Show simple item record

dc.contributor.advisorYardımcı, İsmail
dc.contributor.authorÇinar, Selim
dc.date.accessioned2021-05-08T11:49:47Z
dc.date.available2021-05-08T11:49:47Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/691008
dc.description.abstractİnsan kendini, yaşamını ve çevresini içsel - dışsal güçlerin etkisiyle yorumlamak, değiştirmek, içselleştirmek, beğenmek için süslemek ister. Bu şekilde ilk olarak kendisine daha sonra yaşamına, eşyaya ve çevresine bir mesaj iletmek, aralarında bir bağ oluşturmak ya da sadece göz zevki için dekora / süse ihtiyaç duyar. Dekor / süs, herhangi bir yüzeyde alçak – yüksek ya da düz, renkli ya da renksiz birtakım elemanlarla oluşturulan düzenlemedir. Sanat disiplinlerinin hepsinde dekor / süs etkisi vardır. Çünkü herhangi bir biçim tek başına yetersizdir. Fakat dekor / süs katkısıyla değeri artan form, biçimi de içine alarak estetik etkiyi mükemmelleştirir.Seramiklerin sadece biçimsel değil aynı zamanda yüzey değerlendirmeleri açısından da estetik kazanması dekor /süs ile yakından ilişkilidir. Biçimin yüzey süslemesi ile güçlendirilmesi, seramiğin ana bünyesini oluşturan çamurun kendi özelliklerinin ötesinde farklı ve yeni etkiler yakalayabilmesi ve ticari faktörler dekoru / süsü, seramik alanında çok önemli bir konuma getirmiştir. Seramik alanında ilk süsleme girişimleri parmaklar ve çeşitli aletler yardımıyla seramik yüzeylerde oluşturulan örgelerdir. Dünya çapında keşiflerin yapılması, her alanda önemli adımlar atılması ve teknolojinin ilerlemesi seramik dekorlarını olumlu yönde etkilemiştir. Boyama, kazıma, oyma, ekleme, çıkarma, sırın bulunuşu ve sıraltı, sıriçi, sırüstü süslemeler, teknolojinin iyice ilerlemesiyle sürece dâhil olan bilgisayar ve baskı mekanizmaları dekor / süs etkisini hem seramik sanatı hem de seramik endüstrisi için vazgeçilmez hale getirmiştir. Bu gelişmelerle birlikte, petrolden elde edilen organik parafin maddesi de seramik alanı içerisinde yerini almıştır. Yüzyıllardır seramik alanında kullanılan parafin ilk olarak seramikleri renklendirme aşamasında yüzeyde şablon oluşturmak için kullanılmıştır. Bu uygulama sıcak ve sıvı halde olan parafinin seramik yüzeyinde renklendirilmeyecek alanların kapatılması şeklindedir. Seramik yüzey süslemelerinde daima devam eden farklı arayışlar sayesinde parafinin uygulama olanaklarını da geliştirmiştir. Parafinin kullanımı sadece şablon uygulamasıyla kalmamış, seramik yüzeylerde alçak – yüksek etkiler oluşturarak, seramik dekor / süs teknikleri ile ilişkiler kurarak ve renk verici oksitleri de içine alarak gelişmeye devam etmiştir. Günümüzde seramik yüzeylerde kullanımı açısından parafine alternatif olabilecek emülsiyon, latex, tutkal ve çeşitli yapıştırıcılar gibi malzemeler ile seramik alanında çokça tercih edilen bir uygulama haline gelmiştir.Bu tez çalışmasında, seramiğin tanımı, tarihçesi ve sınıflandırılması genel olarak incelenmiş ve dekor / süs etmeni sadece seramik sanatı içerisinde değil kendi içerisinde ki özellikleriyle birlikte araştırılmıştır. Seramik sanatı içerisinde dekor / süs değerlendirilmesi yapılmış, tanımına, tarihçesine ve sınıflandırılmasına yer verilmiştir. Parafin hem organik bir madde özelliğiyle hem de seramik sanatı dekor / süs teknikleri içerisindeki kullanımıyla uygulamalı olarak incelenerek Dünya'dan ve Türkiye'den seramik yüzeylerde parafin kullanan seramik sanatçılarından örnekler verilmiştir. Tüm bu bilgiler ışığından kişisel uygulamalar yapılmıştır.
dc.description.abstractHuman beings would always like to interpret, modify, internalize and appreciate, in other words, adorn themselves, their lives and their environment on account of internal or external factors. In this sense, they need decoration/ornamentation to convey a message first to themselves and then to their lives, properties and environment and they also need it to form a bond with them or for visual pleasure. Decoration/ornamentation in the broadest sense is an arrangement on the surface of a form made with some plain or raised, painted or unpainted patterns. The effect of decoration/ornamentation exists in all disciplines of art because any form is not adequate on its own. Yet, the form which gains importance through the effect of decoration/ornamentation perfects the aesthetic impact by including the shape. It is closely related to decoration/ornamentation that ceramics gain value in terms of not only formal but also surface assessment. Enhancement of the form through surface ornamentation, different and novel effects of the clay - beyond its basic qualities - which constitute the main body of ceramics and commercial factors have made decoration / ornamentation highly significant in the ceramics. The early attempts made in the ceramics include the patterns made on the ceramic surfaces with fingers and various tools. Worldwide explorations, important steps taken in every area and the growth of the technology have affected the ceramic decors positively. Painting, scraping, carving, adding, removing, the discovery of clay, in-glaze, on-glaze and underglaze decorating, inclusion of the computers and printing mechanisms in the process thanks to rapid advances in technology have made the impact of decoration/ornamentation indispensable for both ceramic arts and ceramic industry. Along with these advancements, the organic paraffin obtained from petroleum has also begun to have a place in ceramic arts. Paraffin used in the ceramics for centuries was first used to create a stencil on the surface while coloring the ceramics. This procedure involves applying hot and liquid paraffin to the areas on the ceramic that won't be colored. The constant attempts to find different techniques for surface decoration in ceramics have increased the uses of paraffin. Besides stencils, the use of paraffin has continued to increase by creating low-high effects on the surface of ceramic, building relationships with ceramic decoration/ornamentation techniques and involving coloring oxides. Today, the paraffin technique has become very popular with the use of substances in the ceramics such as emulsion, latex, glue and various adhesives that can be alternatives to paraffin in terms of their use on ceramic surfaces. In this research study, the definition, history and classification of ceramic was examined in general and the element of decoration / ornamentation was researched not only in the scope of ceramic arts but also its inherent characteristics. Decoration / ornamentation was evaluated within the ceramics art and its definition, history and classification was studied. Being an organic substance, paraffin was examined in an applied way with its uses as a decoration / ornamentation technique in ceramic arts. Ceramic works created by the researcher using paraffin were presented. Some examples by ceramic artists in Turkey and in the World using paraffin on ceramic surfaces were also presented in the studyen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.titleSeramik yüzeylerde parafin kullanımı
dc.title.alternativeThe use of paraffin on ceramic surfaces
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentSeramik Ana Sanat Dalı
dc.subject.ytmDecor
dc.subject.ytmOrnamentations
dc.subject.ytmCeramics
dc.subject.ytmParaffin
dc.identifier.yokid10120575
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityUŞAK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid442922
dc.description.pages231
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess