Show simple item record

dc.contributor.advisorHelvacı, Mehmet Akif
dc.contributor.authorAslan, Feydullah
dc.date.accessioned2021-05-08T11:49:16Z
dc.date.available2021-05-08T11:49:16Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-06-21
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/690622
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, Mardin ili Midyat İlçesinde bulunan temel eğitim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerini belirlemektir. Araştırma ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyinin ne ölçüde olduğunun belirlenmesine çalışılmıştır.Bu araştırmada, tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Mardin il sınırları içerisindeki Midyat ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 144 temel eğitim okulunda 2017–2018 eğitim öğretim yılında görev yapan 1623 öğretmen oluşturmaktadır. Örneklemi oluşturan katılımcılara, Balay (2000) tarafından geliştirilen `örgütsel bağlılık ölçeği` kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programında çözümlenmesi sağlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyine ilişkin görüşlerinin ortalaması `Pek çok` seviyesindedir. Örgütsel bağlılık düzeyine ilişkin kadın ve erkek öğretmenlerin görüşleri arasında anlamlı bir fark saptanmamıştır. Örgütsel bağlılığın, `uyum` alt boyutunda bayanlar lehine anlamlı fark bulunurken, `özdeşleşme` ve `içselleştirme` alt boyutlarına ilişkin öğretmen görüşleri arasında cinsiyet bakımından anlamlı bir fark göstermediği saptanmıştır. Öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları ile ilgili görüşlerinin öğrenim durumu değişkenine göre `uyum` ve `içselleştirme` alt boyutlarında farklılık görülmezken `özdeşleşme` alt boyutunda ve örgütsel `bağlılık` ölçeğinin tamamında anlamlı bir farklılık gösterdiği saptanmıştır. Bu farklılığın yüksekokul mezunları lehine olduğu tespit edilmiştir. Okuldaki öğretmen sayısı değişkenine göre ÖBÖ' nün tamamında ve tüm alt boyutlarında anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Öğretmenlerin örgütsel bağlılık ölçeğinin `uyum`, `özdeşleşme`, `içselleştirme` alt boyutları ile tümü bağlamındaki görüşlerinin okul müdürüyle mesleki ilişki düzeyi bakımından anlamlı bir fark gösterdiğini ortaya koymaktadır. Öğretmenlerin ÖBÖ' nün `uyum`, `özdeşleşme`, `içselleştirme`, alt boyutları ile tümü bağlamındaki görüşlerinin okul müdürüyle arkadaşlık ilişki düzeyi bakımından anlamlı bir fark gösterdiği belirlenmiştir.
dc.description.abstractThe purpose of this research is to determine the organizational commitment levels of teachers working in basic education schools located in the Midyat province of Mardin. Research has tried to determine the level of organizational commitment of teachers.In this study, screening model is used. 144 primary schools which are all bound to the National Ministry of Education in the centre of Mardin city, Midyat towns and the villages of these towns that are within the boundaries of Mardin and 1623 teachers that are on duty in 2017-2018 academic year constitute the universe of the study.`Organisational Commitment Scale` which is enhanced by Balay (2000) are performed with the participants that constitute the scale. The results are analysed by using SPSS programme.According to the results of the study, the average of teachers' views on organisational commitment is at `A lot` level. No significant difference is stated between the views of male and female teachers concerning their organisational commitment level. While a significant difference is stated for the benefit of females at `adaptation` subdimension of organisational commitment scale, no significant difference is determined regarding teachers' views on `identification` and `internalisation` subdimensions in terms of gender. While no difference is identified on `adaptation` and `internalization` subdimensions according to their level education variable related to teachers' views on organisational commitment, at `identification` subdimension and for the whole organisational `commitment` scale a significant difference is stated. It is confirmed that the difference is for the benefit of the graduates of the High Teacher Colleges (ÖYO). For the whole OCS (Organisational Commitment Scale) and all its subdimensions no significant difference is determined regarding the variable related to the number of teachers at school. Teachers' views on `adaptattion`, `identification` and `internalisation` subdimensions of OCS and for the whole context puts forward a significant difference in terms of vocational relationship level with the school principal. Also, teachers' views on `adaptation`, `identification` and `internalisation` subdimensions of OCS and for the whole context a significant difference is determined in terms of friendship level with the school principal.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri
dc.title.alternativeTeacher's organizational commitment levels
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-06-21
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmAdaptive behavior
dc.subject.ytmIdentification
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmOrganizational commitment
dc.subject.ytmInternalize problems
dc.subject.ytmAdaptation
dc.subject.ytmMardin-Midyat
dc.identifier.yokid10200310
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityUŞAK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid510358
dc.description.pages85
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess