dc.contributor.advisor | Tüysüz, Cengiz | |
dc.contributor.author | Balikçi, Çiğdem | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:44:42Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:44:42Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-01-19 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/688556 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada 2014/2015 öğretim yılı ile birlikte uygulanmakta olan 3.sınıf Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı'na yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin Bağlam, Girdi, Süreç, Ürün (CIPP) program değerlendirme modeline göre incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışmada karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmında tarama modeli kullanılmıştır. Bu amaçla nicel kısmında veri toplamak için CIPP anketi kullanılarak öğretmenlerin program ile ilgili görüşleri belirlenmiştir. Nitel kısmında ise açık uçlu sorular ve görüşme ile veri toplanmıştır. Çalışmanın verileri 2016/2017 eğitim öğretim yılında toplanmıştır. Çalışma grubu tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden uygun örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmiştir. Çalışma 2016/2017 öğretim yılında İzmir İlinin çeşitli ilçelerinde görevini sürdürmekte olan 3. sınıf öğretmenleriyle yürütülmüştür. CIPP modeli ile ilgili anketten toplanan veriler ile betimsel analiz, açık uçlu sorular ve görüşme ile toplanan veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın veri kaynağı 24 madde içeren dört boyutlu anketin öğretmenlere uygulanması ile elde edilmiştir. Nicel veri toplamak için kullanılan CIPP anketinde programın bağlam boyutuna ilişkin 6, girdi boyutuna ilişkin 6, süreç boyutuna ilişkin 6 ve ürün boyutuna ilişkin 6 soru bulunmaktadır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre CIPP programının bağlam boyutuna ilişkin çoğunluğa bakıldığında görüşlerin olumlu yönde olduğu görülmektedir. Öğretmenler uygulanan programda benimsenen felsefenin günümüz için uygun olduğunu, programın öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçları doğrultusunda hazırlandığını, konuların öğrencilerin öğrenme seviyelerine uygun olduğunu ve fen okur-yazar bireylerin yetişmesinde programın etkili olabileceğini, kazanımların programda hedeflenen temel becerileri kazandırmada yeterli olduğunu ve programın toplumun fen alanında ihtiyaç duyduğu insanın yetiştirilmesine temel oluşturabileceğini ifade etmiştir. CIPP modelinin girdi boyutuna ilişkin öğretmenler program kazanımlarının öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyine uygun, program için belirlenen sürenin yeterli, programda yer alan kavram ve terimlerin açık ve anlaşılır olduğunu, bu bağlamda sınıflarda mevcut teknolojik donanımın programın uygulanmasına uygun olduğunu belirtirken, programda yer alan konuların sıralanışının uygun olduğu ancak laboratuarların yetersiz olmasından dolayı öğrencilerde yeterli başarının sağlanamadığını belirtmişlerdir. CIPP modelinin süreç boyutuna ilişkin görüşler incelendiğinde öğretmenler programın öğrenciler için bireysel farklılıkları dikkate alacak şekilde tasarlandığını, programın bireyi tüm yönleriyle (bilişsel, duyuşsal, psikomotor) geliştirebileceği, bu bağlamda programın öğrenci merkezli yürütülmesine uygun olduğunu, programda yer alan konuların öğrencinin ilgisini çektiğini, programın dayandığı öğrenme kuramı ile öğrenmelerin uyumlu olduğunu ve programın uygulanmasında bazı deney ve etkinliklerde özel alanlarda uzman desteğine ihtiyaç duyulmadığını belirtmişlerdir. Son olarak CIPP modelinin ürün boyutuna ilişkin öğretmenler program sonunda öğrencilerin fen okur-yazarlıklarında olumlu yönde değişim gözlendiğini, programın öğrencilerin günlük yaşamdaki problemleri çözmelerine katkı sağladığını, programın öğrencilerin bireysel beklenti ve ihtiyaçlarına cevap verdiğini, programın öğrencilerin ileriki meslek yaşamlarında gerekli bilgi ve becerilere temel oluşturacağını, bu bağlamda programın öğrencilerin başkalarına bağlı kalmadan kendi fikirlerini rahatça ifade etmesine imkân sağladığını ve program sonunda öğrencilerin sahip olduğu değerler konusunda olumlu yönde değişim gözlendiğini ifade etmiştir. | |
dc.description.abstract | In this study, it is aimed to investigate the views of primary school teachers about 3rd grade science curriculum in which is being applied since 2014-2015 academic year in terms of the context, input, process, product (CIPP) program model. Mixed design was used in the study. Quantitative part was used survey model. In order to collect data in the quantitative part, teachers' views about the program were determined by using CIPP questionnaire. In the qualitative part, data were collected by open-ended questions and interviews. The data of the study were collected in 2016/2017 academic year. Descriptive analysis was used to analyze the data collected from the questionnaire about CIPP model. And data collected by interview and open-ended questions were analyzed with content analysis. The data source of the study was obtained by applying a single questionnaire with 24 items to teachers. The CIPP questionnaire, which is used to collect quantitative data includes 6 questions about context dimension of the program and also 6 about input, 6 about process and 6 about product. According to the results obtained from the research, it is seen that the opinions regarding the context dimension of the CIPP program are positive. Teachers stated that the philosophy adopted in the program is appropriate for the present day, and the program is prepared in accordance with the interests and needs of the students, and the students' level of learning is appropriate to the level of learning and science literate individuals can be effective in the program, and the gains are sufficient to provide the basic skills that are targeted in the program, and the program can serve as a basis for the upbringing of the society needed by the society in the field of science. According to the results obtained from the research, it is seen that the opinions regarding the context dimension of the CIPP program are positive. Teachers stated that the philosophy adopted in the program is appropriate for the present day, and the program is prepared in accordance with the interests and needs of the students, and the students' level of learning is appropriate to the level of learning and science literate individuals can be effective in the program, and the gains are sufficient to provide the basic skills that are targeted in the program, and the program can serve as a basis for the upbringing of the society needed by the society in the field of science. Regarding the input dimension of the CIPP model, teachers indicated that the gains of program are appropriate to the level of readiness of the students, that the time set for the program is sufficient, the concepts and terms in the program are clear and understandable, in this context the technological equipment available in the classes is suitable for the implementation of the program, and However, it was stated that due to insufficiency of the laboratories, the students did not achieve sufficient success. Regarding the process dimension of the CIPP model, the teachers indicated that the program is designed to take into account individual differences for the students, that the program can be developed the individual in all aspects (cognitive, affective, psychomotor). in this context, the program is suitable for student-centered conduct. And also stated that the subjects included in the program attracted the student's attention, the learning theory based on the program was compatible with the learning, and there was no need for expert support in specific fields in the implementation of the program in some experiments and activities. Finally, in the product dimension of the CIPP model, teachers expressed that at the end of the program is observed positive change in science literacy of students, the program contributes to the students to solve problems in daily life, the program responds to the individual expectations and needs of students. Besides they indicated that the program will provide the students with the necessary knowledge and skills in the future of the profession. In the context, the program allows students to express their ideas freely without being dependent on others and there is a positive change in the values of the students at the end of the program. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | 3. sınıf fen bilimleri öğretim programının CIPP modeline göre değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Evaluation of third grade science curriculum by CIPP model | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-19 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10271973 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | UŞAK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 560616 | |
dc.description.pages | 158 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı | |