Show simple item record

dc.contributor.advisorÇifci, Musa
dc.contributor.authorSoyuçok, Mehmet
dc.date.accessioned2021-05-08T11:49:36Z
dc.date.available2021-05-08T11:49:36Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2020-06-01
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/690863
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, 1924-2015 yılları arasında uygulanan ortaokul Türkçe öğretim programlarının işlevsel okuma açısından incelenmesidir. Ayrıca her program kendi içinde sınıflar bazında ve diğer programlarla da işlevsel okuma açısından karşılaştırılmıştır. Araştırma evrenini 1340 (1924) Lise Birinci Devre Müfredat Programı, 1929 Orta Mektep Türkçe Programı, 1931-1932 Ders Senesi Tadilatı Türkçe Programı, 1938 Ortaokul Türkçe Programı, 1949 Ortaokul Türkçe Programı, 1962 Ortaokul Türkçe Programı, 1981 Temel Eğitim Okulları Türkçe Eğitim Programı, 2005 Türkçe 6-8. Sınıflar Öğretim Programı, 2015 Türkçe 1-8. Sınıflar Öğretim Programı oluşturmaktadır. Öğretim programlarını işlevsel okuma açısından inceleyebilmek amacıyla uzman görüşü alınarak işlevsel okuma listesi hazırlanmış, programlar bu liste baz alınarak incelenmiştir. Programlar işlevsel okuma açısından incelenirken programlardaki kazanımların işlevsel okuma becerisiyle aynı olmasına değil işlevsel okuma becerisini kazandırabilecek özellikte olmasına dikkat edilmiştir. Araştırmanın sonucunda programların işlevsel okumaya yer verme açısından yıllar içinde değişkenlik gösterdiği, bir program içinde yer verilen işlevsel okuma becerisi ile ilgili kazanımların ise farklı sınıflarda tekrar edilmediği görülmüştür. İşlevsel okuma açısından en güçlü program 1949 Ortaokul Türkçe Programı, en zayıf program ise 1340 (1924) Lise Birinci Devre Müfredat Programı'dır.Anahtar kelimeler: Okuma, okuma eğitimi, işlevsel okuma, öğretim programı.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to analyze the Secondary School Turkish Curriculum that was performed between the years 1924 and 2015 in terms of functional reading. Also each curriculum in itself was compared in basis of grades and other curriculums in terms of functional reading.The universe of the study is consisted of 1340 (1924) high school first term curriculum, 1929 secondary school Turkish curriculum, 1931-1932 education year Turkish curriculum that was changed, 1938 Secondary school Turkish curriculum, 1949 secondary school Turkish curriculum, 1962 secondary school Turkish curriculum, 1981 primary education schools Turkish curriculum, 2005 Turkish curriculum of 6th and 8th grades, 2015 turkish curriculum of 1st-8th gradedes.In order to analyze the curriculums in terms of functional reading, a functional reading list is prepared by getting a professional's opinion and the analyzes of curriculums were based on this list.Thile the curriculums were being analyzed in terms of functional reading, it was not considered whether the functions in curriculums were the same as the functional reading skill or not, but it was considered if the functions in curriculum were able to acquire the functional reading skill.In the result of this study it was not only seen that; curriculums varied in terms of including functional reading in years but also the functions about the functional reading skill those were included in any curriculum were not revised in different grades. The best curriculum in terms of functional reading is 1949 secondary school Turkish curriculum and the worst curriculum is 1340 (1924) high school first term curriculum. Key words: reading, teaching of reading, functional reading, curriculumen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleTürkçe öğretim programlarının işlevsel okuma açısından incelenmesi (1924-2015)
dc.title.alternativeAnalyzing of secondary school turkish curriculums in terms of functional reading (1924-2015)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-06-01
dc.contributor.departmentTürkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmFunctional literacy
dc.subject.ytmTurkish
dc.subject.ytmReading training
dc.subject.ytmTeaching
dc.subject.ytmTeaching curriculums
dc.subject.ytmTurkish teaching
dc.subject.ytmReading
dc.subject.ytmReading behaviours
dc.subject.ytmFunctionality
dc.identifier.yokid10148997
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityUŞAK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid477026
dc.description.pages126
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess