Öğretmenlerin liderlik kapasitesi algıları ile örgütsel özdeşleşme düzeyleri arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Bozkurt Bostancı, Aynur | |
dc.contributor.author | Gidiş, Yusuf | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:49:43Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:49:43Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2020-07-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/690954 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin liderlik kapasitesi algıları ile öğretmenlerin örgütsel özdeşleşme düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. İlişkisel tarama modelindeki araştırmanın evrenini 2015 – 2016 öğretim yılında Manisa ili Turgutlu ilçesinde çalışan 2041 öğretmen, araştırmanın örneklemini ise bu okullarda çalışan 444 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada basit tesadüfi örnekleme yoluna gidilmiştir. Araştırmada veriler `Liderlik Kapasitesi Ölçeği` ve `Örgütsel Özdeşleşme Ölçeği` ile toplanmıştır. Araştırmada ölçek boyutlarının örnekleme uygunluğunu test etmek için doğrulayıcı faktör analizi kullanılmış ve elde edilen verilerle ölçekler doğrulanmıştır. Verilerin analizinde t-Testi, tek yönlü varyans analizi, Pearson Momentler Çarpımı Katsayısı ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin okul liderlik kapasitesi algıları bu yönde iyi bir mesafe aldık düzeyindedir. Okul liderlik kapasitesinin boyutlarına göre, dağıtımcı liderlik boyutunda algı bu yönde hareket etmeye başladık düzeyinde iken paylaşılan okul vizyonu, iş birliği ve ortak sorumluluk ve algılanan öğrenci başarısı boyutunda bu yönde iyi bir mesafe aldık düzeyindedir.Öğretmenlerin örgütsel özdeşleşme düzeyi algıları orta düzeydedir. Örgütsel özdeşleşmenin boyutlarına göre ise uyum boyutuna yönelik algı yüksek düzeyde iken özdeşleşme ve içselleştirme boyutuna yönelik algı orta düzeydedir.Yine araştırma sonucuna göre öğretmenlerin okullarına yönelik liderlik kapasitesi düzeyine yönelik algıları ile örgütsel özdeşleşme algıları arasında olumlu yönde orta dereceli bir ilişki bulunmaktadır. Okul liderlik kapasitesinin boyutlarının, örgütsel özdeşleşme üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Okul liderlik kapasitesinin boyutlarından dağıtımcı liderliğin örgütsel özdeşleşmenin anlamlı bir yordayıcısı olduğu söylenebilir. | |
dc.description.abstract | The aim of this research is to determine the relationship between teachers' perceptions of leadership capacity and the level of organizational identification of teachers.In the relational screening model, 2041 teachers working in Turgutlu , Manisa province in 2015 - 2016 academic year constitute the nature of the research while 444 teachers working in these schools constitute the sample of the research. A simple random sampling method was used in the research. The data were collected by the `Leadership Capacity Scale` and the `Organizational Identification Scale`. Confirmatory factor analysis was used to test the appropriateness of sample sizes of the scale in the study and the scales obtained were verified. To analyze the data, t-Test, one-way analysis of variance, Pearson Moments Multiplication Coefficient and multiple regression analysis were used.According to the results of the research; The perceptions of teachers' school leadership capacity are at a level changing into this way. According to the dimensions of school leadership capacity, while the perception in the dimension of distributive leadership has begun to change in this way , the shared school vision is at a pretty advanced level in terms of business association and collective responsibility and perceived student achievement.Teachers' level of organizational identification is moderate. According to the dimensions of organizational identification, perception about the dimension of harmony is at a high level, whereas perception about the dimension of identification and internalization is at a medium level.Also, according to the results of the research, there is a moderate correlation between positive perceptions of teachers' leadership capacities for schools and perceptions of organizational identification. The result is that the dimensions of school leadership capacity have a meaningful effect on organizational identification. It can be said that the dimension of school leadership capacity is a significant predictor of organizational identification of distributive leadership. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmenlerin liderlik kapasitesi algıları ile örgütsel özdeşleşme düzeyleri arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between teachers' perception of leadership capacity and organizational identification levels | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-07-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Managerial competence | |
dc.subject.ytm | Organizational identification | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Leadership | |
dc.subject.ytm | Administrative capacity | |
dc.identifier.yokid | 10154483 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | UŞAK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 477000 | |
dc.description.pages | 124 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi Bilim Dalı |