-event simulation approach and it is developed using ARENA simulation software.The goal is to make an analysis and evaluate the effectiveness of operations in metro line. The performance criteria of effectiveness are the cost of energy spent for operations, waiting time of passengers at stations and the comfort of thepassengers.The study is designed to be in accordance with the stages which a typical simulation study consists of: data collection, input analysis, model building, verification and validation, experimental design and output data analysis.Historical data containing more than 50 million records about the arrivals of passengers have been analyzed, interpreted and compiled as an input to the simulation model. Arrivals of passengers are modeled as a non-stationary Poisson process. The model creates and processes more than 135,000 passengers daily.The simulation model delivers some useful information that the management didn?t have before such as average number of passengers in the train across stations, average waiting time of passengers at stations etc. Some recommendations have been made to improve the efficiency of metro operations.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEndüstri ve Endüstri Mühendisliğitr_TR
dc.subjectIndustrial and Industrial Engineeringen_US
dc.titleSimulation and analysis of Izmir metro transportation system
dc.title.alternativeİzmir metro ulaşım sisteminin benzetim yoluyla analizi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.identifier.yokid441086
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityYAŞAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid329400
dc.description.pages102
dc.publisher.disciplineEndüstriyel Yönetim ve Bilişim Sistemleri Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess