Okul yöneticilerinin paternalist liderlik düzeyleri ile öğretmenlerin örgütsel destek algıları arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Demirhan, Gökhan | |
dc.contributor.author | Kiliç, Eyyüp | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:48:30Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:48:30Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2021-01-29 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/690059 | |
dc.description.abstract | Araştırmada okul yöneticilerinin paternalist liderlik özelliklerinin sınıf öğretmenlerinin örgütsel destek algıları ile olan ilişkisini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, Malatya İli merkezinde bulunan ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini belirlemek için Malatya İl merkezinde bulunan ilkokullar bir küme olarak kabul edilmiş ve bu kümeden yansızlık kuralına göre 20 ilkokul belirlenmiştir. Yansız olarak belirlenen ilkokullardaki tüm öğretmenler üzerinde ölçümler yapmak için araştırmada kullanılan ölçekler dağıtılmış ve bu öğretmenler arasında 405 sınıf öğretmeni araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. 405 sınıf öğretmeninden elde edilen sonuçlar Malatya İl merkezindeki tüm sınıf öğretmenlerine genellenmiştir. Bu şekilde belirlenen örneklem türüne `Oransız Küme Örnekleme` denir. Araştırma verilerini toplamak için `Kişisel Bilgi Formu` , `Paternalist liderlik Ölçeği` ve `Örgütsel Destek Ölçeği` kullanılmıştır. İfade edilen veri toplama araçları ile 405 sınıf öğretmeninden toplanan veriler SPPS 25 paket programına işlenmiş ve bu program aracılığıyla veriler analiz edilmiştir. Verilerin analizi aşamasında çalışmanın alt problemleri dikkate alınarak cinsiyet değişkeni için `Bağımsız Örneklem t-Testi`, eğitim durumu, mesleki kıdem, bulunduğu okuldaki öğretmen sayısı ve çalışma süresi değişkenleri için `Tek Yönlü Varyans Analizi` kullanılmıştır. Ayrıca değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek için korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırmada okuldaki çalışma süresi açısından sınıf öğretmenlerinin verdikleri cevapların genel ortalamasına bakıldığında, okuldaki çalışma süresi 4-6 yıl arasında olan sınıf öğretmenlerinin okul yöneticilerini daha paternalist olarak gördükleri, fakat 4-6 yıl arası aynı okulda çalışanların paternalist liderlik algıları daha sonraki yıllarda anlamlı düzeyde olmasa bile düştüğü araştırmada belirlenmiştir. Araştırmada mesleki kıdem değişkeni açısından elde edilen bulgular doğrultusunda mesleki kıdemin artmasıyla birlikte paternalist liderlik algısının yükseldiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuca göre mesleki kıdem ile paternalist liderlik arasında pozitif bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada paternalist liderlik ile eğitim durumu arasında negatif bir korelasyonun olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimler: Liderlik, Paternalist Liderlik, Örgütsel Destek | |
dc.description.abstract | In this study, it was aimed to determine the relationship between the paternalist leadership characteristics of school administrators and the organizational support perceptions of classroom teachers. The universe of the study is composed of classroom teachers working in primary schools located in the center of Malatya. In order to determine the sample of the study, primary schools in Malatya city center were accepted as a cluster and 20 primary schools were determined according to this group. The scales used in the research to distribute measurements on all teachers in primary schools were distributed and among these teachers 405 class teachers formed the sample of the study. The results obtained from 405 classroom teachers are generalized to all the class teachers in the city center of Malatya. The type of sample determined in this way is called the Uniform Cluster Sampling.Personal Information Form, Paternalist Leadership Scale and Organizational Support Scale were used to collect the research data. Data collected from the 405 class teachers with the data collection tools were analyzed and the data were analyzed by using SPPS 25 package program. In the analysis of the data, One-Way Variance Analysis was used for the variables of independent sample t-Test, educational status, professional seniority, number of teachers in the school where the students were working and working time variables for gender variable taking into account the sub-problems of the study. In addition, correlation analysis was performed to determine the relationship between variables. When we look at the general average of class teachers' answers in terms of working time in the school, it is observed that classroom teachers with school working time between 4-6 years see school administrators as more paternalistic, but the paternalist leadership perceptions of those working in the same school for 4-6 years are not significant in later years. It was determined in the research. In the study, it was concluded that the perception of paternalist leadership increased with the increase in the seniority in line with the findings obtained in terms of the seniority of the seniority. According to this result, there is a positive relationship between professional seniority and paternalist leadership. In addition, it was concluded that there was a negative correlation between paternalist leadership and education.Keywords: Leadership, Paternalist Leadership, Organizational Support | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul yöneticilerinin paternalist liderlik düzeyleri ile öğretmenlerin örgütsel destek algıları arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | With the paternalist leadership levels of school managers the relationship between teachers' perceptions of organizational support | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-01-29 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Managers | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | School administration | |
dc.subject.ytm | Leadership | |
dc.subject.ytm | Leadership models | |
dc.subject.ytm | Paternalistic leadership | |
dc.subject.ytm | Organizational support | |
dc.subject.ytm | Teacher perception | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.identifier.yokid | 10270950 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | UŞAK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 566896 | |
dc.description.pages | 126 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi Bilim Dalı |