Show simple item record

dc.contributor.advisorMutman, Mahmut
dc.contributor.authorTansel, Sepren
dc.date.accessioned2020-12-04T09:16:02Z
dc.date.available2020-12-04T09:16:02Z
dc.date.submitted1995
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/69640
dc.description.abstractÖZET YAPIÇOZÜMSELCI TIPOGRAFI Sepren Tansel Grafik Tasarım Bölümü Yüksek Lisans Tez Yöneticisi: Assist. Prof. Dr. Mahmut Mutman Haziran, 1995 Bu tez, bir yandan göstergebilim ve yapıçözümselciliğin, öte yandan teknolojik gelişmenin tipografiyi nasıl etkilediğini incelemektedir. Özellikle modernist akım, elektronik devrimin etkileri, ve postmodern kültürün gelişimi tartışılarak, çağdaş font ve tipografinin kısa bir geçmişi verilmektedir. Dil ve semiotik konularına yapısalcı yaklaşım açıklandıktan sonra, post- yapısalcılığın, özellikle de yapı çözümselciliğin bu konulara yönelttiği eleştiri tartışılmaktadır. Yapı çözümselciliğin tipografi üzerindeki etkisi özellikle elektronik teknolojideki gelişmeler bağlamında ayrıntı ile incelenmektedir. Yapı çözümselci tipografinin geleneksel tipografi ikilemlerini nasıl sorgulayıp değiştirdiği ve böylece açık uçlu yeni okuma ve yazma formları önerdiği gösterilmektedir. Anahtar Sözcükler: Yapıçözümselcilik, Tipografi, Dijital Tipografi.
dc.description.abstractABSTRACT DECONSTRUCTIONIST TYPOGRAPHY Sepren Tansel M.F.A. in Graphic Design Supervisor: Assist. Prof. Dr. Mahmut Mutman June, 1995 This thesis probes into how semiotics and deconstructionism on the one hand, technological progress on the other, have challenged typography. It begins with a short historical account of contemporary typography, focusing especially on modernist movement, and then discusses the consequences of digital revolution and the rising postmodern culture for contemporary type and typography. After explaining the structural approach to language and semiotics, it discusses critiques directed by post- structuralism and particularly deconstructionism. The influence of deconstructionism on typography is examined in detail, especially in the context of developments in digital technology. The contribution of deconstructionist typography is discussed in both graphetic and graphological aspects. How deconstructionist typography challenges and transforms the conventional dualities of typography, and consequently offer new, open-ended forms of reading and writing, is demonstrated. Keywords: Deconstruction, Typography, Digital Typography. men_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.titleDeconstructionist typography
dc.title.alternativeYapıçözümselci tipografi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmSemiotics
dc.subject.ytmStructural analysis
dc.subject.ytmTypography
dc.identifier.yokid43569
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityİHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid43569
dc.description.pages101
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess