Ergenlerde bilişsel esneklik ile özyeterlik arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Toros, Turhan | |
dc.contributor.advisor | Kıran, Binnaz | |
dc.contributor.author | Akçay Özcan, Havva Duygu | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:29:42Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:29:42Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/686214 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, ergenlerin bilişsel esneklik düzeyleri ile özyeterlikleri arasındaki ilişki ve bilişsel esneklik puanları ile özyeterlik puanlarının cinsiyet değişkenine göre değişip değişmediği incelenmiştir.Araştırmanın örneklemini 2013-2014 yılı, Mersin İlinde yaşayan 14-18 yaş arası ergenlerden oluşan 563 kız ve 472 erkek olmak üzere toplam 1035 öğrenci oluşturmuştur. Veriler `Bilişsel Esneklik Ölçeği` (BEÖ), 'Ergenlerde Yetkinlik Beklentisi Ölçeği' ve `Kişisel Bilgi Formu` ile elde edilmiştir. Anketler,Mersin İlinde bulunan 12 lisede tabakalı, seçkisiz yöntemle seçilerek, gönüllülük ilkesiyle, araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 20.0 paket programı yardımıyla korelasyon ve çift yönlü varyans analizi (ANOVA) yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak; ergenlerin bilişsel esneklikleri arttıkça akademik, sosyal, duygusal ve genel özyeterlilikleri de artmakta olduğu görülmüştür. Cinsiyetleri farklı ergenlerin bilişsel ile akademik, sosyal, duygusal ve genel özyeterlik arasındaki ilişkiye bakılmıştır. Buna göre, cinsiyetleri farklı ergenlerin bilişsel esneklikleri arttıkça genel, akademik, sosyal özyeterlikleri açısından anlamlı bir fark bulunamamış, ancak duygusal özyeterlik açısından bakıldığında erkekler lehine anlamlı bir fark bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Bilişsel esneklik, Özyeterlik, Ergenlik. | |
dc.description.abstract | In this study, the connection between the level of cognitive flexibility of adolescents have been investigated whether or not the scores of cognitive flexibility and the scores of self-efficacy change according to the variable sexualit.The sampling of this investigation consists of totally 1035 students, between 14-18 ages, 563 female and 472 male, living in the cityof Mersin in the years of 2013-2014. All the data has been acquired with the help of `the scale of cognitive flexibility`, `the scale of self-capability prospect of adolescents ` and `individual info form`.The polls have been carried out by the researcher with the basis of willigness, chosing randomly in the 12 high schools in Mersin . The data acquired in the study have been evaluated ,with the help of SPSS 20.0 pocket program, the methods of descriptive statistics, correlation and ANOVA analiyses.As a result, it has been witnessed that themore cognitive flexibility , of adolescents the more academic, social, emotional and gender self-efficacy they have. Here, it has been investigated that the relation between cognitive flexibility and academic, social and self-efficacy of different gendered adolescents. Accordingto this when the cognitive flexbility of different gender adolescents rise up, in terms of general academic and social self-efficacy a significant differencehas not been found out but, a big one has been noticed in favour of males in the case of emotional self-efficacy.Keywords:Cognitive flexibility, Self-efficacy, Adolescents. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Ergenlerde bilişsel esneklik ile özyeterlik arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examining of the relation between adolescents cognitive flexibility and self-effication | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Adolescents | |
dc.subject.ytm | Cognitive flexibility | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy | |
dc.identifier.yokid | 10105700 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | TOROS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 428249 | |
dc.description.pages | 90 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |