Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rol tutumları ile akran baskısı yaşama durumları arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Aydın Avci, İlknur | |
dc.contributor.author | Altin, Alaattin | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:58:57Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:58:57Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-02-21 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/677730 | |
dc.description.abstract | Amaç: Bu araştırma, Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rol tutumları ile akran baskısı yaşama durumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacı ile yapılmıştır.Materyal ve Metot: İlişki arayan tanımlayıcı araştırma ilkelerine uygun olarak yapılan bu çalışma, Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi'nde Eylül-Aralık 2016 tarihleri arasında öğrenim gören toplam 1115 öğrenci ile (evrenin %82,6'sı) yapılmıştır. Veri toplama araçları olarak; ''Tanıtım formu'', `Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği` ve ''Akran Baskısı Ölçeği'' kullanılmıştır. Araştırma verileri değerlendirilirken; sayı, yüzdelik, Ki-Kare (X²) testi, Kruskal Wallis (KW) ve Mann Whitney U testleri kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20,3±2,0 (min-max=17-36) olup %82,9'u kadındır. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin oranı %35,8 iken, ebelik bölümü öğrencilerinin oranı %22,2, beslenme bölümü %26,2, sağlık yönetimi %5,1 ve sosyal hizmetler %10,8'dir. Tüm öğrencilerin toplumsal cinsiyet rol tutumları ölçeği toplam ortanca değeri 115 (min-max=34-158) olup öğrencilerin eşitlikçi tutuma sahip olduğu, akran baskısı ölçeği toplam ortanca değeri 42 (min-max=33-167) olup öğrencilerin üzerindeki akran baskısının düşük olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin toplumsal cinsiyet rol tutumları ile akran baskısı yaşama durumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır (r=0,007; p>0,05). Akran baskısı ölçeği ile eşitlikçi cinsiyet rolü negatif yönlü zayıf düzey anlamlı bir ilişki vardır (r=-0,068; p<0,05).Sonuç: Öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin eşitlikçi tutuma sahip oldukları ve öğrencilerin üzerindeki akran baskısının düşük olduğu saptanmıştır. Araştırma sonuçları doğrultusunda toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin eşitlikçi tutumların kazandırılmasına ve akran bakısı farkındalığının oluşturulmasına yönelik öneriler geliştirilmiştir.Anahtar kelimeler: Akran baskısı; Rol; Sağlık; Toplumsal cinsiyet | |
dc.description.abstract | Aim: This research was carried out with the aim of determining the relationship between the gender role attitudes of the students of Ondokuz Mayıs University, Samsun University Health Sciences Faculty and peer pressure situations.Material and Method: This study, which was conducted in accordance with descriptive research principles, was conducted with a total of 1115 students (82.6% of the universe) from September to December 2016 at the Faculty of Health Sciences of Ondokuz Mayıs University, Samsun. As data collection tools; `Presentation form`, `Gender Roles Attitude Scale` and `Peer Print Scale` were used. When research data are evaluated; number, percentage and Ki-Square (X²) test, Kruskal Wallis (KW) and Mann Whitney U tests were used.Results: The average age of the participants was 20.3 ± 2.0 (min-max=17-36) and 82.9% were females. While the ratio of students in nursing department is 35.8%, the ratio of students in midwifery department is 22.2%, nutrition department is 26.2%, health management is 5.1% and social services is 10.8%. The total median of the students' gender role attitudes scale was 115 (min-max = 34- 158) and the students had an egalitarian attitude. The peer scale had a median of 42 (min-max=33-167) respectively. There was no statistically significant relationship between students' gender role attitudes and peer pressure status (r=0,007; p>0,05). There is a meaningful relationship between peer scale and negative gender role (r=-0,068; p <0,05).Conclusion: Students were found to have an egalitarian grip on gender roles and low peer pressure on students. Proposals have been developed to provide equitable attitudes towards gender roles and to raise awareness of peer-review in line with the results of the research.Keywords: Peer pressure; Role; Health; Gender | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Halk Sağlığı | tr_TR |
dc.subject | Public Health | en_US |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.title | Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rol tutumları ile akran baskısı yaşama durumları arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between gender role attitudes of Faculty of Health Sciences students and situations of peer pressure experience | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-02-21 | |
dc.contributor.department | Halk Sağlığı Hemşireliği Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Sex | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Gender identity | |
dc.subject.ytm | Gender roles | |
dc.subject.ytm | Peer pressure | |
dc.subject.ytm | Community healt nursing | |
dc.identifier.yokid | 10190818 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 512295 | |
dc.description.pages | 90 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |