Show simple item record

dc.contributor.advisorYener, Cengiz
dc.contributor.authorKura, Nermin
dc.date.accessioned2020-12-04T09:15:55Z
dc.date.available2020-12-04T09:15:55Z
dc.date.submitted1995
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/69635
dc.description.abstractÖZET 16. yüzyılın sonundan 19. yüzyılın sonuna kadar uzanan dönem boyunca Tunus Osmanlı İmparatorluğu'nun sınırlan içinde bulunmuştur. Eşzamanlı olarak Tunus'da sayıları artan çini atölyelerinin ürünleri yalnızca Tunus'da kullanılmakla kalmıyor, Cezayir, Libya ve Mısır gibi ülkelere de ihraç ediliyordu. Bu döneme özgü, dinamik, toplumsal ve kültürel değişimlerin ve zengin kültürel etkileşimlerin sonucunda Tunuslu çini ustalarının geliştirdiği üslup, dönemin yeniliklerini de yansıtıyordu. Araştırmanın amacı, bu dönemde üretilmiş bir grup Tunus çinisinin motifleri, desenleri, yüzeyler üzerinde düzenlemeleri ve ikonografîk içerikleri inceleyerek, Osmanlılardan esinlenen öğeleri aydınlatmaktır. Kuzey Afrika- Akdeniz bağlamında yeni bir üslup sentezi geliştirilmesinde, Osmanlı etkileri bu çalışma ile açıklanmaya çalışılacaktır. Osmanlı bölgesel üsluplarının evrimini inceleyen çalışmalara da katkıda bulunulacağı umulmaktadır. Anahtar sözcükler: İslam Sanan, Çini, Osmanlı Sanan, Tunus Sanan. iv
dc.description.abstractABSTRACT The span of time stretching between the end of the 16th and the end of the 19th centuries marks the period in which Tunisia was included within the boundaries of the Ottoman Empire. The tile ateliers which flourished in Tunisia from the end of the 16th century onwards produced a large number of revetments not only for local use but also for exportation to neighboring countries such as Algeria, Libya and Egypt. As a result of the exigencies of the dynamic social and cultural mutations peculiar to this epoque, a style composed of diverse cross cultural influences was elaborated by Tunisian tile-makers responding to the new vogue of the times. The aim of this research is to elucidate the Ottoman inspiration in a group of Tunisian tiles manufactured in this era through an analysis of the use of motifs, patterns, surface arrangements and iconographical aspects elaborated in ceramic workshops. This research will help to understand the role of the Ottoman factor in the development of a stylistic synthesis in the North African Mediterranean context and also adds a link to studies dealing with the evolution of Ottoman provincial styles. Keywords: Islamic Art, Ceramic Tiles, Ottoman Art, Tunisian Art. inen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.subjectSanat Tarihitr_TR
dc.subjectArt Historyen_US
dc.titleTunusian tiles, Ottoman inspiration from the 16 th to the 19 th centuries
dc.title.alternativeTunus çinileri, 16.yüzyıldan 19.yüzyıla kadar Osmanlı çinilerinden esinlemeler
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmIslamic art
dc.subject.ytmTile art
dc.subject.ytmOttoman art
dc.subject.ytmTunusian art
dc.identifier.yokid43590
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityİHSAN DOĞRAMACI BİLKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid43590
dc.description.pages191
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess