Show simple item record

dc.contributor.advisorDöven, Musa Said
dc.contributor.authorÖzeren Karaoğlu, Zehra
dc.date.accessioned2021-05-08T11:24:39Z
dc.date.available2021-05-08T11:24:39Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-14
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/684563
dc.description.abstractStratejik yönetim kavramının temelini oluşturan stratejik düşünme olgusu, bir firmanın geleceğini etkileyen, yöneticilerin algılarını şekillendirerek onlara anlam kazandıran bir süreçtir. Stratejik düşünme sayesinde, bir yönetici elindeki sınırlı kaynakları en verimli şekilde nasıl kullanacağını belirleyebilmekte, örgütün hedeflerine doğru ilerlemesini kolaylaştırmakta, rekabet avantajını güçlendirmekte ve bütün örgütü doğru şekilde yönlendirerek stratejik performansını arttırabilmektedir. Dolayısıyla yöneticilerin stratejik düşünme özelliklerine sahip olması örgüt ve yönetici açısından avantajlı bir durumdur. Günümüzde ise bu olgu sadece rekabetin şiddetli olduğu özel işletmelerde değil devlete bağlı örgütlerde de kendini göstermekte ve önemi de git gide artmaktadır. Çalışmanın amacı; Eğitim kurumlarında görev yapan yöneticilerin stratejik düşünme düzeylerinin, demografik ve mesleki değişkenlere bağlı olarak değişip değişmediğinin araştırılmasıdır. Araştırmada kullanılan yöntem nicel yöntemdir. Araştırma kapsamında Tokat il ve ilçelerine bağlı tüm ortaöğretim kurum yöneticilerine ulaşım hedeflenmiştir. Tezin ilk bölümünde strateji ve stratejik yönetim teorik olarak açıklanmış, ikinci bölümünde stratejik düşünme ve süreci ele alınmış, üçüncü bölümde ise Tokat il ve ilçelerinde faaliyet gösteren ortaöğretim kurum yöneticilerinin, çeşitli demografik ve mesleki değişkenlere bağlı olarak stratejik düşünme düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığı ortaya konmuştur. Stratejik düşünme düzeyi anketi, toplam 58 adet ortaöğretim kurumunda görev yapmakta olan 168 yöneticiye hem internet aracılığı ile hem de elden verilip toplanmak sureti ile uygulanmıştır. Toplanan anketler SPSS 22 programı kullanılarak analiz edilmiştir.Elde edilen bulgulara göre; demografik özelliklere ait `cinsiyet` değişkeninin, yöneticilerin stratejik düşünme düzeyini etkilediği ve erkek yöneticilerin kadın yöneticilere oranla çerçeveleme alt boyutunda daha stratejik düşündükleri ortaya çıkmıştır. Mesleki özelliklerden, `yöneticilik statüsü` değişkeninin, kurum yöneticilerinin stratejik düşünme düzeyini etkilediği görülmüş, yansıtma alt boyutunda müdürlerin, müdür yardımcılarına oranla daha stratejik düşündükleri, çerçeveleme ve sistem düşüncesi alt boyutlarında ise müdür yardımcılarının, müdürlere oranla daha stratejik düşündükleri ortaya çıkmıştır. Bulgulara ait beklentiler ve sonuçlar, çalışma içerisinde detaylı olarak ele alınmıştır.
dc.description.abstractThe concept of strategic thinking, which forms the basis of the concept of strategic management, is a process that affects the future of a company and shapes the perceptions of managers and gives them meaning. Thanks to strategic thinking, a manager can determine how to use the limited resources in the most efficient way, facilitate the progress of the organization towards its goals, strengthen the competitive advantage and improve its strategic performance by guiding the whole organization correctly. Therefore, having strategic thinking characteristics of managers is an advantageous situation for the organization and the manager. Today, this phenomenon manifests itself not only in private enterprises where competition is fierce but also in governmental institutions and its importance is gradually increasing.The aim of this study is to investigate whether the level of strategic thinking of the managers working in educational institutions changes according to demographic and professional variables. The research method is a quantitative method. For this reason, it is aimed to reach all the administrators of the secondary schools in Tokat province and districts. In the first part of the thesis, strategy and strategic management have been explained theoretically, in the second part, strategic thinking and process have been discussed. In the third part, it has been shown whether the strategic thinking levels of secondary school administrators in Tokat province and districts differ according to various demographic and professional variables. The strategic thinking level questionnaire was applied to 168 managers working in 58 secondary schools both via the Internet and by hand and collected. The surveys collected were analyzed using the SPSS 22 program. According to the findings, the results of the study were; it has emerged that only the `gender` variable of demographic characteristics affects the strategic thinking level of managers and that male managers think more strategically in the sub-dimension of framing than female managers. From professional features, only the `management status` variable was found to affect the level of strategic thinking of corporate managers, ın the reflection sub-dimension, it was revealed that the managers thought more strategic than the deputy managers ,ın the framing and system thinking subdimensions, it was revealed that the deputy managers thought more strategically than the managers. The expectations and results of the findings were discussed in detail during the study.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleYöneticilerin özellikleri stratejik düşünme düzeylerini etkiler mi?: Tokat ili ortaöğretim kurum yöneticileri üzerinde bir araştırma
dc.title.alternativeDo the characteristics of the managers affect strategic thinking level: A research on secondary education institute managers in Tokat province
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-14
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10308880
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityTOKAT GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid602005
dc.description.pages115
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess