Show simple item record

dc.contributor.advisorUmuzdaş, Serpil
dc.contributor.authorKizikli, Hamza Oruç
dc.date.accessioned2021-05-08T11:24:45Z
dc.date.available2021-05-08T11:24:45Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-16
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/684616
dc.description.abstractBu çalışmada, Türk sanat ve Türk halk müziği çalgılarıyla yürütülen müzik dersi uygulamalarının ilköğretim öğrencilerinin ders başarı ve tutumlarına etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Bu çalışmada, seçkisiz atanan bir kontrol ve iki deney grubuna öntest –sontest ölçümleri yapılarak; kanun ve bağlama çalgılarıyla yapılan müzik dersi uygulamalarının, ilköğretim öğrencilerinin müzik ders başarı ve tutumlarına etkisi sınanmıştır.Araştırma, aynı sayıda öğrenciden oluşan üç farklı sınıfta uygulanmıştır. Sınıflardan ikisi deney, biri ise kontrol grubu olarak oluşturulmuştur. Güz döneminde deney guruplarını oluşturan iki şubeden rastgele birinde kanun diğer şubeye ise bağlama çalgıları kullanılarak müzik dersi yürütülmüştür. Kontrol grubuna ise çalgı kullanılmadan deney gruplarıyla aynı içeriğe sahip öğretim süreci işlenmiştir. Başarı testi olarak; ` Kızıklı 6. sınıf müzik dersi başarı testi`, öğrencilerin tutumlarının belirlenmesin de ise `Umuzdaş ilköğretim müzik dersi tutum ölçeği (2012)` kullanılmıştır. İlköğretim müzik dersi öğrencilerinin tutum ve başarılarına yönelik araştırmalar, ilköğretim düzeyi müzik derslerinde çalgı eşliği kullanılarak işlenen müzik derslerinin, öğrencilerin başarısı ve derse yönelik ilgilerine olumlu etki ettiğini göstermektedir. Ancak bu çalışmada deney için seçilen çalgılar, bu araştırma için belirlenen değişkenlere etki etmemiştir. Bu çalışmada; herhangi bir çalgı kullanılmadan yapılan müzik dersi uygulamaları ile çalgı kullanılarak yapılan müzik dersi uygulamalarının, tutum ve başarı durumları ile bir fark görülmemesi, literatürden farklı bir sonuç göstermiştir. Yapılan araştırma ve bu çalışma grubu için geçerlidir, tekrarlanabilir ve çeşitlendirilebilir.Anahtar Kelimeler: İlköğretim Müzik Dersi, Türk Müziği Çalgıları, Bağlama, Kanun, Başarı, Tutum
dc.description.abstractIn this study, it is aimed to determine the effect of music course practices with Turkish Classical and Folk Music instruments on course achievement and attitudes of primary school students. In this study, one randomly assigned control and two experimental groups were subjected to pre-test and post-test measurements; the effects of music classes with qanun and baglama on music course achievement and attitudes of primary school students were tested.The study was conducted in three different classes consisting of the same number of students. Two of the classes were experimental and one was the control group. In the fall semester, music classes were made by using the qanun in one of the two classes that were the experimental groups and the baglama to the other class. The control group was instructed to use the same content as the experimental groups without using instruments. `Kızıklı 6th grade music course achievement test` for achievement test, and `Umuzdaş primary school music course attitude scale (2012)` in determining the attitudes of students were used. When the researches about the attitudes and achievements of primary school music students were examined; it is seen that the instruments used in music education have an important place in terms of music courses' performance. When the results obtained from the researches are examined, it shows that the music lessons used in the primary school music classes have a positive effect on the students' achievements and interests in the course. However, in this study, the instruments chosen for the experiment did not affect the selected variables. Thus, the fact that there was no difference in the effect of the music course practices without using any instrument and the practices with the instruments on the attitude and success of the students in music course indicates a different result from the literature. This result, which is valid for this study and this sample. It can be repeated and varied.Keywords: Primary School Music Course, Turkish Music Instruments, Baglama, Qanun, Achievement, Attitudeen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMüziktr_TR
dc.subjectMusicen_US
dc.titleTürk sanat ve Türk halk müziği çalgılarıyla yürütülen müzik dersi uygulamalarının ilköğretim öğrencilerinin ders başarı ve tutumlarına etkisi
dc.title.alternativeThe effect of the use of Turkish classical and Turkish folk music instruments in music courses on the course achievement and attitude of students in primary school
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-16
dc.contributor.departmentTürk Müziği Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmMusic education
dc.identifier.yokid10310760
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityTOKAT GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid602734
dc.description.pages163
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess