Özel eğitim okullarında ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışan yönetici ve öğretmenlerin paylaşılan liderlik algısı ile örgütsel bağlılık düzeyleri
dc.contributor.advisor | Demirhan, Gökhan | |
dc.contributor.author | Aydoğan, Hasan | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:49:17Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:49:17Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-10-16 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/690643 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, Özel Eğitim Okullarında ve Rehabilitasyon Merkezlerinde Çalışan Yönetici ve Öğretmenlerin Paylaşılan Liderlik Algıları ile Örgütsel Bağlılık Düzeylerini ortaya çıkarmaktır. Aydın ili genelinde resmi kayıt altında olan özel eğitim okullarında ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışan 600 yönetici ve öğretmen evreni oluşturmaktadır. Belirlenen 600 yönetici ve öğretmene araştırmacı tarafından ulaşılmış, ölçeğin amacı ve nasıl doldurulacağı konusunda kısaca gerekli bilgi verildikten sonra ölçek uygulanmıştır. Bu gruptan 446 yönetici ve öğretmen ölçeği cevaplamıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Allen ve Meyer tarafından (1990) tarafından geliştirilen 'Örgütsel Bağlılık Ölçeği' ve Wood (2005) tarafından geliştirilen, Bostancı (2012) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan ''Paylaşılan Liderlik Algısı Ölçeği' kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, yönetici olarak çalışanların paylaşılan liderlik algılarının daha yüksek, öğretmen çalışanların toplam örgütsel bağlılıklarının daha yüksek, 20-25 yaş arasında yer alan öğretmen ve yönetici çalışanların paylaşılan liderlik algılarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Çalışan yönetici ve öğretmenlerin paylaşılan liderlik algıları ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasında bir ilişki olup olmadığı değerlendirildiğinde, orta düzeyde negatif yönlü anlamlı ilişki olduğu görülmüştür.(r:-0,535,p<0.001) Paylaşılan liderlik algısı düzeyi arttıkça, örgütsel bağlılık düzeyi azalmaktadır. Örgütsel bağlılık düzeylerinde demografik özelliklerine göre istatistiksel olarak fark olmadığı belirlenmiştir.Anahtar kelimeler: Özel eğitim, Paylaşılan liderlik, Örgütsel bağlılık. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to reveal the shared leadership perceptions and organizational commitment levels of managers and teachers in Special Education Schools and Rehabilitation Centers.The research is designed in relational scanning model. After the universe of 600 teachers working in private education schools which are under official registration in Aydın province is determined, 446 teachers were reached by the searcher using simple random sampling method and the scale was applied by giving briefly the necessary information about the purpose and how to fill the scale. In this study, the `Organizational Commitment Scale` developed by Allen and Meyer (1990) and `Shared Leadership Perception Scale` developed by Wood (2005) and adapted by Bostanci (2012) in Turkish were used to collect data.As a result of the research, it is seen that the shared leadership perceptions of the executive sarehigher and total organizational commitment of teacher employees is higher, and teachers and managers who are between 20-25 years of age have higher shared perceptions of leadership.The relationship between shared leadership perceptions and organizational commitment levels of employees managers and teachers were evaluated(r:-0,535,p<0.001) and it was found that there was negative relationship. Organizational commitment levels were determined that there was no difference in demographic characteristics.Keywords: Special education, Shared leadership, Organizational commitment. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Özel eğitim okullarında ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışan yönetici ve öğretmenlerin paylaşılan liderlik algısı ile örgütsel bağlılık düzeyleri | |
dc.title.alternative | Organizational level levels and organizational level levels shared by the managers and teachers working in special education centers and rehabilitation centers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-16 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Special education institutions | |
dc.subject.ytm | Special education teachers | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Rehabilitation centers | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Managers | |
dc.subject.ytm | Leadership | |
dc.subject.ytm | Distributed leadership | |
dc.subject.ytm | Organizational commitment | |
dc.identifier.yokid | 10191199 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | UŞAK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 515642 | |
dc.description.pages | 99 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi Bilim Dalı |