Show simple item record

dc.contributor.advisorDemirkan, Halime
dc.contributor.authorÖzyurt, Elçin
dc.date.accessioned2020-12-04T09:16:20Z
dc.date.available2020-12-04T09:16:20Z
dc.date.submitted1994
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/69652
dc.description.abstractÖZET OKUL ÖNCESİ ÇOK AMAÇLI E?İTİM ORTAMLARINDA TASARIM KRİTERLERİ Elçin Özyurt İç Mimarlık ve Çevre Tasannu Bölümü Yüksek Lisans Tez Yöneticisi: Yrd. Doç. Dr. Halime Demirkan Haziran, 1994 Bu çalışmada okul öncesi eğitim ortamlarının, çocuk gelişimini destekleyen tasarım şartlan tüm yönleri ile incelenmiştir. Okul öncesi ortamları için gerekli tasarı kriterlerini belirleyebilmek amacıyla erken çocukluk dönemi özellikleri araştırılmıştır. Ayıca, mekan planlamasını etkileyen eğitim felsefesi ve çevrenin çocuk üzerindeki psikolojik etkileri de belirtilmiştir. Bu yapı içerisinde, okul öncesi eğitim ortamlarının tasanm şartlan; etkinlik alanları, plan seçenekleri, ve ortamı oluşturan mobilya birimleri başlıkları altında incelemiştir. Son olarak, uygun bir eğitim ortamı için gerekli genel tasanm kriterleri belirlenmiştir. Anahtar sözcükler: Okul Öncesi Eğitim Ortamları, Ergonomi, Alan Planlama, Tasanm Kriterleri, Mobilya
dc.description.abstractABSTRACT DESIGN CONSIDERATIONS IN MULTIPURPOSE SPACE OF PRESCHOOL EDUCATIONAL ENVIRONMENTS Elçin Özyurt M. F. A. in Interior Architecture and Environmental Design Supervisor Assist. Prof. Dr. Halime Demirkan June, 1994 Design requirements of preschool educational environments that support all aspects of child development are examined in this study. In order to determine the design criteria for preschool educational environments, the characteristics and the properties of early childhood are investigated. Additionally, educational philosophy and psychological influences of environment which affect the physical organization are stated. Within this framework, design considerations of preschool educational environments are discussed under the issues of activity places, alternative organizations, and items of furniture which build up the environment. Finally, general design criteria which are necessary for a comfortable education environment are pointed out.Keywords: Preschool Educational Environments, Ergonomics, Space Planning, Design Criteria, Furniture.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİç Mimari ve Dekorasyontr_TR
dc.subjectInterior Design and Decorationen_US
dc.titleDesign considerations in multipurpose space of preschool educational environments
dc.title.alternativeOkul öncesi çok amaçlı eğitim ortamlarında tasarım kriterleri
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmField planning
dc.subject.ytmEnvironmental design
dc.subject.ytmEducation establishments
dc.subject.ytmErgonomics
dc.subject.ytmDesign
dc.subject.ytmSchool buildings
dc.subject.ytmPreschool education
dc.subject.ytmPlanning
dc.subject.ytmFurniture
dc.identifier.yokid36154
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityİHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid36154
dc.description.pages152
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess