Okul yönetim sürecinde müdürlerin liderlik stillerinin rehber öğretmenler açısından değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Helvacı, Mehmet Akif | |
dc.contributor.author | Şentürk, Yunus Emre | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:48:43Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:48:43Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-05-15 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/690213 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, İzmir ili Karabağlar ilçesindeki Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı devlet okullarında görev yapan rehber öğretmenlerin görüşlerine göre, okul yöneticilerinin liderlik stillerini dönüşümcü liderlik, sürdürümcü liderlik ve serbest bırakıcı liderlik düzeylerini tespit etmektir. Araştırma tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, Basit tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen; İzmir Karabağlar ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı temel eğitim kurumlarında görev yapan rehber öğretmenler oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Akan, Yıldırım ve Yalçın (2014) tarafından geliştirilen `Okul Müdürleri liderlik Stilleri Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre rehber öğretmenler, okul müdürlerinin `Dönüşümcü Liderlik` alt boyutunda liderlik özelliğini daha yüksek görmektedir. İkinci sırada `Sürdürümcü Liderlik` alt boyutu yer alırken rehber öğretmenler okul yöneticilerinin en düşük liderlik düzeyini `Serbest Bırakıcı` alt boyutunda gösterdiklerini düşünmektedirler. Rehber öğretmenlerin, okul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik stiline ilişkin görüşleri, cinsiyet ve aynı okulda çalışma sürelerine göre anlamlı bir farklılık göstermez iken; ankete katılan rehber öğretmenlerinin görüşlerinin yaşlarına göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmektedir. Ayrıca, serbest bırakıcı liderlik alt boyutunda, rehber öğretmenlerin okul yöneticilerinin liderlik düzeylerine ilişkin görüşleri cinsiyet değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermez iken yaşlarına ve okulda çalışma sürelerine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Anahtar Kelime: Rehber Öğretmen, Liderlik, Liderlik Stilleri | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine the leadership styles of school administrators, transformational leadership, sustainable leadership and liberating leadership levels according to the opinions of guidance counselors working in public schools in Karabağlar district of İzmir province.It is a descriptive study using research screening model. The study group was chosen by simple random sampling; Guidance teachers working in the basic educational institutions of the Ministry of National Education in Karabağlar, İzmir. `School Principals Leadership Styles Scale` developed by Akan, Yıldırım and Yalçın (2014) was used as data collection tool. According to the results of the research, guidance teachers see that school principals have higher leadership qualities in the `Transformational Leadership` sub-dimension. Second place is the `Sustainable Leadership ` sub-dimension, while guidance teachers think that school administrators show the lowest leadership level in the Releaser sub-dimension. While the opinions of the counselors about the transformational leadership style of the school administrators do not show a significant difference according to the gender and working hours in the same school; It is observed that the opinions of the teachers who participated in the survey showed a statistically significant difference according to their age. Furthermore, while the views of the guidance teachers about the leadership level of school administrators do not show a statistically significant difference according to the gender variable, they show a significant difference according to their age and working time in school. Key Words: Counselor, Leadership, Leadership Styles. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul yönetim sürecinde müdürlerin liderlik stillerinin rehber öğretmenler açısından değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Evaluation of principal leadership styles in school management process for guidance teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-05-15 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | School administration | |
dc.subject.ytm | Leadership | |
dc.subject.ytm | Leadership models | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Guidance teacher | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.subject.ytm | Izmir-Karabağlar | |
dc.identifier.yokid | 10256472 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | UŞAK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 552078 | |
dc.description.pages | 90 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi Bilim Dalı |