Show simple item record

dc.contributor.advisorDuru, Adem
dc.contributor.authorDemirkan, Hüseyin
dc.date.accessioned2021-05-08T11:44:59Z
dc.date.available2021-05-08T11:44:59Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2018-12-17
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/688679
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı; 8. sınıf öğrencilerinin uzamsal becerileri ile geometri başarıları arasındaki ilişkiyi cinsiyet, okul öncesi eğitim, öğrenim türü, akıl-zekâ oyunları etkileşim düzeyi, resim-çizim etkinlikleri sevme düzeyi, kişisel sosyallik algısı ve matematik karne başarısı değişkenleri çerçevesinde incelemektir. Bu araştırma, ilişkisel tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini; 2016-2017 eğitim-öğretim yılında, Kahramanmaraş ili Göksun ilçesinde farklı tür ortaokullarda öğrenim gören 400 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmacı tarafından hazırlanan `Demografik Bilgi Formu` ve `Dönüşüm Geometrisi ve Geometrik Cisimler Başarı Testi` ile Newton ve Bristoll (2011) tarafından geliştirilip araştırmacı tarafından Türkçe 'ye çevrilen `Uzamsal Yetenek Pratik Testi`, veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Elde edilen verilerin SPSS 17.0 programındaki analizinde; betimsel istatistikler, bağımsız örneklemler t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda; 8. sınıf öğrencilerinin uzamsal yetenekleri ile ele alınan değişkenlerin tümü arasında, pozitif ve anlamlı ilişkilere rastlanmıştır. Öğrencilerin uzamsal yetenekleri ile geometri başarısı ve matematik karne başarısı arasında pozitif yönlü, orta düzeyde ve anlamlı ilişki saptanmıştır. Öğrencilerin uzamsal yeteneklerinin, cinsiyete bağlı olarak kızlar lehine anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Öğrencilerin uzamsal yeteneklerinin, öğrenim türüne bağlı olarak gündüzlü okulda öğrenim gören öğrenciler lehine anlamlı farklılaştığı belirlenmiştir. Öğrencilerin uzamsal yeteneklerinin, okul öncesi eğitim alanlar lehine anlamlı farklılaştığı tespit edilmiştir. Ayrıca; araştırmada ele alınan uzamsal ilişkiler, uzamsal görselleştirme ve uzamsal yönelim alt bileşenlerinden, uzamsal görselleştirme alt bileşeninin ön plana çıktığı belirlenmiştir. Bilim Kodu: Anahtar Kelimeler: Uzamsal Yetenek, 8. Sınıf Öğrencisi, Cinsiyet, Okul Öncesi Eğitim, Geometri Başarısı. Sayfa Adedi: 114 Tez Yöneticisi: Prof. Dr. Adem DURU
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate the relationship between the 8th grade students' spatial ability and their geometry achievement within the frame of the variables; gender, preschool education, type of school, the level of interaction with intelligent games, liking level of drawing activities, individual sociality perception and mathematics success. This relational survey study was conducted on 400 eighth-grade students taking education at different type of middle schools from Göksun district of Kahramanmaraş province in Turkey during the 2016-2017 academic year. In this study; `Demographic Information Form`, `Transformational Geometry and Geometric Objects Achievement Test` developed by the researcher and `Spatial Ability Practice Test` developed by Newton and Bristoll (2011) and translated to Turkish by the researcher were used as data collection tools. The data were analyzed with SPSS 17.0 packaged software using descriptive statistics, independent samples t-test, one way ANOVA and Pearson correlation coefficient. According to the results; it was determined that there was positive and significant relationship between the students' spatial abilities and all of the variables. Also; there was significant and moderate relationship between students' spatial abilities and their geometry achievement and mathematics success in a positive way. Additionally; a significant difference was identified in favor of girls with regard to students' spatial abilities. There was also a significant difference in favor of the students receiving education in day school with regard to students' spatial abilities. It was found that a significant difference was identified in favor of the students received preschool education with regard to eighth-grade students' spatial abilities. When the subcomponents of the spatial ability considered, it was determined that spatial visualization has come into prominence with respect to spatial relations and spatial orientation. Science Code: Key Words :Spatial Ability, 8th Grade Student, Gender, Preschool Education, Geometry Achievement. Page Number : 114 Adviser : Prof. Dr. Adem DURUen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectMatematiktr_TR
dc.subjectMathematicsen_US
dc.title8.sınıf öğrencilerinin uzamsal becerileri ile geometri başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeThe investigation of the relationship between the 8th grade students' spatial ability and their geometry achievement
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-12-17
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10206587
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityUŞAK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid523099
dc.description.pages130
dc.publisher.disciplineMatematik Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess