Türk müziğinde taksim icra etmeye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi
dc.contributor.advisor | Geboloğlu, Banu | |
dc.contributor.advisor | Alatlı, Betül | |
dc.contributor.author | Keklik Kal, Funda | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:24:37Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:24:37Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2021-02-22 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/684553 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada, Türk müziği eğitimi veren lisans düzeyindeki devlet konservatuvarlarında, Türk sanat müziği enstrümanı icrâ eden 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin taksim icrâsına yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla kullanılabilecek bir ölçek geliştirmek amaçlanmış ve tarama modelinden faydalanılmıştır. Taksim icrâ etmeye yönelik lisans düzeyinde öğrenci tutumunu ölçebilecek bir ölçme aracına rastlanılmadığı ve bu doğrultuda taksim icrâ etmeye yönelik tutumların geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı ile ölçülmesinin gerekli olacağı düşünülmüştür. Ayrıca bu ölçek, Türk müziğinde taksim icrâ etmeye yönelik geliştirilecek olan ilk ölçek olması açısından ve Türk müziği alanına sağlayacağı katkı bakımından da önem arz etmektedir.Araştırmanın evrenini Türkiye'de lisans düzeyinde Türk müziği eğitimi veren devlet konservatuvarlarında, Türk sanat müziği çalgısı icrâ eden 3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. İlk olarak Türk müziği eğitimi veren devlet konservatuvarı 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören toplamda 40 kişilik bir öğrenci grubuna `Taksim icrâ etmeye yönelik duygu, düşünce ve görüşleriniz nelerdir?` konulu bir kompozisyon yazdırılmıştır. Daha sonra oluşturulan madde havuzundan tutum cümlesi olabilecek maddeler ölçek için hazırlanmış ve uzman görüşlerine sunulmuştur. Bu doğrultuda, ölçeğin 59 maddelik deneme formu, random seçilen 15 üniversitede öğrenim gören toplamda 307 kişiye uygulanmış ve yapı geçerliğini belirlemek üzere yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda 32 maddelik nihai form oluşturulmuştur. Elde edilen veriler ölçek geliştirme sürecinin adımlarına uygun olarak analiz edilmiştir. Ölçeğin bütününe ait Cronbach alfa iç tutarlılık güvenirlik katsayısı 0,919, test-tekrar-test güvenirlik katsayısı ise r=0,66, p<.05 olarak tespit edilmiştir.Yapılan analizler sonucunda lisans 3. ve 4. sınıf öğrencilerin taksim icrâsına yönelik tutumlarını ölçebilecek, `olumlu tutumlar` ve `olumsuz tutumlar` olmak üzere toplam 2 alt boyutlu ve 32 maddeden oluşan geçerliği ve güvenirliği kanıtlanmış bir ölçek geliştirilmiştir. | |
dc.description.abstract | In this study, it was aimed to develop a scale that can be used in the undergraduate level state conservatories providing Turkish music education, which can be used to determine the attitudes of the 3rd and 4th year students performing Turkish art music instruments towards the performance of the division. It is considered that there is no measurement tool that can measure student attitude at the undergraduate level for performing Taksim, and it will be necessary to measure attitudes towards performing tax accordingly with a valid and reliable measurement tool. In addition, this scale is important in terms of its contribution to the field of Turkish music, as it is the first scale to be developed for performing taxim in Turkish music.The research population in Turkey in the license under which the Turkish state conservatory of music education, instruments of Turkish classical music performers 3rd and 4th grade is composed of use. Firstly, the state conservatory, which provides Turkish music education, to a group of 40 students in total in the 3rd and 4th grade, `What are your feelings, thoughts and opinions about performing Taksim?` a composition with the theme has been published. Subsequently, items that could be an attitude sentence from the pool of items were prepared for the scale and presented to the experts' opinions. Accordingly the 59-item trial form of the scale was applied to a total of 307 people studying in 15 randomly selected universities, and a 32-item final form was created as a result of exploratory factor analysis to determine the construct validity. The data obtained were analyzed in accordance with the steps of the scale development process. The Cronbach's alpha internal consistency reliability coefficient for the whole scale is 0.919, and the test-retest-test reliability coefficient is r=0,66, p<.05.As a result of the analyzes, a scale with validity and reliability was developed, consisting of a total of 2 sub-dimensions and 32 items, namely `positive attitudes` and `negative attitudes`, that can measure the attitudes of undergraduate 3rd and 4th grade students towards division. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Müzik | tr_TR |
dc.subject | Music | en_US |
dc.title | Türk müziğinde taksim icra etmeye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi | |
dc.title.alternative | Development of attitude scale towards the implementation of division in Turkish music | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-02-22 | |
dc.contributor.department | Türk Müziği Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Turkish music | |
dc.subject.ytm | Partitition | |
dc.subject.ytm | Attitudes | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.subject.ytm | Performing | |
dc.subject.ytm | Turkish art music | |
dc.subject.ytm | Scale development | |
dc.identifier.yokid | 10313898 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | TOKAT GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 621677 | |
dc.description.pages | 99 | |
dc.publisher.discipline | Türk Müziği Bilim Dalı |