İlkokul ve ortaokullarda görevli öğretmenlerin algılarına göre örgütsel sinizm ile tükenmişlik arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Çankaya, İbrahim Halil | |
dc.contributor.author | Çatalkaya, Mehmet Ali | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:49:38Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:49:38Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2020-05-09 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/690899 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, ilkokul ve ortaokullarda görevli öğretmenlerin algılarına göre örgütsel sinizm ile tükenmişlik arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın evrenini 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılında Uşak İli Merkez ilçesinde bulunan temel eğitim okullarında görevli 1767 öğretmen oluşturmaktadır. Yapılan bu araştırmaya 191 kadın ve 184 erkek olmak üzere 375 öğretmen rastgele seçilerek örneklem oluşturulmuştur.Elde edilen veriler örgütsel sinizm ve tükenmişlik düzeylerini kapsayacak şekilde 32 maddelik bir ölçekle toplanmıştır. Araştırmada veri toplamak için `Kişisel Bilgi Formu`, Türkçeye uyarlanan on üç madde ve üç boyuttan oluşan `Örgütsel Sinizm Ölçeği` ve on maddeden oluşan tek faktörlü 5'li likert tipi `Tükenmişlik Ölçeği` kullanılmıştır. Ölçek boyutlarının örneklemimize uygunluğunu test etmek için doğrulayıcı faktör analizi kullanılmış ve elde edilen verilerle ölçekler doğrulanmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin analizinde aritmetik ortalama, frekans, standart sapma gibi betimsel istatistiklerin yanında t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Pearson Korelasyonu ve çoklu regresyon analizinden yararlanılmıştır. Veri toplama araçlarının yapı geçerliliği, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile sınanmıştır. DFA sonucunda elde edilen uyum iyiliği değerleri, kullanılan ölçeklerin faktör yapılarının doğrulandığını göstermiştir.Öğretmenlerin örgütsel sinizm tutumlarının en yüksek davranışsal en düşük duyuşsal boyutta olduğu belirlenmiştir. Korelasyon analizinde, örgütsel sinizmin bilişsel, duyuşsal ve davranışsal boyutları ile tükenmişlik düzeyleri arasında pozitif yönlü orta dereceli ilişki tespit edilmiştir. Örgütsel sinizm tükenmişliğin anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar sözcükler: Öğretmen Algıları, Örgütsel Sinizm, Tükenmişlik Duygusu. | |
dc.description.abstract | In this resear ch, it is aimed to examine the relationship between organizational cynicism and burnout according to the perceptions of the teachers in primary and elementary schools. The universe of the research constitutes 1767 teachers working in the central province of Uşak in 2015-2016 Academic Year. A total of 375 teachers, 191 female and 184 male, were randomly selected for this study.A 32-item box. It will include levels of organizational cynicism and burnout. `Personal Information Form`, `Organizational Cynicism Scale` developed from three items and three dimensions in Turkish and `Likelihood Scale of 5` likert type provided from material were used. Confirmatory factor analysis was used to test the appropriateness of the scale dimensions to the sample and the scales were verified with the resulting scale. Pearson Correlation and multiple regression analysis were utilized. Analytical analyzes were used. The construct validity of data collection tools was tested by confirmatory factor analysis (DFA). The goodness of fit result obtained as a result of DFA showed that the factor structures of the scales used were confirmed.It has been determined that the teachers have a sensory dimension at the highest level of organizational cynics attitudes. In the correlation analysis, a positive moderate correlation was found between cognitive, affective and behavioral dimensions of organizational cynicism and burnout levels. Organizational cynicism is a significant predictor of exhaustion.Key Words: Teacher Perceptions, Organizational Cynicism, Emotion of Burnout. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlkokul ve ortaokullarda görevli öğretmenlerin algılarına göre örgütsel sinizm ile tükenmişlik arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between organizational cynicism and burnout according to perceptions of teachers in primary and secondary schools | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-05-09 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Secondary school teachers | |
dc.subject.ytm | Cynicism | |
dc.subject.ytm | Organizational cynicism | |
dc.subject.ytm | Burnout | |
dc.subject.ytm | Teacher perception | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Primary schools | |
dc.subject.ytm | Primary school teachers | |
dc.identifier.yokid | 10146833 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | UŞAK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 459577 | |
dc.description.pages | 103 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |