Show simple item record

dc.contributor.advisorTüzel İşeri, Emel
dc.contributor.authorZorlu Yam, Asuman
dc.date.accessioned2021-05-08T11:21:24Z
dc.date.available2021-05-08T11:21:24Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-12-02
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/682898
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, eğitim fakültesi öğrencilerinin algıladıkları sosyal destek düzeylerinin sosyal yeterlik düzeyleri üzerindeki yordayıcı gücünü incelemektir. Diğer açıdan eğitim fakültesi öğrencilerinin algıladıkları sosyal destek düzeyleri ile sosyal yeterlik düzeyleri çeşitli kişisel değişkenler açısından değerlendirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda 155 erkek ve 331 kadın eğitim fakültesi öğrencilerinden veriler toplanmıştır. Veri toplama araçları olarak kişisel bilgi formu, Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği, Sosyal Yeterlik ve Sosyal Sonuç Beklentisi Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın alt problemlerine yanıt aramak için ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü Anova, pearson momentler çarpımı korelasyon analizi, basit ve çoklu doğrusal regresyon analizi yöntemleri kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, eğitim fakültesi öğrencilerinin algıladıkları sosyal destek düzeylerinin yüksek olduğu, kadın katılımcıların algıladıkları sosyal destek düzeylerinin erkek katılımcılardan anlamlı olarak daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Diğer açından eğitim fakültesi öğrencilerinin algıladıkları sosyal destek düzeyleri anne ve baba eğitim düzeylerinin göre anlamlı olarak farklılaşmamıştır. Araştırmanın diğer bir sonucuna göre eğitim fakültesi öğrencilerinin kardeş sayıları yükseldikçe algıladıkları sosyal destek düzeyleri azalmaktadır. Eğitim fakültesi öğrencilerinin algıladıkları sosyal destek düzeylerinin kendi gelir düzeyleri ile paralellik gösterdiği sonucu elde edilmiştir.Araştırmada eğitim fakültesi öğrencilerinin sosyal yeterlik düzeylerinin yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca kadın eğitim fakültesi öğrencilerinin sosyal sonuç beklentisi düzeyleri, erkek eğitim fakültesi öğrencilerinden anlamlı olarak daha yüksek çıkmıştır. Diğer açıdan, eğitim fakültesi öğrencilerinin yaş seviyeleri yükseldikçe, sosyal yeterlik düzeylerinin de yükseldiği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın diğer bir bulgusuna göre eğitim fakültesi öğrencilerinin sosyal yeterlik düzeyleri okunan bölüm açısından sınıf öğretmenliği bölümünde okuyanlara göre rehberlik ve psikolojik danışmalık ile müzik öğretmenliği bölümünde okuyan eğitim fakültesi öğrencilerinin lehine anlamlı olarak farklılaşmıştır. Kardeş sayısı ile eğitim fakültesi öğrencilerinin sosyal yeterlik düzeyleri arasında düşük düzeyde anlamlı negatif yönde ilişki bulunmuştur. Eğitim fakültesi öğrencilerinin sosyal yeterlik düzeyleri hem ailelerinin hem de kendi gelir seviyelerine göre yüksek gelire sahip olanların lehine anlamlı olarak farklılaşmıştır. Eğitim fakültesi öğrencilerinin sosyal yeterlik düzeyleri, aileden ayrı ikamet ettikleri yerin türü açısından devlet yurdunda kalanlara göre özel yurt ve evlerde kalan eğitim fakültesi öğrencilerinin sosyal yeterlik düzeylerinin daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır.Eğitim fakültesi öğrencilerinin algıladıkları sosyal destek düzeylerinin sosyal yeterlikleri üzerindeki yordayıcı gücünü incelemek için basit ve çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Bu analizlerin sonucuna göre eğitim fakültesi öğrencilerinin algıladıkları sosyal destek toplam puanları ile aile, arkadaş ve özel bir kişi alt boyutlarından alınan puanlar, eğitim fakültesi öğrencilerinin sosyal yeterlik düzeylerinin anlamlı bir şekilde yordamıştır. Elde edilen tüm bulgular alan yazın ışığında tartışılmış ve öneriler eklenmiştir.Eğitim fakültesi öğrencilerinin algıladıkları sosyal destek düzeylerini artırmak, sosyal olarak daha yeterli hale gelebilmelerine katkı sağlamak amacıyla, üniversite bünyelerinde sosyo-kültürel faaliyet alanları zenginleştirilebilir. Öğrencilerin ekonomik gelirlerinin onların sosyal yaşantıları üzerinde etkili olduğundan dolayı burs vb. parasal kaynaklar sağlanmasının ve yurt olanaklarının sosyal olarak zenginleştirilmesinin, öğrencilerin sosyal yeterliklerine katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Ayrıca tüm bölümlerde, ders programlarına seçmeli ders olarak sosyal etkileşime dayalı drama vb. dersler, kişilerarası ilişkiler ve etkili iletişim becerileri gibi sosyal hayata dair içeriği olan dersler eklenebilir.
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate the predictive power of perceived social support levels of students of education faculty on social competence levels. On the other hand, the levels of social competence of students of education faculty perceived social support levels were evaluated in terms of their various personal variables. Personal information form, Multidimensional Perceived Social Support Scale, Social Competence and Outcome Expectations Scale were used as data collection tools. Mean, standard deviation, t-test, one-way Anova, correlation moment product correlation analysis, simple and multiple linear regression analysis methods were used to find answers to the sub-problems of the study. As a result of the analyzes, it was concluded that the perceived social support levels of the students of education faculty were higher and the perceived social support levels of the female participants were significantly higher than the male participants. On the other hand, perceived social support levels of university students did not differ significantly according to their education levels. According to the other results of the study, as the number of siblings increases, the perceived social support levels of the students of education faculty decrease. The perceived social support levels of the students of education faculty were found to be in parallel with their income levels. In the study, it was seen that the students of education faculty social competence levels were high. In addition, female students of education faculty social outcome expectation levels were significantly higher than male students of education faculty. On the other hand, it was concluded that the higher the age of students of education faculty, the higher their social competence levels. According to another finding of the study, the level of social competence of teacher candidates differed significantly in favor of students in the guidance and psychological counseling department and the students in the department of music teaching. There was a significant negative correlation between the number of siblings and the social competence levels of the students of education faculty. Teacher candidates' social competence levels differ significantly in favor of both their families and those with high income according to their income levels. It was found out that the social competence levels of teacher candidates were higher in private dormitories and homes compared to those living in state dormitories in terms of the type of place of residence separate from the family. Simple and multiple linear regression analysis were conducted to examine the predictive power of teacher candidates' perceived social support levels on their social efficacies. According to the results of these analyzes, the total social support scores of the teacher candidates and the scores obtained from the sub-dimensions of family, friends and a special person predicted the social competence levels of the teacher candidates.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleEğitim fakültesi öğrencilerinin algılanan sosyal destek düzeyleri ile sosyal yeterlikleri arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationship between perceived social support levels and social competence of students of education faculty
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-12-02
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmPerceived social support
dc.identifier.yokid10277393
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityTOKAT GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid586134
dc.description.pages150
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess