Show simple item record

dc.contributor.advisorBozkurt Bostancı, Aynur
dc.contributor.authorYüksel, Halil İbrahim
dc.date.accessioned2021-05-08T11:50:01Z
dc.date.available2021-05-08T11:50:01Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2019-02-03
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/691177
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik özellikleri ile öğretmenlerin psikolojik sermaye algıları arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır.Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmada 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Denizli iliPamukkale ve Merkezefendi İlçelerindeki ilkokul ve ortaokullarda görev yapan 468 öğretmenin görüşleri taranmıştır. Araştırma veriler dönüşümcü liderlik ve psikolojik sermaye ölçekleriyle toplanmıştır.Araştırma verilerinin analizinde; frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Daha sonra veriler ilişkisizt-testi, ANOVAregresyon ve korelasyon analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenler okul yöneticilerini dönüşümcü liderliğin tüm alt boyutlarında yeterli düzeyde görmektedirler. Öğretmenlerin psikolojik sermaye algıları da yüksektir. Kadın öğretmenler okul yöneticilerinin Vizyon ve ilham sağlama boyutuna sahip olma düzeyinierkek öğretmenlere göre daha yüksek düzeyde algılamaktadırlar.Yine kadın öğretmenlerin Özyeterlilik algılarıerkek öğretmenlerden daha yüksektir. Öğretmenlerin mesleki kıdemlerine göre okul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik özelliklerine sahip olma düzeylerine yönelik görüşleri `Davranış modelleri oluşturma, Entellektüel istek uyandırma ve Yüksek performans beklentilerini gündemde tutma` boyutlarında farklılaşmaktadır. Öğretmenlerin kıdemlerine göre psikolojik sermaye algıları ise Dışa dönüklük boyutunda farklılaşmaktadır. Öğretmenlerin çalıştıkları okuldaki öğretmen sayısına göre, okul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik düzeylerine sahip olma düzeylerine yönelik görüşleri ile psikolojik sermaye algıları farklılık göstermemektedir. Bununla birlikte öğretmenlerin aynı okulda çalışma sürelerine veeğitimdurumlarına göre okul yöneticilerinin dönüşümcü liderliğe sahip olma düzeylerine yönelik görüşleri ile psikolojik sermaye algıları da farklılaşmamaktadır. Öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik düzeyleri ile öğretmenlerin psikolojik sermaye algıları arasında orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik düzeyi öğretmenlerin psikolojik sermayelerini yordamaktadır.Anahtar Kelimeler: Dönüşümcü liderlik, psikolojik sermaye, okul yöneticisi, ortaokul yöneticisi, ilkokul yöneticisi.
dc.description.abstractThe aim of this research is to reveal the correlation between school principals' transformational leadership feature level and teachers' psychological capital perceptions. For the research 468 teachers' who work in Denizli city central districts Merkezefendi and Pamukkale in 2014-2015 educational year perceptions were examined. The data were collected by using transformational leadership scale and psychological capital scale. In the analyse of data ; frequency, percentage, arithmetic mean, and standard deviation values were calculated. And then indepentent sample t-test and anova tests were used.Correlation and regression analysis were usedAccording to research results teachers perceive their school directors all sub dimensions of transformational leadership as normal level. Teachers' psychological capital perception level is high. Female teachers perceive directors' having vision and inspiring power dimension higher than male teachers.And also female techers self-efifacy perceptions are higher than males'. Teachers' perceptions about directors' having transformational leadership level differ in creating role models, intellectual interest and high performance expectation levels in terms of professional seniority. Teachers' psychological capital differ in extroversion level in terms of professional seniority. Teachers' perceptions of school principals' transformational leadership feature level and teachers' psychological capital don't differ in terms of number of teachers working at the same school. Besides; teachers' perceptions of school principals' transformational leadership feature level and teachers' psychological capital don't differ in terms of working time at the same school and education level. According to teachers perceptions there is a significant positive correlation between school principals' transformational leadership feature level and teachers' psychological capital.According to teachers perceptions school principals' transformational leadership level predicts teachers' psychological capital.Keywords: Transformational leadership, psychological capital, school director, primary schoolleadership, secondary schoolleadershipen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik özellikleri ile öğretmenlerin psikolojik sermayeleri arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe correlati̇on between school pri̇nci̇pals' transformati̇onal leadershi̇p feature level and teachers' psychologi̇cal capi̇tal percepti̇ons
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-02-03
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmPsychological capital
dc.subject.ytmLeaders
dc.subject.ytmLeadership models
dc.subject.ytmEducational administration
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.subject.ytmDirectors
dc.subject.ytmTransformational leadership
dc.subject.ytmTeachers
dc.identifier.yokid10101204
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityUŞAK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid426466
dc.description.pages134
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess