dc.contributor.advisor | Bozkurt Bostancı, Aynur | |
dc.contributor.author | Dilsiz, Filiz | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:49:19Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:49:19Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-06-23 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/690667 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma öğretmenlerin örgütsel destek algıları ile pozitif psikolojik sermaye düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemeyi amaçlamaktadır. İlişkisel tarama modelindeki araştırmanın evrenini 2015 – 2016 öğretim yılında Manisa ilinde çalışan 5133 öğretmen oluşturmaktadır. Kolay ulaşılabilir örnekleme yoluyla 48 ilkokuldan 360 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada veriler ''Örgütsel Destek Algısı Ölçeği'' ve '' Pozitif Psikolojik Sermaye Ölçeği'' ile toplanmıştır. Araştırmada ölçeklerin örnekleme uygunluğunu test etmek için doğrulayıcı faktör analizi yapılmış ve elde edilen sonuçlarla ölçeklerin uygunluğu doğrulanmıştır. Ayrıca verilerin analizinde t-testi, tek yönlü varyans analizi, Pearson Momentler Çarpımı Katsayısı ve çoklu regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin okullarına yönelik örgütsel destek algıları orta düzeydedir. Eğitim durumu, cinsiyet, mesleki kıdem değişkenlerine göre, öğretmenlerin örgütsel destek algıları ve alt boyutları olan örgütsel destek ve yönetici desteği algıları arasında anlamlı bir fark görülmemiştir. Okulda çalışan öğretmen sayısı ve aynı okulda çalışma süresi değişkenlerine göre, öğretmenlerin örgütsel destek algıları ve alt boyutları olan örgütsel destek ve yönetici desteği algılarında anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin psikolojik sermayeleri yüksek düzeydedir. Cinsiyet değişkenine göre, öğretmenlerin psikolojik sermayenin iyimserlik ve dışa dönüklük boyutlarında anlamlı farklılık görülürken; diğer boyutlarda anlamlı bir fark görülmemiştir. Eğitim durumu, mesleki durum,aynı okulda çalışma süresi değişkenlerine göre, öğretmenlerin psikolojik sermaye düzeyleri ve alt boyutlarında anlamlı bir fark görülmemiştir. Okulda çalışan öğretmen sayısına değişkenine göre öğretmenlerin psikolojik sermaye düzeylerinin boyutlarına bakıldığında; özyeterlilik, iyimserlik, güven, dışadönüklük ve psikolojik dayanıklılık boyutlarında bu farklılık anlamlı bulunmuş; umut boyutunda ise anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Öğretmenlerin destek algıları ile psikolojik sermaye düzeyleri arasında düşük düzeyli pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Öğretmenlerin örgütsel destek algılarının artması, psikolojik sermaye düzeylerini arttırmaktadır. Örgütsel destek ile özyeterlik, iyimserlik, güven, dışa dönüklük, psikolojik dayanıklılık ve umut, boyutları arasındaki ilişki ise düşük düzeydedir. Yönetici desteği ile psikolojik sermayenin özyeterlik, iyimserlik, güven, psikolojik dayanıklılık ve umut boyutları arasında düşük düzeyli, yönetici desteği ile dışa dönüklük arasında orta düzeyli bir ilişki vardır. Öğretmenlerin destek algılarının psikolojik sermaye düzeylerini yordamasına yönelik yapılan regresyon analizine göre algılanan desteğin psikolojik sermaye düzeyini yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. | |
dc.description.abstract | This study aims to define the correlation between the teachers' perceptions of organizational support and positive psychological capital. Target population of the research in the relational screening model is made up of 5133 teachers working in Manisa in the 2015 - 2016 educational year. 360 teachers from 48 primary schools sample the research by way of simple random sampling. The research data is collected from Organisational Support Perception Scale and Positive Psychological Capital Scale. Confirmatory factor analysis in the research is made to test the scale conformance to the sampling and the results had are confirmed with the conformance of the scales. Besides; t-test, one-way analysis of variance, Pearson Product-moment coefficient, and multiple regression analysis are used.According to the research results, the teachers' perceptions of organisational support for their schools are of medium level. According to the factors of educational status, gender, professional seniority, there is no significant difference between the teachers' perceptions of organisational support and their subdimensions, the perception of organisational and manager support. According to the number of the teachers and operation times at the same school there is a significant difference between teachers' perceptions of organisational support and its side branches ;organisational support and the perception of manager support.The teachers express that they agree with the psychological capital. According to the gender factor, there is no significant difference in other dimensions while there is significant difference in the optimism and extroversion dimensions of psychological capital. According to the educational status factor, there is no significant difference in the level of teachers' psychological capital and the subdimensions.According to the data of the numbers of the teachers working at the same school , the evaluation shows that there is a low-level positive correlation between the teachers' perceptions of support and their psychological capital level. The rise of the teachers' perceptions of organisational support increases their psychological capital level. The correlation between the organisational support and self efficacy, optimism, trust, extroversion, psychological strength, and hope is at low level. The correlation between the manager support and self efficacy, optimism, trust, psychological strenght and hope dimensions of psychological capital is at low level. The correlation is of medium level between the manager support and extroversion. According to the regression analysis made to predict the psychological capital level of the teachers' perceptions of support, the perceived support represents of the total variance in the level of psychological capital. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmenlerin örgütsel destek algı düzeyleri ile pozitif psikolojik sermaye düzeyleri arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The correlation between the teachers' perception of organizational support and positive psychological capital | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-23 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Positive psychological capital | |
dc.subject.ytm | Organizational support | |
dc.subject.ytm | Psychological capital | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.identifier.yokid | 10221246 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | UŞAK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 530628 | |
dc.description.pages | 118 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Denetimi ve Yönetimi Bilim Dalı | |