Sınıf öğretmenlerinin mobbinge uğrama düzeyleri ve okul yöneticilerinin görüşleri
dc.contributor.advisor | Temli Durmuş, Yeliz | |
dc.contributor.author | Akgün, Serkan | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:48:32Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:48:32Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-12-28 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/690081 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada Uşak il merkezinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin mobbinge uğrama düzeyleri ve okul yöneticilerinin görüşleri incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini Uşak il merkezinde görev yapan 347 sınıf öğretmeni ve 25 okul yöneticisi oluşturmuştur. Araştırmanın nicel verileri Demirci (2014) tarafından geliştirilen `Mobbing Ölçeği` ile toplanmıştır. Araştırmanın nitel bölümünde okul yöneticilerinin mobbing hakkında görüşleri ile ilgili veriler uzman görüşünden faydalanılarak hazırlanan `Görüşme Soruları` formu ile elde edilmiştir. Çalışmada verilerin çözümlenmesi ve yorumlanmasında istatistik programından faydalanılmıştır. Maddelerin frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Nicel verilerin normal dağılımını incelemek için Kolmogorov- Smirnov (K-S) testi uygulanmış; p<0,05 olduğundan dolayı normal dağılım göstermediği görülmüştür. Bundan dolayı verilerin analizinde nonparametrik testlerden iki bağımsız grup karşılaştırmalarında Mann Whitney U-testi, ikiden fazla bağımsız grup karşılaştırmalarında ise `Kruskal Wallis H-testi` uygulanmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre sınıf öğretmenlerinin mobbinge uğrama düzeylerine göre cinsiyet, yaş, meslekteki kıdemi ve okuldaki hizmet yılı değişkenleri açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir.Araştırmanın nitel sonuçlarına göre okul yöneticilerinin çoğunluğunun mobbinge uğramadığı; ancak tanık olduğu ortaya çıkmıştır. Okul yöneticileri mobbingi en çok psikolojik baskı olarak tanımlamıştır. Mobbingin en önemli nedeninin farklı siyasi görüş olduğu; mobbing uygulayan kişilerin en belirgin özelliği çıkar beklentisine sahip, bencil ve dedikoducu kişi olarak ifade edilmiştir. En çok görülen mobbing davranışlarında itibara yönelik saldırılarda ayrımcılık, aşağılama, dışlama; iletişime yönelik saldırılarda görmezden gelme, soğuk davranma; sosyal ilişkilere yönelik saldırılarda dedikodu yapma; iş kalitesine yönelik saldırılarda yönetici rolünün baskı aracı olarak kullanılması ifade edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Mobbing, psikolojik baskı, sınıf öğretmeni, okul idarecileri | |
dc.description.abstract | In this study, the mobbing levels of the primary school teachers working in the city center of Uşak and the opinions of the school administrators were examined. The sample of the study consisted of 347 classroom teachers and 25 school administrators working in Uşak city center. The quantitative data of the study were collected with the '' Mobbing Scale `developed by Demirci (2014). In the qualitative part of the study, data about the opinions of school administrators about mobbing were obtained by using the ''Interview Questions'' form which was prepared by using expert opinion. In the study, the statistical program was used to analyze and interpret the data. Frequency, percentage, arithmetic mean and standard deviation values of the items were calculated. Kolmogorov-Smirnov (K-S) test was used to examine the normal distribution of quantitative data; p <0.05 did not show normal distribution. Therefore, Mann Whitney U-test was used in the comparison of two independent groups for nonparametric tests and Kruskal Wallis H-test for more than two independent group comparisons. According to the findings obtained from the study, there was a statistically significant difference in terms of sex, age, seniority of the profession and service year variables according to the level of mobbing of the class teachers. According to the qualitative results of the research, the majority of school administrators did not suffer from mobbing; but it turned out that they were a witness.School administrators defined mobbing mostly as the psychological pressure. The most important reason for mobbing is the different political views; the most prominent feature of mobbing people is expressed as selfish and gossipy person who have expectations of interests. . The most common mobbing behavior is to discriminate, humiliate, exclude; to ignore communication attacks; to act cold; to gossip about social relations attacks; and to use the administrative role as a means of pressure against business quality attacks.Keywords: Mobbing, psychological pressure, classroom teacher, school administrators | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sınıf öğretmenlerinin mobbinge uğrama düzeyleri ve okul yöneticilerinin görüşleri | |
dc.title.alternative | The views of the school administrators about the mobbing exposure levels of the class teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-12-28 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Psychological pressure | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Class teachers | |
dc.subject.ytm | Mobbing | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Class teachers | |
dc.subject.ytm | Managers | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Uşak | |
dc.identifier.yokid | 10267167 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | UŞAK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 564609 | |
dc.description.pages | 109 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |