İlköğretim 6., 7., 8. sınıf öğrencilerinin çoklu zeka kuramına göre sahip oldukları zeka alanları ve akademik başarılarının karşılaştırılması
dc.contributor.advisor | Korkmaz, Nimet Haşıl | |
dc.contributor.author | Akar, Kemal | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:58:25Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:58:25Z | |
dc.date.submitted | 2006 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/693727 | |
dc.description.abstract | ÖZETLKÖĞRET M 6.7.8. SINIF ÖĞRENC LER N N ÇOKLU ZEKÂ KURAMINAGÖRE SAH P OLDUKLARI ZEKÂ ALANLARI ve AKADEM KBAŞARILARININ KARŞILAŞTIRILMASIGardner tarafından 1983 yılında ortaya konan çoklu zekâ kuramına göre, insan zekâsıtek bir faktörle açıklanamayacak kadar çok sayıda yeteneğin bileşiminden oluşmaktadır.nsan zekâsının geçmişte uygulanan IQ testleriyle objektif olarak ölçülemeyeceğinisavunan bu kurama göre, insanlar farklı alanlarda yeteneklere, potansiyellere sahiptirler.Bireylerin sahip olduğu bu yetenekleri ?Zekâ alanları? olarak tanımlayan Gardner'a göre, 8farklı zekâ alanı bulunmaktadır. Bu kurama göre bireylerin sahip oldukları ?çoklu? zekâalanları, ?geliştirilebilir, iyileştirilebilir? özelliktedirler. Batıda son yıllarda öğrencilerinçoklu zekâ alanlarına uygun olarak hazırlanmış öğretim ortamlarının olumlu yöndekietkilerini gösteren sayısız araştırma bulunmaktadır.lköğretim 6.7.8 sınıf öğrencilerinin çoklu zekâ kuramına göre sahip oldukları zekâalanları ve akademik başarılarının karşılaştırılması ve ilköğretim öğrencilerinin çoklu zekâkuramına dayalı profillerinin ortaya konması amacı ile yapılan araştırmaya 2004-2005Eğitim-Öğretim yılında örneklem lköğretim Okulu'nda öğrenim gören 6.7.8 sınıflardan975 öğrenci dahil edilmiştir. % 53,1'ini kız, % 46,9'unu erkeklerin oluşturduğuöğrencilerin, sınıfları, cinsiyetleri, baskın çoklu zekâ alanları 2004-2005 Eğitim-Öğretimyılına ait yılsonu notları ve akademik ortalamaları değerlendirildi. Öğrencilerin baskınçoklu zekâ alanlarının belirlenmesinde, 2552 sayılı Milli Eğitim Bakanlığı TebliğlerDergisinde yer alan ?Sınıf Gözlem Formu' kullanılmıştır.Araştırmada, akademik başarı bağımlı değişken olarak ele alındığında Çoklu Zekâboyutlarından Mantıksal-Matematiksel zekâ alanı ile anlamlı ilişki bulunmuştur (p<0.01).Anahtar sözcük: Çoklu zekâ kuramı, akademik başarı. | |
dc.description.abstract | SUMMARYCOMPARING THE ACADEMIC ACHIEVEMENTS AND THE INTELLIGENCEDOMAINS OF THE 6TH, 7TH AND 8TH GRADE STUDENTS HAVE AT THEPRIMARY SCHOOL ACCORDING TO THE MULTIPLE INTELLIGENCETHEORYAccording to the Multiple Intelligence Theory pronounced by Howard Gardner in1983 , the human intelligence consists of a range of components and cannot be explained withonly one description . This theory suggested that as humans we have many different abilitiesand we cannot consider the humans? intelligences according to the old Intelligence QualityAchievement Tests (IQ) objectively. Gardner introduced these intelligences as `MultipleIntelligence Domains? and according to his theory, there are eight kinds of intelligences.These intelligence domains can be developed and improved in this theory. In recent years,endless researches have showed that the education programmes composed with MultipleIntelligence Theory have many positive effects on the students.The research carried out to compare the academic achievements and the intelligencedomains of the 6th , 7th and 8th grade pupils according to the Multiple Intelligence Theoryand to expose the intelligence profiles of the primary level students based on the MultipleIntelligence Theory 975 students who have been educated at 6th,7th and 8th grades inSample Primary School in 2004-2005 Academic Year has involved in the study. In thisresearch , the grades , genders , the dominant intelligences , marks and arithmetical averagesin 2004-2005 academic year of the student groups in the rate of % 53,1 female and % 46,9male were evaluated. `Class Observation Form? exists in the Announcement Bulletin of theMinistry of Education numbered 2552 was used to determine the dominant intelligencedomains of the students.If we consider the academic achievement as dependent variable in this research, there hasbeen a logical relationship between Logical / Mathematical intelligence and the MultipleIntelligence Theory (p<0.01).Key words: Multiple Intelligence Theory, academic achievements. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim 6., 7., 8. sınıf öğrencilerinin çoklu zeka kuramına göre sahip oldukları zeka alanları ve akademik başarılarının karşılaştırılması | |
dc.title.alternative | Comparing the academic achievements and the intelligence domains of the 6th, 7th and 8th grade students have at the primary school according to the multiple intelligence theory | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 148090 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 192108 | |
dc.description.pages | 58 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |