6. ve 7. sınıf öğrencilerinde akademik motivasyon ve siber zorbalığın incelenmesi
dc.contributor.advisor | Bengi, Fatma Sema | |
dc.contributor.author | Türk, Abdulnasir | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:29:27Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:29:27Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-03-05 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/686104 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma akademik motivasyon ve siber zorbalığın cinsiyet, sınıf düzeyi, ebeveynlerin birlikte yaşama durumu, internetin en çok kullanıldığı ortam, karne not ortalaması, anne eğitim düzeyi ve baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre anlamlı farklılığın varlığının ve ilişkisinin incelendiği ilişkisel tarama modelinde bir araştırmadır.Çalışmanın örneklemini Mersin'de bulunan Yenişehir Gazi Paşa Ortaokulu, Toroslar Bahriye Ortaokulu, Mezitli 75. Yıl Ortaokulu ve Akdeniz 24 Kasım Ortaokulu'nda 6 ve 7'inci sınıfta öğrenim gören 435 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmaya katılan öğrencilerin akademik motivasyonunu belirlemek üzere Akademik Motivasyon Ölçeği ve siber zorbalık düzeyini belirlemek için ise Siber Zorbalık Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca katılımcılara ait diğer demografik bilgileri toplamak amacıyla kişisel bilgi formu kullanılmıştır.Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, 7. sınıf öğrencilerinin bilmeye yönelik motivasyon düzeyinin 6. sınıf öğrencilerinin bilmeye yönelik motivasyon düzeyinden daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Benzer şekilde, 7. sınıf öğrencilerin 6. sınıf öğrencilerine göre daha fazla siber zorba davranışlar sergilediği belirlenmiştir. Ebeveynleri birlikte yaşayan öğrencilerin motivasyon düzeylerinin (başarıya yönelik içsel motivasyon, uyarım yaşamaya yönelik içsel motivasyon, içe yansıyan dışsal motivasyon, dışsal motivasyon dış düzenleme, belirlenmiş dışsal motivasyon alt boyutları açısından) ebeveynleri birlikte yaşamayan öğrencilere göre daha yüksek olduğu bulunmuştur.İnterneti daha çok internet kafede ve okul ortamında kullanan öğrencilerin motivasyon düzeyinin, interneti daha çok ev ortamında kullanan öğrencilerin motivasyon düzeyinden daha fazla olduğu görülmüştür. İnterneti daha çok internet kafede kullanan öğrencilerin siber zorbalık düzeyinin, interneti daha çok ev ortamında kullanan öğrencilerin siber zorbalık düzeyinden daha yüksek olduğu saptanmıştır. Karne not ortalaması 45-65 aralığında olan öğrencilerin akademik motivasyon düzeyinin karne not ortalaması 65'in üstünde olan öğrencilerin akademik motivasyon düzeyinden daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Karne not ortalaması 45-65 aralığında olan öğrencilerin siber zorbalık düzeyinin karne not ortalaması 65'in üstünde olan öğrencilerin siber zorbalık düzeyinden daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Anne eğitim düzeyi ortaokul ve altı mezunu olan öğrencilerin başarıya yönelik içsel motivasyonun ve dışsal motivasyon dış düzenlemesinin anne eğitim düzeyi lise ve üniversite mezunu olan öğrencilerden daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anne eğitim düzeyi üniversite mezunu olan öğrencilerin siber zorbalık düzeyinin anne eğitim düzeyi lise mezunu ve altı olan öğrencilerin siber zorbalık düzeyinden daha düşük olduğu belirlenmiştir. Baba eğitim düzeyinin ise siber zorbalık üzerinde anlamlı etkisinin olmadığı tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Akademik motivasyon, siber zorbalık | |
dc.description.abstract | This study is a correlational research that to investigate whether there is a significant relationship between the academic motivation and cyber bullying with respect to gender, class level, cohabitation of parents, the most used environment of the internet, academic success and education level of mother and education level of father.435 students were chosen from 6 and 7th grade students, studying at Gazi Paşa Ortaokulu, Bahriye Ortaokulu, 75. Yıl Ortaokulu ve 24 Kasım Ortaokulu, that are located in the county of Akdeniz, Toroslar, Mezitli and Yenişehir within the city of Mersin. To obtain the academic motivation of students, the academic motivation scale was used, while the cyber bullying scale was used to determine the cyber bullying scale of students. Furthermore, personal information forms were used to obtain demographic information of students.This research revealed that the motivation of 7th grade students for learning is higher than the one of 6th grade students. In a similar trend, the 7th grade students showed a higher level of cyber bullying in compare to 6th grade students. The students that live together with their parents showed a higher motivation (e.g. inner motivation for success, explicit motivation, explicit motivation reflected to inner motivation in terms of subgroups) in compare to the students that live without their parents. Furthermore, it is observed that the motivation level of students who have the access to internet connection at internet cafes and school is higher than those that have a private internet access at theirhome. Additionally, the academic motivation of those who had the end of year point grade is in between 45-65 is lower than those who had the end of year point grade higher than 65. In a similar way, this trend was observed for the level of cyber bullying. In other words, those who had the end of year point grade is in between 45-65 showed a higher level of cyber bullying in compare to those who had the end of year point grade higher than 65. It is also showed that the students whose mother have an education level lower than middle school degree have showed a higher motivation for success in compare to those whose mother have an education level higher than high school degree. Furthermore, those whose mother have an education level higher than university degree showed a lower level of cyber bullying in compare to those whose mother have an education level, lower than high school degree. In contrast, the level of students' father education level showed no effect on the level of cyber bullying.Key words: Academic motivation, cyber bullying | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | 6. ve 7. sınıf öğrencilerinde akademik motivasyon ve siber zorbalığın incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of academic motivation and cyber bullying for 6 th and 7 th grade students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-03-05 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Secondary schools | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.subject.ytm | Cyberbullying | |
dc.subject.ytm | Motivation | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.identifier.yokid | 10212333 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | TOROS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 525136 | |
dc.description.pages | 110 | |
dc.publisher.discipline | Psikoloji Bilim Dalı |