Show simple item record

dc.contributor.advisorDuran, Erol
dc.contributor.authorTopbaşoğlu, Nazmiye
dc.date.accessioned2021-05-08T11:50:04Z
dc.date.available2021-05-08T11:50:04Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/691221
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı öyküleyici metinlerin okuma ortamlarının (basılı veyadijital ve etkileşimli kitaptan) okuduğunu anlamaya etkisini ve dijital ve etkileşimlikitaplarla ilgili öğrenci görüşlerini belirlemektir. Araştırmada iki farklı çalışma grubuoluşturulmuştur. Birinci çalışma grubu, Afyonkarahisar ili Evciler ilçesi NedimTuran İlkokulunda 4. sınıfta öğrenim gören 53 öğrenciden oluşmaktadır. İkinciçalışma grubu ise birinci çalışma grubu olan 53 öğrenci arasından rastgele örneklemeyolu ile seçilen 20 öğrenciden oluşmaktadır.Araştırmada ilk olarak uygulamada kullanılacak metinler belirlenmiştir.Uygulamada kullanılan, biçim ve içerik olarak birbirine en yakın 6 farklı metnintümü öyküleyici metindir. Kullanılan metinler, Türkçe öğretmenleri, sınıföğretmenleri ve alan uzmanı ile yapılan grup çalışmasıyla belirlenmiştir. Basılımetinler için 2014-2015 eğitim öğretim yılında okutulmak üzere MEB'in belirlediğiTürkçe kitabındaki 9 öyküleyici metnin tümü taranmıştır. 9 farklı metinden biçim veiçerik olarak birbirine en yakın 3 metin belirlenmiştir. Dijital ve etkileşimli metinleriçin elektronik kitap üretimi yapan yayınevlerinin kitapları araştırılmış, iki ayrı özelyayınevinden biçim, içerik olarak birbirine en yakın ve çoklu ortam öğeleri bakımından aynı özelliklere sahip 3 metin belirlenmiştir. Metinlerle ilgili derin vebasit anlamaya dayalı 6 ucu açık anlama sorusu Türkçe öğretmenleri, sınıföğretmenleri ve alan uzmanı ile yapılan grup çalışmasıyla oluşturulmuştur.Öğrencilere 3 dijital ve etkileşimli metin tablet bilgisayar aracılığı ile, 3 basılımetin doğrudan basılı materyal üzerinden ikişer defa okutulmuştur. Metinokutulduktan sonra öğrencilere metinle ilgili hazırlanan anlama soruları verilmiştir.Öğrencilerden verilen anlama sorularını yazılı olarak cevaplamaları istenmiştir. Sonolarak 20 öğrenci ile görüşme yapılmıştır. Görüşmede sorulan 6 soru ile öğrencilerin,dijital ve etkileşimli kitaplara yönelik düşünceleri alınmaya çalışılmıştır.Öğrencilerin okuduğunu anlama puanlarına ilişkin yapılan eşleştirilmiş ttestindedijital ve etkileşimli kitaptan ve basılı materyalden okuma ortamları arasındaokuduğunu anlama açısından anlamlı farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır(p>.05). Öğrencilerin dijital ve etkileşimli kitaptan okuduğunu anlama puanortalaması, basılı materyalden okuduğunu anlama puan ortalamasıdan 1,2 puan dahayüksek çıkmıştır. Fakat bu fark için istatiksel olarak anlamlı bir farlılık vardırdiyemeyiz. Öğrencilerin dijital ve etkileşimli kitaptan okuduğunu anlama puanortalamasının, basılı materyalden okuduğunu anlama puan ortalamasından bir nebzede yüksek çıkmasının sebebinin; öğrencilerin ilk defa tablet bilgisayar ilekarşılaşmaları ve tablet bilgisayar aracılığıyla çoklu ortam öğeleri olan bir hikayekitabı okumaları olabileceği düşünülmektedir. Dijital ve etkileşimli kitaptan ve basılımateryalden okuma ortamları arasında okuduğunu anlama açısından anlamlı farklılıkçıkmamasının sebeplerinin ise; bu nitelikteki bir çalışmanın ilgili grup ile ilk defayapılmış olması ve bu yüzden öğrencilerin uygulamaya ilgisinin artmış olabileceğidüşünülmektedir. Çalışmamızda tablet bilgisayarlara karşı olumlu bir tutumsergilendiği görülmektedir. Bu yüzden öğrenciler dijital ve etkileşimli kitaptanokumaya daha heveslidirler. Öğrenciler tablet bilgisayarlar ve dijital ve etkileşimlikitaplar ile daha fazla karşılaştıkça, bu farkın kapanabileceği düşünülmektedir.Zamanla, şu an basılı kitap gibi, tablet bilgisayarlara ve dijital ve etkileşimli kitaplarakarşı algının normalleşeceği düşünülmektedir.Anahtar Kelimeler:Dijital ve etkileşimli kitap, okuduğunu anlama
dc.description.abstractThe purpose of this study is to determine the effect of narrative texts (printedor digital and interactive) on comprehension and opinions of the students aboutdigital and intaractive books. In the research, two different study groups wereformed.The first study group consists of 53 fourth-grade students in Nedim TuranPrimary School in Afyonkarahisar, Evciler. The second study group consists of 20students chosen by randomly sampling among the first group.Firstly, the texts used were chosen. All of the 6 similar texts were narrativetexts. The texts were determined by Turkish teachers, Class teachers and a fieldexpert. For printed texts 9 narrative texts from Turkish book that was decided to beused in 2014-2015 education year by Ministry of National Education. 3 similar textsout of 9 were chosen. Digital and interactive texts were searched in the publishinghouses on the market. 3 similar texts having the same multimedia features weredecided. 6 open-ended comprehension questions-based on simple and deepunderstanding about the storybooks were formed with Turkish teachers, classteachers and a field expert.The students were asked to read 3 digital and interactive texts by tablet PCand 3 texts on printed material two times. After reading books, the students weregiven comprehension questions about the books and they were asked to answer these questions in written form. Finally, 20 students were interviewed. We tried to get theiropinions about the digital and interactive books by 6 questions.There is no statistically meaningful difference between the reading comprehensionscores of the students on the digital-interactive texts and the printed texts in pairedsamples t-test (, p>.05). the reading comprehension scores of the students on thedigital-interactive texts were 1,2 points higher than the scores of the printed texts.However, we can not name it as a significant difference statistically. The reasonwhythe reading comprehension scores of the students on the digital-interactive textswere higher than the scores of the printed texts can stem from students' firstinteraction with tablets and reading a multimedia storybook on the tablets. It isthought that the reason why there is no significant difference between reading inprint and digital environment is carrying out this research with the study group forthe first time and students' higher motivation. According to the research the studentsdeveloped a positive attitude towards tablet pc. So the students were enthusiasticabout the digital and interactive books. It is assumed that as students get accustomedto tablets, the difference will be lower and by the time tablets will be ordinary likeprinted books.Key Words: Digital and interactive book,reading comprehensionen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleDijital ve etkileşimli öyküleyici metinlerin okuduğunu anlamaya etkisi
dc.title.alternativeThe effect of digital and interactive texts on reading comprehension
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentSınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmReading textbooks
dc.subject.ytmElectronics
dc.subject.ytmBooks
dc.subject.ytmNarrative text
dc.subject.ytmReading
dc.subject.ytmReading-comprehension
dc.subject.ytmTextbooks
dc.subject.ytmReading-comprehending skill
dc.subject.ytmInteractive electronic book
dc.identifier.yokid10083365
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityUŞAK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid396062
dc.description.pages94
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess