Show simple item record

dc.contributor.advisorKaya, Osman Nafiz
dc.contributor.authorAyvar, İclal
dc.date.accessioned2021-05-08T11:44:54Z
dc.date.available2021-05-08T11:44:54Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-10-03
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/688637
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı; yüz yüze ve okul dışı öğrenme ortamlarına kıyasla etkili harmanlanmış öğrenme ortamına dayalı işlenen Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Bilimin Doğası ve Bilim Tarihi ve Fen Öğretimi Laboratuvar Uygulamaları I ve II derslerinin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma-Sorgulama temalarını anlamaları üzerine etkisini araştırmaktır. Araştırmaya 2014-2015 eğitim-öğretim yılı güz ve bahar dönemlerinde Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı 3. sınıfta öğrenim gören toplam 43 öğretmen adayı (32 kız ve 11 erkek) katılmıştır. Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarından 20'si kontrol grubuna ve 23'ü deney grubuna rastgele seçilerek atanmıştır. Araştırmada Bilimsel Araştırma Sorgulama temalarının öğretimi, argümantasyon odaklı doğrudan-yansıtıcı yaklaşımla gerçekleştirilmiştir. Bu dersler kontrol grubunda yüz yüze (sınıf ortamı) ve okul dışı öğrenme ortamlarından oluşurken deney grubunda bu iki öğrenme ortamına ilaveten çevrimiçi öğrenme ortamlarındaki etkinliklerle ve uygulamalarla sağlanmıştır. Deney grubu için; yüz yüze, çevrimiçi ve okul dışı öğrenme ortamlarının anlamlı bir şekilde birbiriyle bütünleştirilmesi sonucu oluşan etkili harmanlanmış öğrenme ortamı, Araştırma Topluluğu Anlayışı'na dayalı tasarlanmış ve uygulanmıştır. Her iki gruptaki öğretmen adaylarının Fen Öğretimi Laboratuvar Uygulamaları I ve II dersleri kapsamında geliştirdikleri grup projelerini, bilim insanlarının gerçek araştırma ortamlarında uygulamaya geçirebilmeleri için `Bilim Çıraklığı` yaklaşımı benimsenmiştir. Deney gurubundaki öğretmen adaylarının katıldığı çevrimiçi öğrenme ortamları `Moodle Öğrenme Yönetim Sistemi`, `Mahara E-Portfolyo`, `Web-Tabanlı Otantik Değerlendirme Sistemi` ve `E-Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Araştırma Dergisi` olmak üzere dört farklı çevrimiçi sistem kapsamında 15 alt bileşenden oluşmaktadır. Boylamsal yarı deneysel desen kullanılan bu araştırmada deney ve kontrol grubundaki Fen Bilgisi öğretmen adaylarına Bilimsel Araştırma-Sorgulama Anketi ve bu açık uçlu anketle uyumlu bireysel-yarı yapılandırılmış mülakatlar yapılmıştır. Bu anket ve mülakatlar, uygulama öncesinde, ortasında ve sonunda olmak üzere üç kez uygulanmıştır. Veri toplama sürecinde yapılan anket ve mülakatlardan Fen Bilgisi öğretmen adaylarının Bilimsel Araştırma-Sorgulama temaları hakkındaki anlayışları kapsamında elde edilen tüm veriler birbiriyle kıyaslanarak bütüncül bir yaklaşımla analiz edilmiştir. Veri analizinde `Geçersiz görüş (-)`, `Kısmen geçerli görüş ( )`, `Geçerli görüş (+)`, `İyi düzeyde geçerli görüş (++)` ve `Çok iyi düzeyde geçerli görüş (+++)` 'den oluşan 5 farklı anlama kategorisi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, her iki gruptaki Fen Bilgisi öğretmen adaylarının Bilimsel Araştırma Sorgulama temalarına ilişkin anlama seviyelerinin başlangıçta birbirine yakın olduğunu gösterirken, orta test sonuçlarından itibaren kontrol grubuna kıyasla deney grubu lehine değiştiğini göstermiştir. Bu değişimin son test sonuçlarından elde edilen bulgularda ise daha belirgin hale geldiği görülmüştür. Örneğin, son test sonuçlarında BAS temaları için çok iyi düzeyde geçerli görüş seviyesindeki öğretmen adayı deney grubunda ortalama %60 civarındayken, kontrol grubunda bu oran ortalama %7 düzeyindedir. Çalışmanın sonuçları, Fen Bilgisi öğretmeni yetiştirmede etkili harmanlanmış öğrenmenin nasıl oluşturulması gerektiği bakımından önemli çıktılar sunmaktadır.
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate the impact of effective blended learning environment compared to face-to-face and out-of-school time environments on experimental and control group pre-service science teachers' views on understanding the aspects of Scientific Inquiry in the following courses: Methods of Scientific Inquiry, Nature of Science and History of Science, and Science Teaching Laboratory Practices-I and II courses. A total of 43 pre-service teachers (32 females and 11 males) in the Science Teacher Education Program participated in the study in the fall and spring semesters of 2014-2015 academic year. Pre-service Science Teachers were randomly selected as 20 for the control group and 23 for the experimental group. Teaching of Scientific Inquiry aspects was carried out by explicit-reflective approach using argumentation in both groups. These courses were carried out based on face-to-face (classroom environment) and out-of-school time environments in the control group; however, effective blended learning environment consisted of face-to-face, out-of-school time and online learning environments in the experimental group, using the Community of Inquiry. Science apprenticeship approach was adopted for Pre-service Science Teachers science projects that they developed in the laboratory courses in both groups. The online learning environment in which the Pre-service Science Teachers in the experimental group consisted of `Moodle Learn Method System`, Mahara E-Portfolyo, Web-Based Authentic Assessment System` and `E-Journal of Pre-service Science Teacher Research` with 15 sub-components. In this longitudinal study, the Pre-service Science Teachers in the experimental and control groups were administered the Views About Scientific Inquiry, and individual-semi-structured interviews were conducted. This questionnaire and interview were conducted at the beginning, the middle and at the end of the study. All collected data were analyzed by using the 5-point evaluation category. The data were analyzed based on an approach of `Scientific Inquiry views continuum` as follows: `Naïve view`, `Transitional/mixed view`, `Less informed view`, `More informed view`, and `Even more/the most informed view` to determine the changes in Pre-service Science Teachers' understandings of Scientific Inquiry aspects from the beginning to mid to the end of the study. Results of the study show that the Scientific Inquiry' views of Scientific Inquiry aspects in the experimental and control groups were initially close to each other, but indicated a noticeable improvement in favor of the Pre-service Science Teachers in the experimental group starting from the mid-test results, and this difference was more evident in the results obtained from the post tests in comparison to the Pre-service Science Teachers in the control group. For example, in the posttest results, on average 60% and %7 of the pre-service teacher candidates in the experimental and control groups had `Even more/the most informed view` for all SI themes, respectively. Findings of the study provide important outputs in terms of how to create the effective blended learning environment for science teacher education.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleEtkili harmanlanmış öğrenme ortamının fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel araştırma-sorgulama temalarını anlamaları üzerine etkisi
dc.title.alternativeEffects of the effective blended learning environment on preservice science teachers' understandings of the aspects of scientific inquiry
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-10-03
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmScientific researchs
dc.subject.ytmScientific process
dc.identifier.yokid10241807
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityUŞAK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid541122
dc.description.pages201
dc.publisher.disciplineFen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess