LPG ve benzinle çalışan otto motorlarının emisyon ve performans bakımından incelenmesi
dc.contributor.advisor | Sürmen, Ali | |
dc.contributor.author | Çevik, Yusuf Yağmur | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:52:19Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:52:19Z | |
dc.date.submitted | 1999 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/692384 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bu çalışmada, benzin ve sıvılaştırılmış petrol gazı (LPG) ile çalışabilen tek nokta püskürtmeli (SPI) 1,6 litre motorlu Doğan marka otomobilin performans ve egzos emisyonlarına ait karşılaştırmalar verilmiştir. Tek nokta (SPI), çok nokta (MPI) püskürtmeli ; 3 yollu katalitik sistemler ile daha kompleks bazı sistemlerde kullanılan ve EC/91441 normu ile belirlenmiş kabul edilebilir emisyon limitlerine uyan ikinci jenerasyon motor üzerinde çalışılmıştır. Aynı normun belirlenmiş olan şehiriçi ve ekstra şehiriçi birleştirilmiş çevrimi kullanılmıştır.. Uygulamalarda, LPG kullanımı ile hidrokarbon ve karbonmonoksit emisyonlarında düşüş saptanmıştır. NOx emisyonlarının ise benzin ile kullanımda daha düşük çıktığı görülmüştür. Aracın tekerinden çıkan güç değerinde ise kısmi düşüş görülmektedir. Ayrıca LPG uygulamalarında yapılmış farklı denemelerde, yakıt hava karışımının yanma sonu ısısı farklılıkları ile emisyon değerlerinde yol açtığı farklar gözlenmiştir. LPG ve benzinin adiyabatik alev sıcakları arasında tahmin edilen farkın yolaçacağı sorunlar teorikte ve partik kullanımdaki uygulamalar aracılığı ile irdelenmiştir. | |
dc.description.abstract | ABSTRACT In this study, comparisons regarding exhaust emissions and performance in a 1,6-liter, Single-Point-Injection (SPI) engine-equipped Doğan car working with gasoline and Liquified Petroleum Gas (LPG) has been given. The work has been carried out on a second generation engine complying with acceptable emission limits determined by the European norm EC/91/441 which is defined for 3-way catalysts or more complex systems. The test cycle indicated in the above mentioned norm which includes the urban and extra-urban cycles combined. Utilizing LPG resulted in lower values for the hydrocarbon and carbonmonoxide emission, but on the contrary, the emissions of NOx is observed to be increasing. The wheel power of the car was seen to be slightly lower in LPG-utilization, as expected. Extra test results for LPG were observed and was seen that the air-fuel mixture properties affects highly the after-combustion temperature. The difference expected between the adiabatic flame temperatures of LPG and gasoline were investigated through the theoretical information and the practical practice. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Mechanical Engineering | en_US |
dc.title | LPG ve benzinle çalışan otto motorlarının emisyon ve performans bakımından incelenmesi | |
dc.title.alternative | Comparison of emissions and performance of otto engines working with LPG and gasoline | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Motors | |
dc.subject.ytm | Otto motors | |
dc.subject.ytm | Emission | |
dc.subject.ytm | Liquefied petroleum gas | |
dc.subject.ytm | Performance | |
dc.identifier.yokid | 84844 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 84844 | |
dc.description.pages | 72 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |