Sınav kaygısı üzerinde akılcı olmayan inançların etkisinin bazı değişkenler açısından incelenmesi
dc.contributor.advisor | Elbeyoğlu, Kamuran | |
dc.contributor.author | Soğuksu, Kadir | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:29:08Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:29:08Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-11-23 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/685954 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma Sınav kaygısı ve akılcı olmayan inançların Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS)'na hazırlanan öğretmen adaylarında bazı değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır.Çalışma Adana ve Mersin illerinin merkez ilçelerinden amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiş 2 Kamu Personeli Seçme Sınavı kurs merkezinde kayıtlı olan mezun ve üniversite son sınıfta okuyan öğretmen adaylarından oluşmaktadır. 2019-2020 kurs dönemi aralık ayında bu kurs merkezlerinden amaçlı örnekleme yoluyla çalışmaya alınacak sınıflar belirlenmiş olup, iki kurumdaki toplam 750 adaydan 395 aday çalışmaya alınmıştır. Elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 23 (Statistical Package For The Social Sciences) paket program kullanılarak bilgisayara aktarılmıştır. Verilerin analizinde ölçeklerin güvenirliğini test etmek için `Cronbach's Alpha`, normallik testleri için `Shapiro-Wilk` ve `Kolmagorov-Smirnov`, değişkenlerin analizinde ise `Spearman r Korelasyon Analizi`, `Independent Samples T-Test` ve `Anova` testinden yararlanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; katılımcıların kadın ve erkek olmasının onların sınav kaygısı puanları için istatistiksel olarak farklı olduğu bulunmuştur. `Akılcı Olmayan İnanç Ölçeği` nin alt boyutları ile mezun olunan ve olunacak bölümlerin ortalamaları incelendiğinde yapılan analize göre, `suçlama eğilimi`, `duygusal sorumsuzluk` ve `bağımlı olma` alt boyutları ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. `Sınav Kaygısı` ve `Akılcı Olmayan İnanç Ölçeği` ile bu ölçeğe ait alt boyutları arasındaki korelasyon ilişkisi incelendiğinde, `Sınav Kaygısı` ile `Akılcı Olmayan İnanç Ölçeği` genel toplam puanları arasında anlamlı bir ilişki olduğu ve bu ilişkinin pozitif yönde olduğu görülmüştür. Aynı şekilde `Akılcı Olmayan İnanç Ölçeği` nin `suçlama eğilimi` ve `mükemmeliyetçilik` alt boyutları dışındaki diğer tüm alt boyutları ile sınav kaygısı arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğu görüşmüştür.Anahtar Kelimeler: Sınav Kaygısı, Akılcı Olmayan İnançlar, Öğretmenler, Kamu Personeli Seçme Sınavı | |
dc.description.abstract | This study was conducted to examine exam anxiety and irrational beliefs in terms of some variables in prospective teachers preparing for Public Personnel Selection Exam (KPSS). The study consists of prospective graduated or senior student teachers, who are enrolled in two Public Personnel Selection Examination course centers chosen by random sampling. In December 2019-2020 course period, classes to be taken into study by random sampling were determined from these centers and 395 candidates from 750 candidates in two institutions were included in the study.The data were transferred to the computer by using SPSS 23 (Statistical Package for Social Sciences) program. In the analysis of the data, `Cronbach's Alpha` to test the reliability of the scales, `Shapiro-Wilk` and `Kolmagorov-Smirnov` for normality tests, `Spearman Correlation Analysis`, `Independent Samples T-Test` and `Anova` for the analysis of the variables were used. According to the findings of the study, it was found that the participants' being male and female were statistically different for their test anxiety scores. According to the analysis of investigation of the sub-dimensions of the Irrational Belief Scale and the averages of the graduates and non-graduates, there was a statistically significant difference between the mean scores of `blame tendency`, `emotional irresponsibility` and `dependence`. When the correlation relationship between `Exam Anxiety` and Irrational Belief Scale `and its sub-dimensions were examined, it was seen that there was a significant relationship between` Exam Anxiety `and Irrational Belief Scale` total scores and this relationship was positive. Likewise, all the other sub-dimensions of Irrational Belief Scale, except `tendency to blame` and `perfectionism` have a significant and positive relationship between test anxiety.Key Words: Exam Anxiety, Irrational Beliefs, Teachers, Public Personnel Selection Exam | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Sınav kaygısı üzerinde akılcı olmayan inançların etkisinin bazı değişkenler açısından incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of the effect of irrational beliefs on exam anxiety in terms of some variables | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-11-23 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Civil Servant Selection Examination | |
dc.subject.ytm | Test anxiety | |
dc.subject.ytm | Irrational beliefs | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.identifier.yokid | 10319307 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | TOROS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 608781 | |
dc.description.pages | 122 | |
dc.publisher.discipline | Psikoloji Bilim Dalı |