Show simple item record

dc.contributor.advisorAltan, Banu Beliz
dc.contributor.authorToksoy Çeber, Duygu
dc.date.accessioned2020-12-04T09:06:09Z
dc.date.available2020-12-04T09:06:09Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2019-08-23
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/68956
dc.description.abstract`Logos'tan Manzaraya: Metnin Görsel Dramaturgisi` adlı bu çalışma, tiyatro metninin görselliğine ve görme ilişkilerine dair konvansiyonların ortaya çıktığı 19.yüzyıl gerçekçi tiyatro metinleri ve bu konvansiyonların yıkıldığı 20.yüzyıl tiyatro metinlerine odaklanır. Dramatik metnin görme ilişkileri ve görsel yapılandırılması logos anahtar kelimesiyle açıklanırken dramatik sonrası tiyatro metninin görme ilişkileri ve görsel yapılandırılması manzara anahtar kelimesiyle açıklanmaktadır. Dramatik metnin ve manzara metnin görme araçları araştırılmaya çalışarak, tiyatro metninin izleyici ile olan ilişkileri incelenmektedir. Dramatik metnin görme ilişkileri ve görsel dramaturgisi için Henrik Ibsen'in Hortlaklar metni seçilirken, manzara metnin görme ilişkileri ve görsel dramaturgisi için Heiner Müller'in Resim Tasviri metni seçilmiştir.Anahtar Kelimeler: görme, görsellik, dramatik metin, manzara metin, logos.
dc.description.abstract`From Logos to Landscape: The Visual Dramaturgy of Text` aims to discuss seeingn relations and visual construction of text. The study focuses on the dramatic texts of 19th century realism in which the visuality of the text and the seeing relations were established conventionally and on the text of the 20th century during which those conventions has been broken. While logos is the key word for the seeing relations and visual construction of dramatic text, landscape is used for the seeing relations and visual construction post dramatic text. The relationship between audience and dramatic text is investigated by studying seeing instruments of both dramatic text and landscape text. Henrik Ibsen's Ghosts is chosen for seeing relations and visual dramaturgy of dramatic text whereas Heiner Müller's Explosion of a Memory/Description of a Picture is for seeing relations and visual dramaturgy of landscape text.Key Words: seeing, visuality, dramatic text, landscape text, logos.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSahne ve Görüntü Sanatlarıtr_TR
dc.subjectPerforming and Visual Artsen_US
dc.titleLogos`tan manzaraya: Metnin görsel dramaturgisi
dc.title.alternativeLogos from to landscape: The visual dramaturgy of text
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2019-08-23
dc.contributor.departmentTiyatro Kuramları, Eleştiri ve Dramaturgi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTheatre
dc.subject.ytmDramaturgy
dc.subject.ytmDramatic
dc.subject.ytmText
dc.subject.ytmVision
dc.subject.ytmVisuality
dc.identifier.yokid10122936
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid437342
dc.description.pages257
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess