11–13 yaş grubundaki spor yapan ve yapmayan öğrencilerin iyimserlik ile saldırganlık düzeylerinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Bostancı, Özgür | |
dc.contributor.author | Oda, Bariş | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:00:10Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:00:10Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/678013 | |
dc.description.abstract | 11–13 YAŞ GRUBUNDAKİ SPOR YAPAN VE YAPMAYAN ÖĞRENCİLERİN İYİMSERLİK İLE SALDIRGANLIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİAmaç : 11–13 yaş gurubundaki spor yapan ve yapmayan öğrencilerin iyimserlik ile saldırganlık düzeyleri incelenerek, spor yapmanın saldırganlık ve iyimserlik düzeyleri üzerindeki etkilerini tespit etmektir.Materyal ve Metod: Araştırmada Samsun Çarşamba merkez ortaokullarında 6. 7. ve 8. sınıflarda öğrenim gören 11-13 yaş grubundaki, 224 spor yapmayan, 262 spor yapan toplam 486 öğrenci seçilmiştir. Öğrencilerin saldırganlık düzeyleri için Tuzgöl (1998) tarafından geliştirilen `Saldırganlık Envanteri`,iyimserlik düzeylerini için de Çalık'ın (2008) ilköğretim öğrencileri için geliştirdiği `İyimserlik Envanteri'' uygulanmıştır. Bu anketlerin yanı sıra kişisel bilgi formu oluşturulmuştur. Demografik özelliklerin analizinde yüzde – Frekans dağılımı kullanılırken, verilerin istatistiksel analizi için T test ve tek yönlü varyans analizi (Anova) uygulanmıştır. Bulgular: Araştırma bulgularına baktığımızda, spor yapıp yapmama durumuna göre öğrencilerin saldırganlık ve iyimserlik puanlarında anlamlı bir farka rastlanmamıştır (p>0.05). Öğrencilerin saldırganlık ortalama puanlarında, cinsiyet, anne ve baba eğitim seviyesi, gelir seviyesi alt gruplarında anlamlı farklar görülürken (p<0.05), yaş, kardeş sayısı, yapmış olduğu branş dikkate alındığında istatistiksel farklılığa rastlanmamıştır (p>0.05). Öğrencilerin iyimserlik puanlarına baktığımızda, yaş, baba eğitim, gelir seviyesi değişkenlerinde anlamlı farklar görülürken (p<0.05); cinsiyet, anne eğitim seviyesi, kardeş sayısı, yaptığı spor branşı değişkenlerinde anlamlı fark olmadığı görüldü (p>0.05).Sonuç: Yaptığımız araştırmada spor yapmanın iyimserlik ve saldırganlık durumları üzerinde etkili olduğu söylenemez; fakat literatüre bakıldığında birçok araştırmacı ve uzman spor yapmanın bireylerin fiziksel ve psikolojik durumları üzerinde etkili olduğunu iyimser ve saldırgan tutumlara olumlu etki ettiğini belirtmişlerdir. Bu nedenle aileler ve kurumlar çocukları psikolojik açıdan ve fiziksel açıdan sağlıklı olmaları için düzenli spor yapmaya teşvik etmelidirler. Anahtar Kelimeler: Eğitim; İyimserlik; Kişilik; Saldırganlık; Spor | |
dc.description.abstract | Objective: Determining the import of doing sports on the level of aggression and optimism aged 11-13 who do sports or not.Materials And Methods: On this research, 6th, 7th, 8th grade students aged 11-13 studying secondary school have been participated from Samsun Çarşamba. 224 of them don't do sports and 262 of them do sports the total number is 486. In order to determine the level of aggression on the students who have attended this search, `Aggression Inventary` developed by Tuzgöl (1998) and for optimism level `Optimism Inventary` developed by Çalık (2008) for secondary school student in are used. In addition to personal information form has been formed. While T- Test and one-way ANOVA was aplied for statistical analysis of data also for analysis of demographic features percent – frequency distribution is used. Results: When we look at the research findings, a significant difference in the agression and optimism score hasn't been determined by depending on wheather the students do sports or not(p>0.05). Whereas significant differences has been seen on the average aggression score of students according to the gender, parent's educational level and low-income subgroups'(p<0.05), statistical differences have been found when considering age, number of siblings and doing branch(p>0.05). When we look at the optimism scores of students, significant differences has been realised in the variables of age, father's educational level, income level(p<0.05); but it is not the same when variables of gender, parent's educational level, number of siblings and doing branch of sports are examined (p>0.05).Condusion: According to the study, it can not be said that doing sports is effective on the situation of aggression and optimism but when looking at the literature, many researchers and experts state that doing sports has effect on individuals' physical and psycholigical conditions. It has also a positive effect an aggressive and optimistic attitudes. For this reason, parents and institutions should encourage students to do sports for their being healty bath physically and psychologically.Keywords: Agression; Education; Optimism; Personality; Sport | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | 11–13 yaş grubundaki spor yapan ve yapmayan öğrencilerin iyimserlik ile saldırganlık düzeylerinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of the level of aggressi̇on and optimism on the students aged 11-13 who do sports or not | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.subject.ytm | Sports | |
dc.subject.ytm | Sportsmen | |
dc.subject.ytm | Optimism | |
dc.subject.ytm | Aggressiveness | |
dc.subject.ytm | Personality | |
dc.identifier.yokid | 10055771 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 374836 | |
dc.description.pages | 107 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |