İlköğretim 4. ve 5. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının öğrencilerin bilimsel süreç ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi
dc.contributor.advisor | Demir, Metin | |
dc.contributor.author | İleri, Şeyma | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:50:30Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:50:30Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/691560 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma 2004 Fen ve Teknoloji Öğretim Programı'nın ilköğretim dördüncüve beşinci sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç ve eleştirel düşünme becerilerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2010/2011 eğitim-öğretim yılında Kütahya ili Altıntaş ilçesinde öğrenim gören 319 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada bilimsel süreç becerilerini ölçmek için Bilimsel Süreç Değerlendirme Testi, eleştirel düşünme becerilerini ölçmek için ise Cornell Eleştirel Düşünme Testi Düzey X kullanılmıştır. Testler, öğrencilere öğretim yılının başında ve sonunda (öntest-sontest) olmak üzere iki kez uygulanmış ve öğrencilerin becerilerinde anlamlı bir fark oluşup oluşmadığı araştırılmıştır. Ölçeklerden elde edilen veriler SPSS 17.0 istatistik programında bağımsız ve eşleştirilmiş örneklem t testi, pearson korelasyon teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre genel olarak öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerinde anlamlı bir fark oluşurken, bilimsel süreç becerilerinde gelişim gözlenmemiştir. Alt beceriler ayrı ayrı ele alındığında ise bilimsel süreç becerilerinden dördüncü sınıflarda çıkarım yapma ve model oluşturma, beşincisınıflarda yalnızca çıkarım yapma becerisinde anlamlı bir fark oluştuğu gözlenmiştir. Eleştirel düşünme becerilerinde dördüncü ve beşinci sınıfların tümevarım, iiitümdengelim ve varsayım becerilerinde anlamlı fark gözlenirken; gözlem ve güvenirlik becerilerinde anlamlı bir fark gözlenmemiştir. İlköğretim beşinci sınıf bilimsel süreç becerileri sontesti haricinde tüm testlerde kız öğrencilerin puan ortalaması erkek öğrencilerin puan ortalamalarından daha yüksektir. Ayrıca araştırma verilerine göre öğrencilerin bilimsel süreç becerileri ile eleştirel düşünme becerileri arasında pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir.Anahtar kelimeler: Fen ve teknoloji programı, bilimsel süreç becerileri, eleştirel düşünme becerileri | |
dc.description.abstract | This study was carried out to determine the effects on fourth and fifth grade students? science process and critical thinking skills in the Science And Technology Curriculum of the 2004. Work group of research consists of 319 students in Altıntaş town of Kütahya in 2010/2011 academic year. In this study, ?Science Process Skills Test? was used to explore the level of scientific process skills and ?Cornell Critical Thinking Test Level X? was employed to determine the level of critical thinking skills of the students. The tests were conducted on the students at the beginning and the end of the school year (pre-test and post-test periods) and it was searched if there is a meaningful difference between pre-test and post-test. In evaluating the results of the tests which were applied the students t-test was used for independent and paired samples and pearson correlation coefficient. The results of the tests were found out by using SPSS 17.0 statistic programme. In addition, the results from pre-test and post-test showed that, there is a statistical meaningful significance in students critical thinking skills whereas there is no statistical meaningful significance in science processing skills. When sub-skills were considered individually, there is a meaningful significance in the improvement of fourth grade students science process skills in inferring and modeling; however in vfifth grade students only modeling skills showed significance. There was also a statistical meaningful significance in fourth and fifth grade students' critical thinking skills in induction, deduction, supposition but there was no statistical significance in the observation and hypothesis skills.In all tests, except for fifth grade science process skills post-test mean score of female students higher than male students? averages. Moreover, it was found that there are positive and medium level relationship between science process skills and critical thinking skills of students.Key words: Science and technology programme, science process skills, critical thinking skill | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim 4. ve 5. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının öğrencilerin bilimsel süreç ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi | |
dc.title.alternative | Primary 4th and 5th grade science and technology education programs effects on students science process and critical thinking skills | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.subject.ytm | Critical thinking | |
dc.subject.ytm | Scientific process skill | |
dc.subject.ytm | Science and technology course | |
dc.identifier.yokid | 461695 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | UŞAK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 327791 | |
dc.description.pages | 135 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı |