Show simple item record

dc.contributor.advisorBaşol, Gülşah
dc.contributor.authorGazel, Mehmet
dc.date.accessioned2021-05-08T11:21:32Z
dc.date.available2021-05-08T11:21:32Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-07-09
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/682986
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı üniversiteye geçiş sürecinde olan ortaöğretim on ikinci sınıf öğrencilerinin algıladıkları ana baba tutumları ile başarı yönelimleri arasındaki ilişkide otomatik düşüncelerin aracılık rolünün incelenmesidir. Araştırmanın değişkenleri algılanan ana baba tutumları (bağımsız değişken), başarı yönelimleri (bağımlı değişken) ve otomatik düşünceler (aracı değişken)'dir. Bu değişkenler arasındaki ilişkiler Yapısal Eşitlik Modeli kullanılarak yol analizi ile incelenmiştir. Analizlerde AMOS 21.00 ve SPSS 22.00 programları kullanılmıştır. Araştırma 2017-2018 eğitim öğretim yılında İç Anadolu Bölgesi Orta Kızılırmak Bölümü'nde bulunan bir ilin on ikinci sınıfında öğrenim gören uygun örnekleme yolu ile seçilen 216'sı kız, 250'si erkek olmak üzere toplamda 466 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada kullanılan ölçme araçlarını Kişisel Bilgi Formu, Leuven Algılanan Ana Babalık Ölçeği, Otomatik Düşünceler Ölçeği ve 2X2 Başarı Yönelimleri Ölçeği oluşturmaktadır.. Yapılan analizler sonucunda şaşkınlık ve kaçmaya yönelik düşüncelerin; anne davranışsal denetim ile öğrenme kaçınma başarı yönelimi ve baba davranışsal denetim ile öğrenme kaçınma başarı yönelimi arasındaki ilişkide kısmı aracı, baba psikolojik kontrol ile öğrenme kaçınma başarı yönelimi arasındaki ilişkide ise tam aracı rolü ortaya konulmuştur. Ayrıca ümitsizliğe yönelik düşüncelerin de baba psikolojik kontrol ile performans kaçınma başarı yönelimi arasındaki ilişkide kısmi aracı rolünün olduğu belirlenmiştir.
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate the mediating role of automatic thoughts in the relationship between perceived parental attitudes ve achievement orientations. The variables of the study are perceived parental attitudes (independent variables), success orientations (dependent variable) ve automatic thoughts (mediator variable). The relationships between these variables were examined by multiple mediation analyses. The research was carried out with 466 students, 216 girls ve 250 boys, who were selected by means of convenience sampling from the Grade 12th in a province in the Central Anatolia Region in the 2017-2018 academic year. The data collection tools of the study were Personal Information Form, Leuven Perceived Parenting Scale, Automatic Thoughts Scale ve 2X2 Success Directions Scale.In this study, the mediating role of automatic thoughts in the relationship between perceived parental attitudes ve success orientations was evaluated by using a Structural Equation Model. In the analysis, AMOS 21.00 ve SPSS 22.00 programs were used. As a result of the analyzes, it was found that Confusion ve Escape thoughts was the partial mediator in explaining the relationship between the father's behavioral control ve learning avoidance success orientation.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleAna baba tutumlarının başarı yönelimlerini yordamasında otomatik düşüncelerin aracı rolü
dc.title.alternativeThe intermediary role of outomatic thoughts in the parentalattitudes' predicting success targetorientations
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-07-09
dc.contributor.departmentRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmParents attitude
dc.subject.ytmSuccess
dc.subject.ytmSuccess level
dc.subject.ytmAutomatic thoughts
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmStudents perceptions
dc.subject.ytmGoal orientations
dc.subject.ytmPerformance
dc.identifier.yokid10253793
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityTOKAT GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid554255
dc.description.pages140
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess