Web tabanlı uygulanan duygusal ihmal ve istismarı önleme ebeveyn eğitim programının duygusal istismar farkındalık düzeyine ve çocuk yetiştirme tutumuna etkisi
dc.contributor.advisor | Orak, Oya Sevcan | |
dc.contributor.author | Gülirmak, Kübra | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:58:34Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:58:34Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/677643 | |
dc.description.abstract | Amaç: Bu araştırmanın amacı, web tabanlı uygulanan duygusal ihmal ve istismarı önleme ebeveyn eğitim programının duygusal istismar farkındalık düzeyine ve çocuk yetiştirme tutumuna etkisini belirlemektir. Materyal ve Metot: Araştırma randomize kontrollü yarı deneysel tipte planlanmıştır. Evrenini, 15.02.2018-15.08.2018 tarihleri arasında Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Çocuk Hastalıkları polikliniklerine çocuklarını getirerek başvuran ebeveynler, örneklemini ise, 60 ebeveyn oluşturmuştur (30 deney, 30 kontrol). Araştırmada veri toplama aracı olarak,`Kişisel Bilgi Formu`, `Duygusal İstismar Farkındalık Ölçeği (DİFÖ)` ve `Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği (PARI)` kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubunu oluşturan ebeveynler randomizasyon ile ayrılmış, ön test ölçümleri e mail aracılığıyla yapılmıştır.Deney grubundaki ebeveynlere 6 haftalık web tabanlı duygusal ihmal ve istismarı önleme ebeveyn eğitim programı uygulanmıştır. Eğitim sonunda deney ve kontrol gruplarındaki tüm ebeveynlerin tekrar son test ölçümleri yapılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikleri, kikare analizi, independent t testi, paired sample t testi kullanılmıştır.Bulgular: Kontrol grubunda ön test ve son test puanlarında olumlu yönde herhangi bir değişim olmazken (p>0,05), deney grubunda Duygusal İstismar Farkındalık Ölçeği'nin toplam puanında ve tüm alt boyutlarında; PARI ölçeğinin ''Aşırı annelik` ve `Sıkı disiplin` alt boyutlarında ön test ve son test sonuçlarında anlamlı düzeyde bir farklılık olduğu saptanmıştır (p<0,05).Sonuç: Araştırmadan elde edilen bulgular neticesinde; ebeveynlere uygulanan web tabanlı uzaktan eğitimin; ebeveynlerin duygusal istismar farkındalık düzeyinde ve çocuk yetiştirme tutumları üzerinde olumlu yönde bir etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar kelimeler: Ebeveyn; Hemşirelik; İhmal; İstismar. | |
dc.description.abstract | Aim: The aim of this study was to determine the effect of parental education program on emotional abuse abuse and child rearing behaviors.Material and Method: The study was planned as a randomized controlled quasi-experimental type. The population of the parents who applied their children to the polyclinics of Ondokuz Mayıs University Health Application and Research Center between 15.02.2018-15.08.2018 was composed of 60 parents (30 experiments, 30 controls). `Personal Information Form`, `Emotional Abuse Awareness Scale (EAAS)` and `Family Life and Child Rearing Attitude Scale (PARI)` were used as data collection tools. The parents of the experimental and control groups were separated by randomization and pre-test measurements were performed via e-mail. The parents in the experimental group received a 6-week web-based emotional neglect and abuse prevention parent education program. At the end of the training, all the parents in the experimental and control groups were re-tested. Descriptive statistics, chi-square analysis, independent t test and paired sample t test were used for data analysis.Results: While there was no positive change in the pre-test and post-test scores in the control group (p>0.05), in the experimental group, in the total score of the `Emotional Abuse Awareness Scale` and in all sub-dimensions; a significant difference was found in the pre-test and post-test results of the PARI scale sub-dimensions. Extreme maternity PARI and `Strict discipline` (p <0.05).Conclusion: As a result of the research findings; web-based distance education applied to parents; It was concluded that parents had a positive effect on emotional abuse awareness and child rearing attitudes.Key words: Abuse; Neglect; Nursing; Parent. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.title | Web tabanlı uygulanan duygusal ihmal ve istismarı önleme ebeveyn eğitim programının duygusal istismar farkındalık düzeyine ve çocuk yetiştirme tutumuna etkisi | |
dc.title.alternative | Impact of web based emotional neglect and abuse prevention parent education program on emotional abuse awareness level and child raising attitude | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-11 | |
dc.contributor.department | Hemşirelik Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Web based applications | |
dc.subject.ytm | Child negligence | |
dc.subject.ytm | Child abuse | |
dc.subject.ytm | Child abuse-sexual | |
dc.subject.ytm | Parents | |
dc.subject.ytm | Parents education | |
dc.subject.ytm | Awareness | |
dc.subject.ytm | Child rearing | |
dc.identifier.yokid | 10231018 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 536106 | |
dc.description.pages | 94 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |