Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançları ile fen bilimlerine yönelik tutumlarının belirlenmesi
dc.contributor.advisor | Türkmen, Lütfullah | |
dc.contributor.author | Bayrak Demir, Nihal | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:44:29Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:44:29Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-06-12 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/688498 | |
dc.description.abstract | ÖZETFen Bilimleri; bireylerin keşfetme, araştırma, sorgulama ve inceleme becerilerini geliştirmek üzere yapılandırılmıştır. Bireylerin doğayı keşfederek gözlemlerini açıklama ve test etme sürecinde kullandığı beceriler, Fen Bilimleri alanında karşımıza çıkmaktadır. Araştırma sorgulama süreci içerisinde yer alan bireyler; bu sürecin sonunda elde ettikleri verileri bilimsel bilgi olarak nitelendirmektedirler. Ülkemizde uygulanan Fen Bilimleri Öğretim Programı bireylerin bilimsel bilgiyi elde etme sürecini incelemektedir. Fen Bilimleri dersinin okullarda uygulayıcısı olacak olan Fen Bilimleri öğretmen adaylarıdır. Buna göre öğretmen adaylarının bilimsel bilgiye yönelik düşüncelerinin belirlenmesi bu araştırmanın önemini ortaya koymaktadır. Bu araştırma fen bilgisi öğretmen adaylarının sahip oldukları bilimsel epistemolojik inançlar ve Fen Bilimlerine yönelik tutumlarının belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılında farklı devlet üniversitelerinin Fen Bilgisi Öğretmenliği programında öğrenim görmekte olan 616 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının demografik yapısını belirlemek amacıyla `Kişisel Bilgiler Formu` , epistemolojik inançlarını belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen `Bilimsel Epistemolojik İnanç Ölçeği` ve Fen Bilimlerine yönelik tutumlarını belirlemek üzere Moore ve Foy (1997) tarafından geliştirilerek Türkmen (1999) tarafından uyarlama çalışmaları yapılan `Fen Bilimlerine Yönelik Tutum Testi` kullanılmıştır. Elde edilen veriler istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda yapılan analizler doğrultusunda; Fen Bilimleri öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının iyi düzeyde olduğu ve Fen Bilimlerine yönelik tutumlarının ise orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Buna göre öğretmen adaylarının bilginin oluşumuna ilişkin algılarının net olduğu ve tutumlarının olumlu kabul edilecek düzeyde belirlendiği söylenebilir. Epistemolojik inançlar ile Fen Bilimlerine yönelik tutumlar arasındaki ilişki incelendiğinde; pozitif yönde düşük düzeyli anlamlı bir ilişki ortaya çıkmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, gelecekte yapılacak çalışmalara katkı sağlayacağı düşünülen öneriler sunulmuştur. | |
dc.description.abstract | ABSTRACTScience is structured to develop individual's exploration, research, inquiry and investigation skills. The skills that people use in the process of testing and explain their observations by exploring the nature appear in the field of science. The people who involve in research and inquiry process describe the date as scientific knowledge at the end of this process. Science Education Programme applied in our country examines the process of obtaining scientific knowledge of individuals. Science teacher candidates who will be the practitioner of science course in the schools. Accordingly, the determination of Science teacher candidates' ideas about scientific knowledge reveals the importance of this research. This study aims to determine Science Teacher Candidates' scientific epistemological beliefs and their attitudes towards science.This research has been applied to 616 science teacher training faculty students of different state universities in 2018-2019 education year. In the research, `Personal information form` is used to determine to Science Teacher Candidates' demographic structure, `Scientific Epistomological Belief Scale` which was prepared by the researcher has been used to examine their epistemological beliefs and `Attitude Towards Science Test`, which was improved by Moore and Foy (1997), and adopted by Türkmen (1999) has been used to determine to their attitude. The analyisis of the data is done by using statistics. At the end of the research and according to the research, Science Teacher Candidates' epistemological beliefs are good and their perception of science is clear and it can be said that their attitudes can be considered positive. When the relationship between epistomological beliefs and attitude towards science are analysed, a positive low-level significant relationship has emerged. According to the results of the research, suggestions that will contribute to future studies are presented. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Bilim ve Teknoloji | tr_TR |
dc.subject | Science and Technology | en_US |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Felsefe | tr_TR |
dc.subject | Philosophy | en_US |
dc.title | Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançları ile fen bilimlerine yönelik tutumlarının belirlenmesi | |
dc.title.alternative | Determining science teacher candidates' scientific epistemological beliefs and their attitudes towards science | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-12 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10305916 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | UŞAK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 605378 | |
dc.description.pages | 210 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |