dc.contributor.advisor | Çifci, Selcen | |
dc.contributor.author | Sağcan, Yaşar Ceren | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:47:50Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:47:50Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-10-19 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/689607 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada; Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen ortaokul öğrencilerinin, belirlenmiş sosyal yaşam alanlarında kullandıkları kelime bilgilerinin tespiti amaçlanmıştır. Çalışma betimsel nitelikte olup, tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin elde edilmesi aşamasında doküman analizi yöntemi ve yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmış olup, analizi aşamasında tematik analizden yararlanılmıştır. Çalışma grubunu, 2018-2019 yılında Uşak il merkezinde öğrenim görmekte olan yabancı uyruklu öğrenci nüfusunun en yoğun olduğu dört ortaokuldan, 86 yabancı uyruklu öğrenci oluşturmaktadır. A ortaokulundan (7 kız ve 10 erkek öğrenci), B ortaokulundan (12 kız ve 13 erkek öğrenci), C ortaokulundan (12 kız ve 9 erkek öğrenci), D ortaokulundan (13 kız ve 10 erkek öğrenci) toplam 86 (44 kız ve 42 erkek) öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma grubundaki öğrencilerin ülke bazındaki sayısal dağılımı ise:A ortaokulu (11) Afgan, (3) İranlı, (2) Iraklı öğrenci; B ortaokulu (20) Afgan, (2) İranlı, (3) Iraklı, (3) Suriyeli öğrenci; C ortaokulu (21) Afgan öğrenci; D ortaokulundan ise (5) Afgan,(9) İranlı, (9) Iraklı öğrenci çalışmaya katılmıştır.Çalışmaya katılan öğrenciler hakkında bilgi edinmek için kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Ardından her bir öğrenciye kişisel bilgi formu ve 10 sosyal yaşam alanına yönelik kelime tespit formu uygulanmış olup toplam 86 sayfa kişisel bilgi formu ve 860 adet kelime tespit görüşme formu incelenmiştir. Uygulama 12 hafta sürmüştür. Öğrencilerin kişisel verileri formları ve kelime tespit görüşme formuna yazdıkları kelimeler tek tek okunarak taranmış ve bilgisayarda EXCEL dosyalarına aktarılmıştır. Öğrencilerin bu sosyal yaşam alanları için verdiği kelimeler uzman görüşüne de başvurularak kendi içinde 6 alt başlıkta (mekân, nesne, kişi, iletişimsel ifadeler, tematik ve diğer olarak) yeniden gruplandırılıp kelimelerin sıklıkları alınmıştır. Çalışmanın sonucunda, Uşak ili merkezinde yabancı uyruklu en fazla öğrencinin bulunduğu 4 okuldan 86 ( 44 kız ve 42 erkek ) yabancı uyruklu öğrencinin 10 farklı sosyal yaşam alanı için 1303 çeşitten oluşan toplam 8013 kelime bilgisi yazdığı tespit edilmiştir.Öğrencilerin en fazla kelime bilgisi yazdıkları sosyal yaşam alanının 1518 kelime, kalıp cümle ve kalıp ifade ile Okul-Okul İdaresi başlığında olduğu görülmektedir. En az kelime bilgisi yazılan sosyal yaşam alanının ise toplam 434 kelime, kalıp cümle ve kalıp ifade yazılan Muhtarlık olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Yabancılara Türkçe Öğretimi, Kelime, Sosyal Yaşam Alanı, Türkçe Eğitimi, Kelime Sıklığı | |
dc.description.abstract | In this study; it is aimed to determine the vocabulary knowledge used by middle school students who learn Turkish as a foreign language in the specified social life areas. The study is descriptive and scanning model was used. Document analysis method and semi-structured interview form were applied in the data acquisition phase, and thematic analysis was used in the analysis phase. The study group consists of 86 foreign students from four secondary schools with the highest population of foreign students studying in the city center of Uşak in 2018-2019. A total of 86 (44 female and 42 male students) from A secondary school (7 female and 10 male students), B secondary school (12 female and 13 male students), C secondary school (12 female and 9 male students), D secondary school (13 female and 10 male students) male) students. The numerical distribution of students in the study group on a country basis; A secondary school (11) Afghan, (3) Iranian, (2) Iraqi student; B secondary school (20) Afghan, (2) Iranian, (3) Iraqi, (3) Syrian students; C secondary school (21) Afghan student; From D secondary school; (5) Afghan, (9) Iranian, (9) Iraqi students participated in the study.A personal information form was applied to learn about the students participating in the study. Afterwards, a personal information form and a word determination form for 10 social life areas were applied to each student, and a total of 86 pages of personal information form and 860 vocabulary interview forms were examined. The application lasted 12 weeks. The personal data of the students and the words they wrote on the word detection interview form were read one by one and scanned and transferred to EXCEL files on the computer. The words given by the students for these social living areas were also grouped in 6 subtitles (place, object, person, communicative expressions, thematic and other) and the frequencies of the words were taken by referring to the expert opinion.As a result of the study; of the four schools with the highest number of foreign students in the city center of Uşak; It was determined that 86 (44 girls and 42 boys) foreign students wrote 8013 vocabulary words consisting of 1303 varieties for 10 different social living spaces.It is seen that the social life area in which the students write the most vocabulary is 1518 words and phrases with the title of School-School Administration. It is determined that the Mukhtar with the least vocabulary is 434 words and phrases.Keywords: Teaching Turkish to Foreigners, Vocabulary, Social Living Area, Turkish Education, Word Frequency | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Türk Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | Turkish Language and Literature | en_US |
dc.title | Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen ortaokul öğrencilerine yönelik kelime belirleme çalışması: Uşak ili örneği | |
dc.title.alternative | Word determination for secondary school students who learn Turkish as a foreign language: Uşak city sample | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-10-19 | |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10216583 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | UŞAK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 641931 | |
dc.description.pages | 171 | |
dc.publisher.discipline | Türkçe Eğitimi Bilim Dalı | |