Ortaokul matematik öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme araç ve yöntemlerine ilişkin yaklaşımları, yeterlik algıları ve kullanım durumlarının incelenmesi
dc.contributor.advisor | Birgin, Osman | |
dc.contributor.author | Aras, Esmanur | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:44:24Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:44:24Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-12-15 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/688468 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, ortaokul matematik öğretmelerinin alternatif ölçme-değerlendirme araç ve yöntemlerine ilişkin önem algıları, yeterlik algıları ve kullanım durumlarını incelemektir. Araştırma tarama yöntemi kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Uşak ilinde görev yapan toplam 178 ortaokul matematik öğretmeni oluşturmaktadır Veri toplama aracı olarak `Kişisel Bilgi Formu` ve Birgin (2010) tarafından geliştirilen `Ölçme ve Değerlendirme Anketi` kullanılmıştır. Veriler SPSS 17.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel istatistik, t-testi, tek yönlü ANOVA testi ve Pearson Korelasyon testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ortaokul matematik öğretmenlerinin geleneksel, objektif ve performans değerlendirme yöntemlerini oldukça önemli gördükleri, kendilerini en çok objektif ve geleneksel değerlendirme yöntemlerinde, en az ise performans ve alternatif değerlendirme yöntemlerinde yeterli gördükleri saptanmıştır. Ayrıca ortaokul matematik öğretmenlerinin en çok geleneksel ve objektif değerlendirme yöntemlerini, performans değerlendirme yöntemlerini ara sıra, alternatif değerlendirme yöntemlerini nadiren kullandıkları ortaya çıkmıştır. Ortaokul matematik öğretmenlerinin ölçme-değerlendirme yöntemlerini kullanım sıklıkları ve yeterlik algıları cinsiyet değişkeni bakımından farklılaşmadığı, önem algılarının cinsiyet değişkeni bakımından anlamlı fark gösterdiği saptanmıştır. Ortaokul matematik öğretmenlerinin ölçme-değerlendirme yöntemlerine ilişkin önem ve yeterlik algıları ile kullanım sıklıklarının mesleki kıdem, hizmet içi eğitim alma, yerleşim yeri, sınıf mevcudu değişkenleri bakımından anlamlı fark gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca matematik öğretmenlerinin ölçme-değerlendirme yöntemlerini kullanım sıklıkları ile yeterlik ve önem algıları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki saptanmıştır. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to examine secondary school mathematics teachers' approaches, proficiency perceptions and their frequency of use about alternative assessment tools and methods. The study was conducted using the survey method. The sample of the study consists of 178 secondary school mathematics teachers who worked in Uşak in 2018-2019 years. `Personal Information Questionnaire` and `Measurement and Assessment Questionnaire` developed by Birgin (2010) were used as data collection tools. The data were analyzed using SPSS 17.0 software program. Data were analyzed using descriptive statistics, t-test, one-way ANOVA test and Pearson Correlation test. The results of the study showed that secondary school mathematics teachers consider traditional, objective and performance assessment methods very important, while they consider themselves most proficiency in objective and traditional assessment methods, and they fell themselves least proficiency in performance and alternative assessment methods. Moreover, it was found that secondary school mathematics teachers mostly used traditional and objective assessment methods, occasionally used performance assessment methods and rarely used alternative assessment methods. It was found that secondary school mathematics teachers' perception of proficiency and frequency of usage about alternative assessment methods did not differ significantly in terms of gender, but their perception of importance differ significantly in terms of gender. It was determined that secondary school mathematics teachers' perception of importance, perception of proficiency and frequency of usage about alternative assessment methods differ significantly in terms of professional seniority, in-service training, settlement, and class size variables. In addition, it was found that there was a significant positive correlation between mathematics teachers' frequency of use about measurement and assessment methods and their perception of importance and perception of proficiency. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaokul matematik öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme araç ve yöntemlerine ilişkin yaklaşımları, yeterlik algıları ve kullanım durumlarının incelenmesi | |
dc.title.alternative | An examination of secondary school mathematics teachers' approaches, perception of proficiency and their frequency of use about alternative assessment tools and methods | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-12-15 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Mathematics teaching | |
dc.subject.ytm | Mathematics lesson | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Branch teachers | |
dc.subject.ytm | Alternative assessment and evaluation tecniques | |
dc.subject.ytm | Sufficiency | |
dc.subject.ytm | Teacher proficiency | |
dc.subject.ytm | Teacher perception | |
dc.subject.ytm | Mathematics education | |
dc.identifier.yokid | 10234386 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | UŞAK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 613687 | |
dc.description.pages | 168 | |
dc.publisher.discipline | Matematik Eğitimi Bilim Dalı |