Ortaokul yöneticilerinin liderlik stillerinin okul iklimi açısından incelenmesi
dc.contributor.advisor | Mert, Abdullah | |
dc.contributor.author | Alpay, Müslüm Ünsal | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:48:40Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:48:40Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-02-28 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/690181 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada öğretmen algılarına göre ortaokul yöneticilerinin liderlik stilleri ile okul iklimi arasındaki ilişkinin düzeyinin belirlenmesi ve varsa ilişkinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Nicel bir çalışma olan araştırma ilişkisel tarama modeli şeklinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 eğitim öğretim yılında Manisa ilinde görev yapan 520 ortaokul öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak liderlik stilleri ölçeği ile okul iklimi ölçeği kullanılmıştır.Araştırmanın sonucunda öğretmen algılarına göre ortaokul yöneticilerinin en fazla dönüşümcü liderlik stilini, en az ise serbest bırakıcı liderlik stilini kullandıkları görülmüştür. Öğretmen görüşlerine göre ortaokul yöneticilerinin liderlik stilleri ile cinsiyet, yaş, eğitim durumu ve mesleki kıdemleri arasında anlamlı bir farklılaşmanın olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ortaokul yöneticilerinin sürdürümcü liderlik stilleri ile mesleki kıdem ve görev yapılan branş arasında, dönüşümcü liderlik ile de eğitim durumu arasında anlamlı bir farklılaşmanın olduğu görülmüştür. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin okul iklimi algılarının orta düzeyde ve pozitif olduğu görülmüştür. Bunun yanında öğretmenlerin okul iklimi algılarının cinsiyete göre anlamlı bir farklılaşma gösterdiği, yaş, eğitim durumu, görev yapılan branş ve mesleki kıdeme göre ise anlamlı bir farklılaşma göstermediği tespit edilmiştir.Öğretmen algılarına göre ortaokul yöneticilerinin liderlik stilleri düzeyi ile okul iklimi düzeyleri arasında pozitif yönde, orta şiddette ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen görüşlerine göre ortaokul yöneticilerinin kullandıkları liderlik stilleri ile alt boyutlarından olan dönüşümcü liderlik ve sürdürümcü liderlik arasında ilişki olduğu, serbest bırakıcı liderlik stili ile anlamlı bir ilişkinin olmadığı görülmüştür. Okul iklimi ile en yüksek düzeyde ilişkinin olduğu liderlik stili alt boyutunun dönüşümcü liderlik olduğu görülmüştür. En az ise sürdürümcü liderlik stili ile ilişkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen algılarına göre ortaokul yöneticilerinin kullandıkları liderlik stillerinin okul iklimini etkileme oranının yaklaşık %27 düzeyinde olduğu görülmüştür. Okul iklimini en fazla etkileyen liderlik stilleri alt boyutunun dönüşümcü liderlik, en az etkileyen alt boyutun ise sürdürümcü liderlik alt boyutu olduğu görülmüştür. | |
dc.description.abstract | In this research, According to teacher's perception level determining of relationship between secondary school administrator's leadership styles and school climate and if there is relation, researching according to vorious variables is aimed. The research which is quantitative has been carried out in the way relational screening model . Research sample include 520 secondary school teacher who Works in Manisa in 2017-2018 academic year. Leadership style scale and school climate scale are used as data collection tool in this research.It is seen at the result of the research that according to the teachers' deception. Secondary school administrators use transformational leadership style the most, laissez faire leadership style the least. According to the teachers' opinion, it is concluded that there is differences between secondary school leadership styles and gender, age, education, professional seniority, their own branch. Again there are meaningful differences between transformational leadership and educational background.It is seen at the result of the research that Teachers school climate perception is medium level and positive. In addition Teachers' school climate perception differs according to age, educational background, their own branch and proffessional seniority.It is concluded that there is positive relation, moderate and meaninful relation as statistic between secondary school administrators' leadership styles and school climate level according to teachers' perception. According to teachers'opinion ıt has been seen that there is a relation between leadership styles which secondary school administrators use and tranformational leadership which is lower dimension, subscriber leadership. But there isn't relation between laissez faire leadership and leadership styles which secondary teachers use. It has been seen that transformational leadership has the highest relationship level with school climate. Subscriber leadership style has the lowest relationship with school climate.It has been seen at the result of the research that According to teachers'perception. The rate which affects school climate of leadership styles is about % 27. It has been seen that transformational leadership affects school climate the most and subscriber leadership affects school climate the least. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaokul yöneticilerinin liderlik stillerinin okul iklimi açısından incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of leadership styles of secondary schools administrators in the framework of school climate | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-02-28 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Secondary schools | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Leadership | |
dc.subject.ytm | Managers | |
dc.subject.ytm | Leadership models | |
dc.subject.ytm | School climate | |
dc.subject.ytm | Directors | |
dc.subject.ytm | Education methods | |
dc.identifier.yokid | 10246742 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | UŞAK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 549626 | |
dc.description.pages | 94 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |