Cumhuriyet Dönemi`nden günümüze milli eğitim şûralarında coğrafya öğretimi
dc.contributor.advisor | Sönmez, Ömer Faruk | |
dc.contributor.author | Omca, Bülent | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:21:18Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:21:18Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-12-24 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/682820 | |
dc.description.abstract | Coğrafya, bir disiplin olarak içinde yaşadığımız Dünya'yı anlamamızı sağlar. İnsanlar sosyal olayların açıklanmasında coğrafya disiplininden de yararlanmaya çalışmışlardır. Coğrafya insanların yaşantısında önemli yere sahip olan bir içeriğe sahiptir. Türk Milli Eğitim sisteminde coğrafyanın önemi yadsınamaz. Coğrafya eğitimi ülkemizde eğitimin önemli bir unsurudur. İnsanın hayatının her aşamasında bu denli önemli olan coğrafyanın tarihsel gelişiminin araştırılması gerekmektedir. Coğrafyanın öğretiminin ülkemizdeki değişimlerinde Milli Eğitim Şûraları etkili olmuştur. Bu sebepten dolayı bu çalışmada Milli Eğitim Şûralarında coğrafya öğretiminin araştırılması amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma modellerinden olan doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama süreci tamamlandıktan sonra elde edilen dokümanlarda coğrafya eğitimiyle ilgili alınan Şûra kararları, komisyon kararları ve konuşmalar tanımlanmıştır. Tanımlanan bu veriler analiz edilmiştir.Çalışmanın sonucunda VII, X, XIII, XIV, XVI, XVIII ve XIX. Milli Eğitim Şûralarında coğrafya öğretimiyle ilgili kararlar alınmadığı tespit edilmiştir. IV. Millî Eğitim Şûrasında alına kararlar doğrultusunda oluşturulan komisyonlar raporlarında coğrafya öğretimine yer vermişlerdir. İlkokul Programı Komisyonu raporunda coğrafya eğitimiyle ilgili `İlkokul ikinci devrede ayrı ayrı okutulan Tarih, Coğrafya, Yurttaşlık Bilgisi derslerinin bir ders hâlinde ve çocuk psikolojisine göre düzenlenmesi` kararına yer verilmiştir. Bunun dışında coğrafya dersi müfredatında değişikliklere yer vermiştir. Dördüncü sınıf müfredatına `Ormanlarımız ve balıkçılık` konusunun; beşinci sınıf müfredatına `Güneş ve etrafındaki gezegenler`, `Dünya` konularının dâhil edilmesi komisyon raporlarında yer almıştır. IX. Millî Eğitim Şûrasında coğrafya eğitimiyle ilgili ilkokul ve ortaokul sosyal bilgiler programının kaynaştırılarak yeniden düzenlemesi kararı alınmıştır. | |
dc.description.abstract | Geography, as a discipline, allows us to understand the Earth in which we live. In explaining the social events, People have tried to benefit from the discipline of geography, too. Geography has a content that has an important place in people's lives. The importance of geography in the Turkish National Education system cannot be denied. Geography education is an important element of education in our country. The historical development of geography, which is so important at every stage of human life, should be investigated.National Education Councils have been effective in the changes in the teaching of geography in our country. For this reason, the aim of this study is to examine the teaching of geography in National Education Councils. In this study, document analysis method, which is one of the qualitative research models, was used. In the study, after the data collection process is completed, in the documents obtained, the Council decisions, commissions decisions and speeches related to geography education are defined.As a result of the study, it was determined that in the National Education Councils VII, X, XIII, XIV, XVI, XVIII and XIX, there were no decisions taken about geography teaching. The commissions formed in line with the decisions taken at the National Education Council IV included geography teaching in their reports. About geography education In the report of the Primary School Program Commission the decision of teaching `History, Geography, Civics lessons which are taught apart in the second semester in primary, together and forming them according to the child psychology` was given place. Apart from this, changes were included in geography lesson curriculum. Inclusion of the subjects `Our Forests and Fishery` into the fourth grade curriculum and `The Sun and Planets Around It`, `The World` into the fifth grade curriculum took part in commission reports. In the National Education Council IX, it was decided to integrate and reform the primary and secondary school social studies program related to geography education. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Coğrafya | tr_TR |
dc.subject | Geography | en_US |
dc.title | Cumhuriyet Dönemi`nden günümüze milli eğitim şûralarında coğrafya öğretimi | |
dc.title.alternative | Teaching of geography in the national education councils since The Republic Peri̇od | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-12-24 | |
dc.contributor.department | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10306631 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | TOKAT GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 597241 | |
dc.description.pages | 81 | |
dc.publisher.discipline | Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı |